2 copy

شرکت فرآوری معدنی ایران، در تاریخ 30/ 07/ 1370 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد و در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسید. موضوع فعالیت این شرکت، فرآوری انواع کانی‌‌‌هاست و فعالیت اصلی آن با تولید ورق روی و تبدیل آن به شمش روی و فروش آن مرتبط است.

بازارهای صنعت روی، به دلیل رقابت بالا بسیار حساس هستند و لحظه‌‌‌ای غفلت در فروش و عرضه‌‌‌ محصولات به بازار هدف می‌‌‌تواند دردسرهای بزرگی برای شرکت‌های فعال در این صنعت ایجاد کند. تحریم‌‌‌های اقتصادی و تداوم وضعیت رکود در بازارهای جهانی هم بر درآمد این شرکت‌ها اثر مستقیم می‌‌‌گذارد. نرخ دلار نیز در صورت تثبیت و عدم‌افزایش به تناسب تورم، حاشیه سود خالص این شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. همچنین نرخ روی و نرخ تسعیر ارز، علاوه بر اینکه بر درآمدهای شرکت‌های فعال در صنعت روی اثر می‌‌‌گذارد، می‌‌‌تواند بهای تمام‌شده و نرخ مواداولیه را با نوساناتی همراه کند؛ چرا که بخش اندکی از مواد اولیه به صورت وارداتی بوده و قیمت خاک معدنی تابعی از نرخ فروش شمش روی است.

نگاهی کوتاه به جریان نقدی

گزارش‌‌‌های نیمه‌اول سال‌جاری نشان می‌دهد که رشد درآمدهای عملیاتی شرکت فرآورده‌‌‌های معدنی ایران در نیمه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش 97درصدی را تجربه کرده است؛ این در حالی است که جریان نقد حاصل از عملیات طی این مدت، 59درصد کاهش یافته است. کاهش نسبت جریان نقد عملیاتی به مبلغ فروش طی این مدت، حاکی از آن است که خالص سرمایه‌‌‌ در ‌‌‌گردش این شرکت از رشد فروش پیشی گرفته و شرکت نتوانسته است جریان نقد کافی را از محل فروش محصولات به دست آورد. همچنین برنامه شرکت برای افزایش تولید موجب شده است تا بخشی از نقدینگی آن برای خرید دارایی‌‌‌های ثابت مشهود صرف شود.

پتانسیل افزایش تولید در «فرآور»

روند تولید شرکت فرآورده‌‌‌های معدنی ایران نشان می‌دهد که این شرکت در سال 98 افزایش 500تنی را در تولید شمش روی تجربه کرده است. البته در سال 99 روند تولید شمش روی معکوس شده و در نهایت در سال 1400، حدود 4هزار و 400تن شمش روی توسط این شرکت تولید شده است. علت این امر می‌‌‌تواند مربوط به عدم‌تامین به‌موقع خاک از معادن باشد. در سال‌های اخیر، میزان فروش شرکت فرآورده‌‌‌های معدنی ایران هم نسبت به تولید کاهشی بوده است؛ این امر به دلیل آن است که بازارهای جهانی شرایط خوبی نداشتند و نرخ ارز طی دوسال اخیر جهش چندانی را تجربه نکرده است. اگر سیاست دولت در زمینه تثبیت ارز تداوم یابد و نرخ‌های فروش پتانسیل افزایش قیمت را نیابند، به نظر می‌رسد شرکت بخشی از موجودی انبار را حفظ کرده و حتی با فروش کمتر اقدام به انبارداری بیشتر کند. اما گزارش‌‌‌های ماهانه «فرآور» نشان می‌دهد که میانگین فروش ماهانه آن رو به افزایش بوده و این امر حاکی از آن است که شرکت اقدام به عرضه بیشتر محصولات خود کرده است. شرکت فرآورده‌‌‌های معدنی ایران پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال 1401، 4هزار تن از محصولات خود را به فروش برساند. البته با توجه به گزارش‌‌‌های ماهانه و انتظارات از افزایش نرخ ارز، بعید به نظر نمی‌رسد که «فرآور» تا پایان سال 1401، 4هزار و 800تن از محصولات تولیدی خود را به فروش برساند.

شرکت فرآورده‌‌‌های معدنی ایران در بودجه سال 1401 نیز پیش‌بینی کرده است تا 6هزار تن شمش روی را به مرحله تولید برساند که تحقق این امر در صورت تامین به‌موقع خاک چندان دور از ذهن نیست. البته در سال آینده احتمالا با روند تولید محصولات تغییر چندانی نداشته باشد و ثبات در وضعیت تولید پیش‌بینی می‌شود. اما در صورت رونق‌گرفتن بازار در سال 1402 و افزایش نرخ ارز، فروش 7هزار و 500تنی شمش روی در سال پیش‌رو تحقق خواهد یافت. این فروش از محل موجودی و تولید در سال آینده خواهد بود.

نرخ محصولات

نرخ محصولات شرکت فرآورده‌‌‌های معدنی ایران تناسب زیادی با نرخ جهانی روی دارد و محصولات این شرکت با اختلاف کمی از نرخ LME به فروش می‌‌‌رسد. نرخ شمش روی در LME 3هزار و 50دلار است که با توجه به فضای رکودی پیش‌رو افزایش چندانی در قیمت این فلز طی سال آینده پیش‌بینی نمی‌شود. اما از آنجا که تقاضا برای فلز روی افزایشی است، انتظار می‌رود، نرخ شمش روی در سال آینده به 3هزار و 100دلار برسد.

نرخ ارز نیز برای 6ماه دوم سال، 29هزار تومان به طور میانگین و برای سال 1402، حدود 32هزار تومان در نظر گرفته شده است. در صورتی که سیاستگذار پولی از سیاست تثبیتی فاصله گیرد و نرخ متوسط دلار نیمایی روی اعداد بالاتری تثبیت شود، هم محصولات با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند و هم شرکت اقدام به عرضه محصول بیشتری در بازار می‌کند؛ بنابراین افزایش درآمد شرکت دوچندان می‌شود.  بررسی رشد درآمدهای عملیاتی شرکت فرآورده‌‌‌های معدنی ایران در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که مبلغ فروش این شرکت در سال 98 نسبت به سال قبل از آن، 6درصد کاهش یافته است. فشار چندسویه به این شرکت در آن دوسال موجب کاهش درآمدها شده بود. کاهش تولید و فروش محصولات در سال 98 به دلیل افت قیمت‌های جهانی و همچنین کاهش قیمت روی در LME موجب شد تا افزایش شدید نرخ ارز در سال 98، چندان موثر واقع نشود و حتی درآمد عملیاتی شرکت با کاهش مواجه شود.  رشد درآمدی «فرآور» در سال 99 حدود 60‌درصد بود که دلیل این امر افزایش شدید قیمت جهانی روی و افزایش قیمت دلار بوده است. با این حال، شرکت اقدام به عرضه بیشتر محصولات خود نکرد. بنابراین افزایش یا کاهش میزان فروش در این شرکت‌ها، به شرایط بازارهای جهانی وابستگی زیادی دارد و پیش‌بینی می‌شود با رونق هرچند اندک قیمت روی در سال آینده میزان فروش نیز افزایش خوبی را تجربه کند.

در سال 1400 نیز افزایش 112درصدی مبلغ فروش شرکت فرآورده‌‌‌های معدنی ایران قابل‌توجه بوده است؛ چرا که این شرکت روی را با قیمت جهانی 2هزار و 500دلار به فروش رسانده که با توجه به افزایش نرخ ارز، به رشد درآمدی خوبی منجر شده است. در سال 1400 نیز شرکت اقدام به فروش بیشتر شمش روی کرده و در نتیجه رشد درآمدی خوبی را به ثبت رسانده است.

 در سال 1401 کاهش میانگین قیمت جهانی و تثبیت نرخ دلار  موجب می‌شود تا رشد درآمدی شرکت فرآورده‌‌‌های معدنی ایران تنها 6درصد باشد. این در حالی است که میزان فروش به موجب کاهش قیمت‌ها نسبت به سال 1400، روند کاهشی خواهد داشت.

در سال 1402، درصورت افزایش نرخ جهانی روی و تثبیت افزایش قیمت دلار سامانه نیما تا 32هزار تومان موجب می‌شود تا درآمد «فرآور» 73درصد افزایش یابد. همچنین در صورت افزایش این دو متغیر، میزان فروش نیز افزایش خوبی را تجربه خواهد کرد.

با توجه به اینکه 8هزار تن از شمش روی با نرخ بسیار پایینی در موجودی پایان دوره سال 1401 باقی خواهد ماند، در صورتی که قیمت جهانی روی رنگ رونق را به خود ببیند، می‌تواند شمش روی را با بهای تمام‌شده بسیار پایینی به فروش برساند و حاشیه سود خوبی را در سال آینده ایجاد کند.

مواد اولیه

عمده مواد اولیه شرکت شامل خاک و مواد معدنی است. خاک معدنی این شرکت عمدتا توسط کالسیمین و بازرگانی توسعه صنعت روی تامین شده و با ضریب مصرف مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو شرکت زیرمجموعه «فرآور» هستند.

نرخ مواد اولیه با توجه به درصدی از نرخ شمش روی تعیین می‌شود. بنابراین نرخ خاک و مواد معدنی 6درصد نرخ شمش و روی خواهد بود. همچنین نرخ این مواد معدنی در سال 1402، 9درصد نرخ شمش در نظر گرفته شده است. با این تفاسیر نرخ خاک، در 6ماه دوم سال 1401، 5میلیون و 300هزار تومان به ازای هر تن و در سال 1402، نرخ مواد معدنی، 8میلیون و 900هزار تومان به ازای هر تن خواهد بود. سایر مواد اولیه نیز با توجه به اینکه اهمیت زیدی ندارند، با نرخ تورم تعدیل شده‌‌‌اند. در این صورت این شرکت تا پایان سال‌جاری، 235میلیارد تومان و تا پایان سال آینده 322میلیاد تومان مواد اولیه را به مصرف خواهد رساند.  هزینه حقوق و دستمزد نیز در سال‌جاری با نرخ 50درصد تعدیل شده‌‌‌ است. به نظر می‌رسد در سال آینده حقوق و دستمزد چندان افزایش نیابد و نهایتا حقوق و دستمزد بین 25 تا 30درصد در سال 1402، افزایش یابد. نرخ انرژی، در سال آینده، به اندازه تورم تعدیل می‌شود. میزان مصرف نیز با توجه میزان تولید در سال آینده، تعدیل خواهد شد. در نتیجه این برآوردها، انتظار می‌رود مجموع بهای تولید در سال آینده، 509میلیارد تومان باشد که با در نظر گرفتن اثر موجودی این بهای تمام‌شده اندکی کاهش یافته و به 480میلیارد تومان می‌‌‌رسد؛ چرا که پیش‌بینی تحلیلگر «دنیای‌اقتصاد» بر این اساس است که احتمالا شرکت در سال پیش‌‌‌رو بخشی از موجودی ابتدای دوره خود را به فروش می‌‌‌رساند.

ضربه دلار به حاشیه سود

با مفروضاتی که در نظر گرفته شده است، در صورتی که نرخ دلار طی سال آینده افزایش چندانی نیابد، حاشیه سود ناخالص شرکت با وجود افزایش میزان فروش روند کاهشی داشته و به روند نزولی ادامه خواهد داد. همچنین با تحقق پیش‌بینی‌‌‌ها، سود هر سهم شرکت تا پایان سال‌جاری، 196تومان خواهد بود و تا پایان سال 1402، این رقم به 235تومان برای هر سهم خواهد رسید. در این صورت نسبت قیمت به سود آینده‌نگر «فرآور» در سال 1401، حدود 14واحد و در سال آتی، 12واحد خواهد بود. نسبت قیمت به سود آینده‌نگر این شرکت، نسبت به میانگین صنعت که حدود 6واحد است بالاتر است. همچنین متوسط تاریخی این نسبت حدود 6واحد است.

بررسی حساسیت سود هر سهم

بررسی سود هر سهم با دو متغیر نرخ دلار و نرخ شمش روی، نشان می‌دهد که با تثبیت نرخ دلار بالای 32هزار تومان سود هر سهم نیز از مرز 300تومان عبور کند و حتی در صورت عدم‌خروج اقتصاد جهانی از رکود و تثبیت قیمت‌های جهانی در همین سطح می‌تواند به سود 350تومان به ازای هر سهم برسد. با عبور دلار از 37هزار تومان و عبور نرخ جهانی روی از 3هزار و 100دلار سود هر سهم «فرآور» از 400تومان عبور خواهد کرد. همچنین در صورت اتخاذ سیاست تثبیتی در نرخ ارز، اگر میزان فروش شمش روی از 7500تن عبور کند و بازار جهانی روی نیز اعداد خوبی را به لحاظ قیمتی ببیند، سود هر سهم می‌تواند به 500تومان برسد و حتی از آن عبور کند. در این صورت  P/ Eآینده‌نگر نیز بهبود یافته و به 5 یا 6واحد خواهد رسید.

1 copy