بازارهای جهانی؛ چشم‌انتظار ارقام

 همچنین شاخص FTSE ۲۵۰  با کاهش ۳۹/ ۰درصدی، در سطح ۱۸‌هزار و ۸۶۱واحدی ایستاد. مت بریتزمن، تحلیلگر سهام در Hargreaves Lansdown  پیرامون اوضاع و احوال بازارهای جهانی گفت: معاملات آتی بازار سهام ایالات‌متحده روز دوشنبه اندکی افزایش ارتفاع را تجربه کرد؛ چرا که سرمایه‌گذاران یک‌هفته دیگر خود را برای انتشار درآمد شرکت‌ها و دور جدید داده‌های تورم آماده می‌کنند. اداره گمرک چین در پیش‌بینی‌های خود کاهش ۵/ ۱۴درصدی صادرات در ماه ژوئیه را گزارش کرد. آمار واردات نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند و میزان واردات اژدهای زرد پس از کاهش ۸/ ۶درصدی در ماه ژوئن، کاهش ۴/ ۱۲درصدی را در ماه ژوئیه به ثبت رسانده است. سهام اروپا روز سه‌‌‌شنبه کمی ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شدند.

انتشار داده‌‌‌های تجاری ضعیف‌‌‌تر از حد انتظار چین و آمار خرده‌‌‌فروشی ضعیف بریتانیا به حس ناامیدی کم‌غلظت سرمایه‌گذاران دامن زد. در این بین سهام بانک‌های ایتالیا پس از وضع مالیات بر سود ۴۰درصدی توسط دولت، کاهش قیمت عجیب و غریبی را تجربه کردند. شاخص پان منطقه‌ای Stoxx ۶۰۰ روز سه‌شنبه در معاملات اولیه ۴۳/ ۰‌درصد سقوط کرد. شاخص قیمت مصرف‌کننده در آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، ۳/ ۰‌درصد در ماه ژوئیه افزایش داشت. میانگین شاخص Nikkei پس از افت ۹/ ۰درصدی به پایین‌‌‌ترین حد خود از ۱۲ژوئیه رسید و در ۳۲‌هزار و ۲۵۴واحد بسته شد. شاخص Topix نیز با نوسان تعادلی اندک در ۲‌هزار و ۲۸۳‌هزار واحدی آرام گرفت. چین در هفته‌‌‌های اخیر مجموعه‌‌‌ای از اقدامات و سیاست‌های انبساطی را برای حمایت از مصرف، کمک به شرکت‌های خصوصی و تقویت اعتماد بازار انجام داده، با این حال این اقدامات تاکنون انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورده نکرده است.

از این رو می‌توان اظهار کرد با چالش‌هایی که اقتصاد چین با آن مواجه شده و براساس اخرین آمارها، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در سه ماه دوم در این کشور کاهش جدی پیدا کرده است. روز گذشته در هنگ‌کنگ، شاخص فناوری ۳/ ۰‌درصد کاهش یافت. نکته حائز اهمیت این است که یوآن چین در ماه‌های اخیر تحت فشار فزاینده‌ای بوده است. به‌طوری که سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور همچنان با سرعت نگران‌کننده‌ای کاهش می‌یابد. روز سه‌شنبه معاملات آتی سهام پس از کاهش سهام بانکی که به‌شدت احساسات سرمایه‌گذاران را تحت‌تاثیر قرار داد، عقب‌نشینی کرد. پس از کاهش رتبه اعتباری مودیز در چند بانک، از جمله  M&T Bank و Pinnacle Financial، سهام بانکی به طور گسترده‌ای ریزش‌های پی در پی را به نمایش گذاشتند. بر همین اساس آژانس اعتباری، بانک نیویورک ملون و استیت‌استریت را برای کاهش رتبه در معرض بررسی قرار داده است.