به همین سبب پس از مدت‌‌‌ها خریداران قراردادهای آتی در بورس‌کالا دست بالا را گرفته و قراردادهای آتی شمش و صندوق طلا بازدهی مناسبی را برای خریداران به همراه داشتند. پس از فروکش کردن انتظارات، جنگ طلا نیز تا حدودی، اصلاح قیمتی را تجربه کرد؛ به طوری که قیمت هر اونس طلا تا ‌هزار و ۹۳۰دلار نیز کاهش یافت. به همین سبب قیمت قراردادهای آتی صندوق و شمش طلا نیز سقوط را تجربه کرد. عمق معاملات در بورس‌کالا کاهش یافت، اما فروشندگان تاکنون دست بالا را داشتند و سقوط دلار به کانال ۵۰هزار تومان دست فروشندگان را بالاتر نگه داشت؛ به طوری که قیمت آتی شمش طلا با سررسید ۲۸آذرماه به ۳میلیون و ۳۰۰هزار تومان کاهش یافت. این در حالی است که اوایل آبان قیمت این قرارداد، بالاتر از ۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان بود. اکنون نیز به‌واسطه انتشار داده‌‌‌های تورم آمریکا و احتمال پایان سیاست انقباض پولی در آمریکا کانال ۲هزار دلار به اونس طلا خوشامد گفت. به نظر می‌رسد در ادامه، اندکی از قدرت فروشندگان کاسته شود.

شیرینی سود استراتژیست‌ها

 قراردادهای اختیار معامله خرید شمش طلا نیز رونق خوبی داشتند؛ به طوری که در قراردادهای اسفندماه، در اوایل آبان که اختیارهای معامله شمش طلا پریمیوم بالایی داشتند، امکان اخذ استراتژی کاوردکال وجود داشت و بازدهی بالایی را برای استراتژیست‌ها به همراه آورد. در برخی از قراردادهای اختیار معامله، بازدهی کاوردکال‌‌‌ها در شمش طلا بالای ۱۰درصد است؛ به طوری که در قرارداد اختیار معامله خرید شمش طلا به تاریخ اسفندماه با قیمت اعمال ۳۴۰هزار تومان، در اوایل آبان‌ماه امکان اخذ بازدهی ۱۳درصدی وجود داشت. در قرارداد دیگری با قیمت اعمال ۳۲۰هزار تومان نیز این امکان فراهم بود که بازدهی ۱۷درصدی را طی پنج‌ماه کسب کرد.

این استراتژی نه‌تنها در بورس‌کالا بلکه در بورس تهران نیز می‌تواند بازدهی معقولی داشته باشد. قراردادهای اختیار معامله سهام نیز این امکان را فراهم کرده‌اند تا در برخی از نمادهای خودرویی کاوردکال، بازدهی بالایی را به ارمغان آورند؛ به طوری که در قرارداد «ضخود۱۰۷۴» به سررسید دی‌ماه این امکان فراهم شد که بازدهی ۸درصدی نصیب معامله‌گران شود. در قرارداد «ضهرم۱۲۲۳» نیز بازدهی کاوردکال‌‌‌ در این قرارداد به ۱۲درصد رسید.