بازگشت بورس به روزهای کم‌هیجان

علی عصاری copy

علی عصاری، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: معاملات بازار سرمایه در روز گذشته و همچنین چهارشنبه هفته پیش با حجم پایینی صورت‌گرفت و این موضوع مقداری نگران‌کننده بود. البته انتظار می‌رفت که بازار بعد از یک هفته رشد قابل‌توجه چنین رفتاری داشته‌باشد اما از طرفی به‌نظر می‌رسد بازار شرطی شده، از این بابت که شاخص‌کل تقریبا 10 روز مثبت می‌شود و بعد از آن به مدت دو تا سه ماه منفی فرسایشی و خسته‌کننده دارد. این روال تقریبا چهار دوره است که تکرار شده و در یک فرصت کوتاه مثبتی رخ می‌دهد و بعد از آن روالی نزولی را شاهدیم. البته این موضوع قطعا با ورود نقدینگی ارتباط مستقیم دارد.

وی ادامه داد: ممکن است در روزهای آینده اتفاقات مثبتی بیفتد اما روال کلی و اتفاق‌هایی که در حال رخ‌دادن است نشان از این دارد که از این نقطه امیدی به جهش بازار مخصوصا با وضعیت فعلی ارزش معاملات وجود ندارد. به‌نظر می‌رسد با توجه به اینکه گروه‌های بزرگ که حرکت خیلی تندی را شروع کرده‌بودند مقداری آرام گرفتند در این هفته احتمالا روندی خنثی و بدون هیجان را شاهد باشیم.

این تحلیلگر گفت: طبیعتا هیجان در بازارها مخالف شعار سال‌-کنترل تورم و رشد تولید- است، اگر بخواهند بازار را حرکت دهند با وجود میزان بالای نقدینگی در کشور کنترل تورم ممکن نیست، بنابراین در ادامه انتظار حرکت قابل‌توجهی را از بازار نداریم. از طرفی رفتار غیرمنطقی از سوی سیاستگذار نیز انتظار نمی‌رود. در حال‌حاضر سیاستگذار تمام تلاشش را بر این گذاشته تا بازارها را آرام نگه دارد و به این وسیله نقدینگی افسارگسیخته را کنترل کند. در این میان اما سهامداران کوتاه‌مدت می‌توانند از نوسانات جزئی بازار سود ببرند.

 

 منفی‌ها نگران‌کننده نیست

حاجعلی copy

فاطمه حاجعلی، تحلیلگر بازار سرمایه، با اشاره به اینکه در معاملات هفته گذشته شاخص‌کل بورس تهران توانست تحت‌تاثیر جلسه ارزیابی دارایی‌ها رشد خوبی را تجربه کند، گفت: این رشد از بازگشت امید به بازار سرمایه حکایت داشت، اما متاسفانه بازار سرمایه در دو روز کاری پایانی خود به سد تثبیت نرخ دلار برخورد کرد و روند متفاوتی را نسبت به روز‌های گذشته در پیش گرفت و با افت شاخص مواجه شد. وی ادامه داد: البته نوسان در بازار امری طبیعی و ذاتی است و اگر نباشد باید به این بازار مشکوک شد، اما همین که مجموع حجم معاملات روزانه بازار نسبت به هفته‌های قبل افزایش یافته، سیگنال خوبی برای فعالان است. بازار در حال‌حاضر بیشتر تشنه نقدینگی است و البته تحت‌تاثیر فعالیت حقوقی‌های بازار حرکت می‌کند. به‌نظر می‌رسد این ریزش‌ها جزئی و مقطعی است و بازار باید به روند مثبت خود هرچند اندک ادامه دهد و منفی‌های بازار وضعیت نگران‌کننده‌ای ندارد.

حاجعلی عنوان کرد: بنابراین باید اقدامات اثربخش در جهت ورود نقدینگی به بازار که باعث اطمینان سهامداران شود، صورت گیرد. در حال‌حاضر اخباری که در کشور در حال گردش است، درخصوص بودجه ‌و مالیات شرکت‌هاست و اخباری که به نقدشوندگی بازار کمک کند، وجود ندارد. بازار در حال‌حاضر نیازمند یک محرک قوی است و برای سرعت‌گرفتن بازار به سمت شاخص مثبت باید نقدینگی، اخبار مثبت، تحرک و برنامه‌ریزی وجود داشته‌باشد.

این تحلیلگر معتقد است؛ بازار سرمایه در روزهای آینده تحت‌تاثیر تغییرات قیمت ارز خواهد بود و با توجه به اینکه نرخ ارز در روزهای پایانی سال‌میلادی افزایش پیدا می‌کند تورم قابل پیش‌بینی است؛ مگر آنکه رویکرد بانک‌مرکزی در سال‌جاری متفاوت باشد. همچنین با توجه به پایان فصل پاییز و شروع انتشار گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها، این انتظار وجود دارد که با توجه به سودآوری بسیاری از شرکت‌ها، قیمت‌ها در بازار افزایش‌ یابد. حاجعلی گفت: در نهایت پیش‌بینی می‌شود که رشد زیادی در بازار را شاهد نباشیم و بازار به روند قبلی خود (تعادل) ادامه دهد. در این میان آنچه مهم است نقش سازمان بورس به‌عنوان آغاز کننده و متولی جریان تجدید ارزیابی است که باید روشن‌تر شود. این روزها همه‌جا صحبت از تجدید است و اینکه قرار است شرکت‌ها را درگیر کرده و فضای متفاوتی را رقم بزند.

وی ادامه داد: این موضوع موافقان و مخالفان بسیار زیادی را در دل بازار دارد، اما متاسفانه هنوز خبری از کارگروه و میز تجدید نیست و در کدال نیز اطلاع‌رسانی نشده‌است. اگر بازار احساس کند که همه‌چیز در سطح خبر بوده و خبری از انتشار آن در کدال نیست، آرام آرام به این دسته از اخبار بی‌تفاوت می‌شوند، پس باید موضوع تجدید شرایط و مسائل آن هرچه سریع‌تر در کدال منتشر شود و در فضای رسمی نیز شاهد پیگیری و به‌ثمر نشستن آن باشیم.