بورس روی خط بدشانسی

از سوی دیگر تغییرات شاخص فرآورده‌‌‌های نفتی نیز به سبب کاهش قیمت طلای سیاه و رسیدن بهای هر بشکه نفت‌‌‌خام به ۷۳دلار در روزهای گذشته می‌‌‌تواند بر بورس تهران اثرات منفی بگذارد. در ماه‌‌‌های گذشته یکی از عوامل پیشران در نزول بازار سهام، گام‌‌‌برداشتن سیاستگذار در راستای دخالت در بازار مذکور به‌‌‌خصوص در حوزه قیمت‌گذاری بوده است؛ اما در شرایط کنونی که از هر لحاظ وضعیت به نفع بازار سهام مخابره نمی‌شود، فعل و انفعالات قیمت‌های جهانی به سمت ریزش می‌‌‌تواند وضعیت را بدتر کند.  بیش از شش‌ماه است که معاملات تالارشیشه‌‌‌ای در منگنه قرار دارد و برخی از نمادها در مقایسه با قله اردیبهشت‌ماه ریزش بیش از ۶۰درصدی را به سهامداران تحمیل کرده‌‌‌اند. از سوی دیگر نبض کند تحرکات قیمتی در بازارهای موازی در راستای کنترل انتظارات تورمی سبب شده است تا عملا شاهد کم‌رمق شدن معاملات سهامی باشیم. از این‌رو آنچه در خارج از بازار رخ دهد، اثرات مهمی بر روند بازار سهام خواهد گذاشت. به‌ویژه اینکه در حال حاضر مباحث مرتبط با بودجه ۱۴۰۳ از موضوعات پراهمیت محسوب می‌شود؛ به‌خصوص اینکه نوسانات نفت به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اقتصاد ایران، تمام اقتصاد کشور را متاثر می‌‌‌سازد. به همین دلیل قرار گرفتن قیمت نفت در سراشیبی سقوط با توجه به تکیه ساختار بودجه کشور به این محصول، تب و تاب مسوولان برای جبران کسری منابع را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر با توجه به نقش قیمت نفت در بهای تمام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده شرکت‌های پتروشیمی، نوسانات طبیعتا در معاملات آتی محصولات شرکت‌های پتروشیمی ردپای پررنگی برجای خواهد گذاشت.

در نیمه آذرماه نیز که بازارسهام توانست هشت‌روز مستمر در مسیر صعودی حرکت کند، علاوه بر اخبار مثبت «تجدید ارزیابی‌‌‌ها» شاهد افزایش نسبی قیمت دلار و تجمیع رکوردشکنی تاریخی نرخ اونس طلای جهانی نیز بودیم که به عنوان نیروی‌‌ افزایشی باعث تقویت انتظارات تورمی شد. شاخص کل بورس نیز برخلاف روند منفی خود در آبان و مهرماه همسو با این تغییرات توانست تا حدودی از روند کاهشی گذشته فاصله بگیرد. تجربه نشان می‌دهد جان‌‌‌گرفتن بازارهای کامودیتی در سراسر جهان سبب دلگرمی اهالی بازار سرمایه نیز بوده است. بنابراین به محض زمزمه ورود کامودیتی‌ها به مدار نزولی و خودنمایی ضعیف آنها شرایط برای تضعیف و ریزش مجدد قیمت‌ها در بورس تهران فراهم می‌شود.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که با توجه به امکان ثابت ماندن نرخ بهره در اقتصاد‌‌‌های مطرح جهان، به‌‌‌خصوص ایالات‌‌‌متحده، بازارهای جهانی مجددا وارد رکود اقتصادی شوند. همین امر می‌‌‌تواند بازار کامودیتی‌ها به‌‌‌خصوص طلا را مورد هدف قرار دهد. اما صرفا با استناد به این موضوع نباید وضعیت متزلزلی را برای بازار سهام تا پایان سال پیش‌بینی کرد. با توجه به اینکه سناریوی عبور از رکود بورس به‌واسطه انتشار گزارش عملکرد ۹ماهه شرکت‌ها هنوز روی میز تحلیلگران به عنوان یک سناریوی جدی تلقی می‌شود، می‌توان به نگرانی‌های بورسی تا حدودی تخفیف داد.

 از ابتدای هفته، بازار سهام وارد فاز تردید شد. عقب‌گرد نماگرهای سهامی و افت ارزش معاملات نیز به‌روشنی بر این موضوع تاکید می‌کند. همین امر به نگرانی‌ها درخصوص بالاگرفتن احتمال رکود بورسی در زمستان دامن زده است. از این رو به‌‌‌نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها در بازار سهام به عوامل مختلفی گره‌خورده است.