بدسرپرستی و کودک آزاری به ترتیب بیشترین آسیب‌های استان کرمان است

دنیای اقتصاد_کرمان: علیرضا وحید زاده ۲۶ تیر ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان با تبریک فرارسیدن هفته بهزیستی، اظهار داشت: ۹ عامل که باعث گسست خانواده می‌شد را شناسایی کردیم که در جلسه با فرمانداران و مسئولان شهرستان‌ها در برخی مناطق ارائه شده و این جلسات ادامه دارد.

وی افزود: بارزترین عامل گسست در خانواده‌ها بی‌توجهی بوده و در مرحله بعد بی‌احترامی در خانواده است، در این تحقیقی که انجام شد، اعتیاد آخرین عامل و ریشه گسست خانواده‌ها است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان: در ابتدای سال ۱۴۰۱ ضمن تعامل با دولت و ارزیابی‌هایی که انجام دادیم دیدیم که جای یک مرکز نوآوری‌های اجتماعی در استان خالی است و هیچ نهادی هم تاکنون به آن ورود نکرده است مجوز آن را گرفتیم و آن را فعال کردیم و به‌زودی آن را افتتاح می‌کنیم.

وحیدزاده با بیان اینکه این مرکز نوآوری‌های اجتماعی ۱۵ شتاب‌دهنده در عرصه‌های مختلف دارد گفت: تمام تولیدات مددجویان خود در سراسر استان را شناسایی کردیم و در ۲۰ بسته شغلی تقسیم‌بندی کردیم و متناسب با هر بسته یک شتابنده را تعریف کردیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: ریشه بسیاری از ناهنجاری‌ها در خانواده است و بدسرپرستی، کودک‌آزاری و اعتیاد از خانواده ریشه می‌گیرد. بنابراین، در حوزۀ پیشگیری، آموزش براساس این آسیب‌ها در اولویت قرار گرفت.

وحید زاده خاطرنشان کرد: بر اساس مداخلاتی که در اورژانس اجتماعی داشتیم، بدسرپرستی، کودک‌آزاری، افکار و اقدام به خودکشی، همسرآزاری و اختلافات خانوادگی مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی استان کرمان هستند.

مدیر حوزه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی اظهار کرد: متأسفانه در کشور سالانه ۳۰ الی ۵۰ هزار معلولیت ایجاد می‌شود که طبق برآوردها ۵۰ درصد آنها ژنتیکی است که خیلی از این معلولیت‌ها را می‌شود در زمان بارداری مادر شناسایی کرد.

ملک‌شاهی با تأکید بر اهمیت بحث ژنتیک گفت: ۳ سالی است که بحث غربالگری با جدیت پیگیری می‌شود که به‌صورت اختیاری باشد.

وی با بیان اینکه باید به عواقب حذف یا محدودکردن غربالگری دقت کنیم ادامه داد: ما خودمان هم نقد داریم که فرزندآوری با چه عواقبی قرار است، اتفاق بیفتد. بین قانون‌گذاران و کارشناسان اختلافات وجود دارد. این یک کار تخصصی است ما بیش از ۱۱ مرکز بیماری ژنتیکی داریم و پزشکان هم خیلی تمایلی ندارد وارد این موضوع شوند و بخواهند مشاوره بدهند که خانواده‌ای فرزند بیاورد یا خیر.

ملک شاهی اظهار داشت: ۵۰ درصد معلولیت هایی که ایجاد می‌شود، ژنتیکی است و ۵۰ درصد دیگر اکتسابی است.