بی‌برنامگی؛ عامل به‌هم‌ریختگی بازار گوشت و مرغ

مدیرعامل شرکتی فعال در حوزه نهاده‌‌‌های صنعت دام و طیور شامل روغن سویا، اسید چرب و دی‌کلسیم فسفات در خصوص وضعیت کنونی این بازار گفت: متاسفانه در صنعت طیور الان حمایت کافی از پرورش‌‌‌دهندگان نمی‌شود؛ به عنوان مثال کنجاله سویا در بازار کمیاب شده و قیمت آن نیز بسیار بالا رفته است و بنابراین بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی جوجه‌‌‌ریزی نکرده‌‌‌اند. در واقع در مورد دیگر محصولات هم وضعیت به همین نحو است و شاهد هستیم که تولیدکننده‌‌‌های گوشت، مرغ و تخم‌مرغ کشور این روزها در شرایط بسیار سختی به سر می‌‌‌برند.

مهدی ایروانی در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی که بر این بخش حاکم است چگونه بازار کالاهای تولیدی خود را مدیریت می‌‌‌کنید گفت: اولین راهکار ما برای رقابت در بازار به‌خصوص در چنین بازاری، صداقت است. صداقت در تولید بر بازار تاثیر دارد. به این معنا که جنس خالص برای مشتریان ارسال ‌‌‌می‌‌‌کنیم اگرچه در این بازار سود‌دهی برای شرکت‌ها از جمله شرکت ما بسیار کم است. بنابراین با مبالغ اندکی سوددهی توانستیم در این بازار جا باز کنیم با وجود این ارائه جنس با‌کیفیت، رمز ماندگاری هر تولیدکننده‌ای در بازار است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر افزایش قیمت مواد اولیه از اصلی‌‌‌ترین چالش‌‌‌های تولیدکنندگان است گفت: در حال حاضر محصولات خود را با حداقل سود در بازار عرضه می‌‌‌کنیم تا بتوانیم با جنس‌‌‌های خارجی رقابت کنیم. چون جنس‌‌‌های خارجی که وارد می‌شود نیز نوسانات قیمتی داشته‌‌‌اند، شخصا سعی کرده‌ایم محصولات با کیفیت بالا تولید کنیم و با آنها رقابت کنیم.

این فعال صنعت دام و طیور گفت: با وجود این قیمت مواد اولیه ما در برخی موارد تا ۲۰۰‌درصد هم افزایش داشته و به تبع ما نیز متناسب با افزایش قیمت مواد اولیه مصرفی قیمت محصول نهایی را تغییر داده‌‌‌ایم. به طوری که به عنوان مثال محصول روغن مصرفی ما تا دو سال پیش ۱۵ تا ۱۶‌هزار تومان بود اما الان به ۴۵‌هزار تومان رسیده بنابراین می‌‌‌بینید که تا سه برابر افزایش داشته است.

ایروانی در پاسخ به این سوال که از ابتدای سال صنعت دام و طیور بسیار آشفته است و کارشناسان عوامل مختلفی را در این امر دخیل می‌‌‌دانند. تحلیل شما به عنوان یک تولیدکننده از عواملی که باعث شده امروز مرغدار و دامدار تا به این حد ضعیف شود چیست؟ گفت: عامل مهم بی‌برنامگی است. از سوی دیگر در زمینه مشکلات صنعت دام و طیور کمبود مواد اولیه، افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین کاهش کیفیت مواد اولیه از اصلی‌ترین عوامل است. بنابراین برای روبه‌راه شدن بازار بخش دولتی باید حامی ‌‌‌دامدار و مرغدار باشد؛ به این معنا که هزینه‌‌‌های بیشتری برای مواد اولیه بدهد تا این کالاها با قیمت مناسب‌تر  به دست مرغدار و دامدار برسد آن هم در شرایطی که الان دامداران و مرغداران کشور توان بازپرداخت مبالغ بالا را ندارند.

به باور وی اگر شرایط به همین صورت پیش برود که قطعا این صنعت بسیار ضعیف‌‌‌تر می‌شود در حالی که یکی از صنایع مهم برای مردم است و تخم‌‌‌مرغ و مرغ از غذاهای اصلی محسوب می‌شود. به عبارت ساده‌‌‌تر ادامه مسیر با شرایط و کمبودهای فعلی و همچنین هزینه‌‌‌های بالای تولید، موجب خواهد شد هم قیمت بالاتر برود و هم تولید کاهش خواهد یافت؛ یعنی وقتی تولید مرغ و تخم‌‌‌مرغ کمتر شود قطعا در بازار شاهد افزایش قیمت‌ بیش از قیمت‌های فعلی خواهیم بود.