تمرکز بر موضوع آب بیش از هر زمان دیگری در بحبوحه بحران آب و هوا ضروری است و درک ارتباط بین سیستم‌های غذایی و مصرف آب بسیار مهم است. از این گذشته، تنها حدود ۰.۵ درصد از کل آب این سیاره، شیرین و قابل نوشیدن است و طبق برآورد فائو نزدیک به سه چهارم این درصد اندک، به کشاورزی اختصاص دارد. فائو هشدار می‌دهد که با رشد جمعیت، شهرنشینی، کشاورزی و تغییرات آب و هوایی، منابع آبی ما به طور فزاینده‌ای تحت فشار قرار می‌گیرند.

در حال حاضر، از هر چهار نفر در سراسر جهان، یک نفر به آب آشامیدنی سالم در خانه دسترسی ندارد و حتی کسانی که این منابع را در اختیار دارند می‌توانند با کمبود آب مواجه شوند. اگر مسیر را درست نکنیم، دو سوم جهان تا سال ۲۰۲۵ با کمبود آب مواجه خواهند شد. البته، دسترسی به آب فقط برای نوشیدن نیست. آب شیرین برای بهداشت و پیشگیری از بیماری نیز حیاتی است. طبق آمار کنفرانس آب سازمان ملل در اوایل سال جاری، حدود ۳.۶ میلیارد نفر یا تقریبا نیمی‌ از جمعیت جهان، فاقد خدمات بهداشتی کافی در خانه هستند. دسترسی ناکافی به آب نیز می‌تواند چالش‌های موجود مانند سوء تغذیه را به میزان قابل توجهی بدتر کند.

روز جهانی غذای امسال می‌تواند جرقه اقدامات مهم جهانی در مورد آب باشد. درست مانند غذای مغذی، آب تمیز نیز یک حق مسلم برای بشر محسوب می‌شود و این از بسیاری از سازمان‌ها و طرفداران این موضوع در سراسر جهان الهام گرفته شده است، که در حال برداشتن گام‌های جدی برای صرفه‌جویی در مصرف آب و جلوگیری از تخریب مهم‌ترین منبع ما هستند. این پیشرفت در زمین و در سراسر جهان در حال انجام است و در واقع، از آنجایی که آب در همه ابعاد زندگی ما نقش مهمی‌ ایفا می‌کند، راه‌حل‌های این بحران باید گسترده و فوق‌العاده خلاقانه باشند.

در هند، کشاورزان برای کمک به استفاده موثرتر از آب،  به فکر ایجاد خندق‌های کوچکی به نام دوباس هستند و در کالیفرنیا، برخی از کشاورزان می‌توانند محصولات را با فاضلاب تصفیه شده آبیاری کنند. در لوئیزیانا، کشاورزان در حال ساخت مزارع ابداعی هیدروپونیک و آکواپونیک هستند که می‌تواند به طور پایدار آب تمیز را در عملیات رشد گیاهان بازیافت کند. بسیاری از تلاش‌های الهام‌بخش برای حفظ آب در حال عبور از مرزهای ملی هستند. سازمان Water.org که توسط گری وایت و مت دیمون بازیگر تاسیس شد، با ایجاد مدل‌های تامین مالی در دسترس، به افراد فقیر کمک می‌کند تا به آب و فاضلاب طولانی ‌مدت دسترسی پیدا کنند. همچنین یک ابتکار چند کشوری در خاورمیانه به نام استراتژی صلح آبی، برای ایجاد صلح از طریق همکاری در خصوص موضوع آب و اشتراک‌گذاری دانش کار خود را آغاز کرده است.

مردمی‌که معیشت‌شان در آب است، بهتر از هر کسی  در جریان چالش‌هایی می‌باشند که با آن روبه‌رو هستند. در مکزیک، یک انجمن حفاظتی به نام SHNN به آموزش جوامع ماهیگیری و محافظت از منابع آب در مقابل شرکت‌های استخراج معادن می‌پردازد. از طرف دیگر نگاه به سنت‌های دانش بومی ‌نیز می‌تواند مسیری روشن برای حفظ آب فراهم کند. شیوه‌های سنتی مدیریت زمین مانند کشت پوششی و کاشت گونه‌های بومی ‌می‌تواند خاک را احیا کند و اثرات خشکسالی را به خوبی کاهش دهد. بلو آدامز، رستوران‌دار و کارآفرین که پروژه‌ای به نام IndigeHub را هدایت می‌کند و در کشور ناواهو بزرگ شده است، در این خصوص اظهار کرد: این چیزی است که ما از آن دفاع می‌کنیم. ما باید از همه کشاورزان و به خصوص کشاورزان کوچک حمایت کنیم، کسانی که محصولات بومی‌را مجددا به محیط زیست معرفی می‌کنند تا به این وسیله خاک را تقویت و آب و هوا را تمیز کنیم. این راهی است که می‌توانیم فورا بر بسیاری از چالش‌هایی که در مورد کمبود آب و غذا می‌بینیم، غلبه کنیم بنابراین به عنوان یک فعال در صنعت مواد غذایی که به منابع آب اهمیت می‌دهد، امیدوارم در روز جهانی غذا به ما بپیوندید تا اهمیت آب آشامیدنی پاک را برجسته کرده  و این روز را با یکدیگر جشن بگیریم.