Untitled-1 copy

به گزارش شرکت صنایع عمومی تامین و بر اساس آمارهای سایت فائو در سال 2021 بیشترین تولید شیر گاو در جهان به ترتیب در کشورهای هند‌، آمریکا و چین اتفاق افتاده است. همچنین ایران در سال 2021 در بین کشورهای همسایه بعد از پاکستان، ترکیه و ازبکستان با تولید هفت میلیون تن شیر در رتبه چهارم بوده است.

بررسی قیمت شیر تولیدی گاوداری‌‌‌ها در کشورهای مختلف بر اساس آخرین اطلاعات سایت فائو در سال 2021 نشان می‌دهد قیمت هر لیتر شیر در کشورهای آمریکا، انگلیس، ایتالیا و آلمان بین 41 تا 50 سنت است و این قیمت برای کشور ایران با توجه به قیمت ارز مصوب کشور و قیمت اعلامی شیر توسط دولت،  (‌قیمت شیر برای ایران در سال 2021 با ارز نیمایی 28500 تومان و قیمت مصوب شیر 11500 تومان محاسبه شده است) 40سنت را نشان می‌دهد. بررسی روند قیمتی شیر در سال 2021- 2012 بین کشورهای ایران، ترکیه و عراق نشان می‌دهد قیمت شیر در عراق در همه سال‌ها بالاتر بوده و قیمت شیر در ایران نیز به جز سال 2021 پایین‌‌‌ترین قیمت در بین این سه کشور را داشته است.بررسی تجارت جهانی گروه محصولات لبنی (کره، پنیر، پودر شیرکم‌‌‌چرب و پر‌‌‌چرب) در سال‌های 2022- 2020 نشان می‌دهد بیشترین صادرات توسط کشورهای نیوزیلند، آمریکا و اتحادیه اروپا صورت گرفته است. در مقابل بیشترین ‌درصد واردات محصولات لبنی توسط کشورهای خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی و چین انجام شده است. همچنین بر اساس پیش‌بینی انجام‌شده رشد صادرات تا سال 2032 در کشورهای آمریکا و نیوزیلند بیشتر از کشورهای اروپایی و سایر کشورها خواهد بود و نیز پیش‌بینی برای واردات بیانگر رشد تقاضای محصولات لبنی در جهان است و این رشد تقاضای محصولات لبنی در کشور‌‌‌های آسیای جنوب شرقی بیشتر از سایر کشورهاست.

مطالعات صنعت دامداری در ایران نشان می‌دهد طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار 23هزار ‌و 648 گاوداری صنعتی در ایران فعال بوده که محصولات اصلی و عمده آن شیر و گوشت است. بررسی صورت گرفته از شرکت‌های بورسی صنعت دامداری در ایران برای سال 1401 نشان می‌دهد بیشترین شیر تولیدی بین شرکت‌های بورسی توسط شرکت دامداری فکا و قیام با تولید 84 و 80‌هزار تن در سال بوده است. همچنین بر اساس صورت‌های مالی 1401، شرکت‌های تلیسه‌، زفکا و زبینا از لحاظ درآمد عملیاتی که به ازای یک کیلوگرم شیر تولیدی به‌‌‌دست آورده‌‌‌اند عملکرد بهتری داشته‌‌‌اند و از متوسط صنعت، درآمد عملیاتی بیشتری ایجاد کرده‌‌‌اند.

نسبت‌‌‌های سودآوری شرکت‌ها نشان می‌دهد از لحاظ حاشیه سود خالص شرکت‌های زفکا، زبینا و زکشت عملکرد بهتری داشته‌‌‌اند و همچنین بازده حقوق صاحبان سهام و بازده دارایی‌‌‌ها به ترتیب در شرکت‌های زمگسا، زکشت و زفکا بیشترین مقدار بوده است. مقایسه صنایع مختلف با صنعت دامداری از لحاظ نسبت‌‌‌های سودآوری نشان می‌دهد شرکت فکا به عنوان یک نمونه از صنعت دامداری در مقایسه با صنایع مختلف بورسی از لحاظ حاشیه سود خالص بالاتر از صنایع لاستیک و پلاستیک، مخابرات و پالایشگاهی‌‌‌ها بوده و هم‌‌‌تراز با صنعت دارویی و نزدیک به پتروشیمی‌‌‌ها عمل کرده است و همچنین این بررسی نشان داد شرکت فکا از نظر بازده دارایی‌‌‌ها و بازده حقوق صاحبان سهام بالاتر از صنایع لاستیک و پلاستیک، مخابرات، بانک و آهن و فولاد بوده است. این آمار بیانگر این است که در صورتی که به صنعت دامداری توجه لازم صورت گیرد پتانسیل سودآوری بالایی را داراست که می‌تواند بازده بالایی در حد صنایع بزرگ بورسی برای سهامداران به عمل آورد.

در نهایت با بررسی پرتفوی بهینه متشکل از شرکت‌های بورسی صنعت دامداری این نتیجه حاصل شد که با توجه به نوسانات قیمت سهام‌‌‌ صنعت دامداری در یک سال گذشته به عنوان عامل ریسک و بازده روزانه قیمت سهام برای کسب بالاترین بازدهی ممکن و در عین حال با درنظر گرفتن کمترین ریسک ممکن، بهترین گزینه سرمایه‌گذاری سهم زفکا بوده است. همچنین شرکت‌های رو به رشدی مثل زگلدشت، زقیام و زشریف در بین شرکت‌های صنعت دامداری دارای پتانسیل سرمایه‌گذاری در بلندمدت هستند.