دانش‌بنیانی، سودسازی پسماند و توسعه خرده‌فروشی؛ سه هدف شملی

رشد سه برابری شملی

در حاشیه این بازدید دکتر محسن عسگری، مدیرعامل شرکت ملی شیمی کشاورز گفت: شرکت ملی شیمی از ابتدای سال‌جاری با نماد قدیمی خود یعنی «شملی» وارد فرابورس شد و طبق قیمت‌گذاری و ارزش‌‌گذاری اولیه، در ماه اول توانست سه برابر رشد کند و به‌‌رغم اینکه وضعیت کلی بازار سرمایه رو به افول بود، اما شرکت در شرایط ثبات قرار گرفت. عسگری ادامه داد: شیمی کشاورز در مدت حضور خود در بازار سرمایه در مقایسه با شرکت‌های بزرگ بازده زیادی برای سرمایه‌گذاران حاصل کرد و باعث شد شرکت به شدت مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گیرد.

سودسازی پسماند

وی در ادامه بازدید اظهار کرد: واحد امحای شملی با بهره‌‌مندی از مدرن‌‌ترین کوره‌‌های زباله‌سوز، مواد شیمیایی خطرناک را بی‌خطرسازی می‌کند تا آلایندگی محیط‌زیست را به حداقل برساند. به گفته وی شملی از طریق یک شرکت زیرمجموعه خود به صنعت مدیریت پسماندهای خطرناک و ویژه ورود کرده است. این شرکت در منطقه پارس جنوبی مجتمع جامع مدیریت پسماندهای صنعتی را تاسیس کرده و در طرح توسعه خود، تاسیس مجتمع‌‌های جدید مدیریت پسماند در استان‌‌های خوزستان، قزوین یا البرز را نیز مدنظر دارد.

چگونگی خروج از زیان

در این بازدید عسگری با اشاره به چگونگی خرید شملی و روند توسعه و سودآوری آن ادامه داد: این شرکت در سال ۸۵ دارای زیان انباشته ۱۶ میلیاردی بوده و از تابلوی معاملات بورس خارج شد. در سال ۹۵ هلدینگ سپهر آرمان این شرکت را در حالی خریداری کرده که سهم بازار کمتر از نیم درصدی داشت.

اکنون شملی ۱۲۹ آفت‌‌کش و ۵۰ نوع کود با فرمولاسیون‌‌های متنوع را فارغ از تنوع بسته‌‌بندی، تولید و در بازار داخل و خارج کشور به فروش می‌‌رساند. از سوی دیگر شملی سهم بازار خود در محصول سموم کشاورزی را به حدود ۱۸‌درصد رسانده است. شملی تنها تولیدکننده بطری آلومینیومی یکپارچه در خاورمیانه با ظرفیت بالاست که نزد کشاورزان به خوبی شناخته می‌شود. یادآور می‌شود همزمان با این بازدید شرکت ملی شیمی کشاورز از تاسیس شرکت سهامی خاص «توسعه نهاده کشاورزی پایدار ایرانیان» به منظور راه‌‌اندازی خرده‌‌فروشی مدرن خبر داد. بر همین اساس اعلام شد شرکت مذکور در مالکیت ۱۰۰ درصدی شملی است. در این بازدید و در پاسخ به سهامداران شملی اعلام شد: شرکت شیمی‌کاوان یک شرکت دانش‌بنیان و از دیگر شرکت‌های زیرمجموعه ملی شیمی کشاورز در حوزه تولید محصولات شیمیایی غیرکشاورزی است که موفق شده برای اولین بار در کشور یک افزودنی مهم در صنعت روغن‌‌های روانکار را تولید کند. در حال حاضر نیز طرح توسعه ظرفیت تولید این افزودنی به سه تن در روز در دست اجراست. در خصوص سوال سهامداران برای نرخ‌‌گذاری محصولات نیز اعلام شد: قیمت‌گذاری‌‌ها بر اساس بهای تمام شده انجام می‌شود. با تاکید سهامداران این شرکت برای شفافیت بیشتر فعالیت حوزه پسماند، مدیرعامل شملی پاسخ داد: مدیریت پسماند بر مبنای ارزش افزوده برای مشتری است و این بازار تا سه سال آینده عمدتا انحصاری بوده و رقابتی نمی‌شود.