ماشین‏‏‌سازان در دام بد‌عهدی بانک کشاورزی

برآورد ارزش ۲۰۱۹ میلیارد دلاری بازار جهانی ماشین‌آلات کشاورزی تا ۷ سال آینده

به این ترتیب طبق داده‌‌‌های آماری سازمان فائو ارزش بازار جهانی ماشین‌‌‌آلات کشاورزی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۳۲ میلیارد دلار بوده است که پیش‌بینی می‌شود سالانه حدود ۶‌درصد رشد کند و تا سال ۲۰۳۱ به بیش از ۲۱۹ میلیارد دلار برسد.

این در حالی است که بازار جهانی ماشین‌‌‌آلات کشاورزی همواره شاهد جدیدترین و نوین‌‌‌ترین تکنولوژی‌‌‌ها در این بخش است و شرکت‌های سازنده نیز تلاش دارند با ارائه جدیدترین محصولات خود به‌خصوص ماشین‌‌‌آلات هوشمند که خطاها را به حداقل می‌‌‌رساند بتوانند سهم بیشتری از بازار جهانی را از آن خود کنند.

فرسودگی ماشین‌‌‌آلات کشاورزی و ناتوانی کشاورزان در خرید تجهیزات جدید

در واقع به گفته کارشناسان در کشور بحث مکانیزاسیون و حرکت به سمت استفاده هرچه بیشتری از تکنولوژی‌‌‌های نوین در بخش کشاورزی سال‌هاست در سازمان‌ها و نهادهای مختلف مطرح است و اقداماتی هم در این راستا صورت گرفته است. با وجود این مساله مهم در این مورد فرسودگی ماشین‌‌‌آلات این بخش و ناتوانی کشاورزان و زارعان در واردات محصولات نوین است. بنابراین شاهد هستیم که به دلیل عدم‌توانایی مالی کشاورزان تمایلی به استفاده از تجهیزات و ماشین‌‌‌آلات ندارند یا حداقل به ماشین‌‌‌آلات قدیمی‌‌‌ خود اکتفا می‌کنند.

بانک کشاورزی کشاورزان را بلاتکلیف گذاشته است

بر اساس این گزارش در کنار ناتوانی کشاورزان در خرید ماشین‌آلات و تجهیزات نوین، صنعتگران و سازندگان تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی نیز با مسائل و چالش‌‌‌هایی مواجه هستند و امسال با رکود بازار مواجه هستند. به طوری که «حمیدرضا اسدی» از صنعتگران بخش کشاورزی که در حوزه ساخت ماشین‌‌‌های کاشت فعالیت دارد در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: بازار به دلیل عدم‌پرداخت بانک‌ها راکد است. در واقع پیش‌فاکتورهای زیادی مربوط به مشتریان خود داریم که به بانک کشاورزی ارجاع داده شده، اما پرداخت نشده است. این در حالی است که خریداران به دلیل این تعویق در پرداخت‌‌‌ها گاهی مجبور می‌‌‌شوند چند بار پیش‌فاکتورها را تغییر بدهند، اما باز هم عملا همه بلاتکلیف هستیم.

اسدی افزود: مساله اینجاست که کار ما صنعتگران بخش کشاورزی غالبا یک کار فصلی است و اصولا تولیدات ما برای فصل بهار و پاییز است بنابراین پس از فصل دیگر کارآیی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به عدم‌نقدینگی کشاورزان برای خرید ماشین‌‌‌آلات کشاورزی بخش دولتی و به‌خصوص بانک کشاورزی باید با ما همکاری کنند تا این‌گونه پیش‌فاکتورهای خرید تجهیزات روی دست ما نماند و کشاورزان بتوانند از ما کالا بخرند.

بازار ماشین‌‌‌آلات کشاورزی کسادتر می‌شود

این صنعتگر بخش کشاورزی همچنین در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر چه بازاری می‌توان برای ماشین‌‌‌آلات کشاورزی پیش‌بینی کرد، نیز گفت: به طور خاص چون ما در حوزه ماشین‌‌‌آلات کاشت فعال هستیم با توجه به بد بودن شرایط بارندگی‌‌‌ها نسبت به سال قبل، و همچنین با توجه به اینکه بانک کشاورزی پیش‌فاکتورهایی را که بابت خرید دستگاه صادر کرده‌‌‌ایم پرداخت نمی‌‌‌کند می‌توان این‌گونه برآورد کرد که شرایط کاری ما از الان هم کسادتر خواهد شد.

اسدی با بیان اینکه امسال با حداقل ۵۰‌درصد کاهش تقاضا در بازار برای ماشین‌‌‌آلات کشاورزی مواجه هستیم افزود: این در شرایطی است که سال قبل با توجه به شرایط خوب بارندگی و متعهد بودن بانک کشاورزی نسبت به تعهدات خود در قبال پرداخت پیش‌فاکتورهای خرید، اوضاع کار بسیار خوب بود به‌نحوی که به زحمت پاسخگوی تقاضاها بودیم.

قیمت تمام‌شده ماشین‌‌‌آلات کشاورزی دستخوش نوسان نرخ مواد اولیه

از سوی دیگر بحث نوسان قیمت مواد اولیه نیز چالش‌‌‌های بسیاری را با خود به همراه دارد و موجب تغییر قیمت تمام‌شده کالاهای تولیدی در این حوزه می‌شود. به طوری که «علی مهدوی» از دیگر صنعتگران بخش کشاورزی در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به بحث بی‌ثباتی قیمت‌ها می‌‌‌گوید: ما اصولا بر اساس سفارش‌‌‌ها تولید داریم و سفارش‌‌‌ها را هم با یک قیمت ماده اولیه مشخص می‌‌‌گیریم، اما زمان تولید برای تامین کالا که مراجعه می‌‌‌کنیم با افزایش قیمت‌ها روبه‌‌‌رو می‌‌‌شویم. بنابراین می‌‌‌بینید که در این فرآیند قیمت تمام‌شده کالا بالا می‌رود و از آن طرف نیز نمی‌توانیم مجددا قیمت جدید به مشتری خود بدهیم چرا که از یکسو اعتماد نسبت به ما از بین می‌رود و از سوی دیگر قرارداد بسته شده و مسلما باید طبق توافقات قبلی سفارش را انجام بدهیم. بنابراین می‌توان گفت تقریبا با ضرر تولید می‌‌‌کنیم. این صنعتگر بخش کشاورزی همچنین اذعان می‌دارد: به رغم تاکیدات مسوولان در خصوص بحث مکانیزاسیون بخش کشاورزی و گفت‌‌‌وگوهایی که در مورد بحث تخصیص بودجه به این حوزه همواره در جریان است، ما فعالان این بخش شاهد هستیم که اصولا تسهیلاتی پرداخت نمی‌شود. در واقع کشاورزان در مسیر پرپیچ و خمی ‌‌‌برای دریافت تسهیلات قرار می‌‌‌گیرند که در نهایت یا قید آن را می‌‌‌زنند یا ترجیح می‌دهند ماشین‌‌‌آلات فرسوده خود را به نوعی تعمیر و مجدد وارد مزارع و اراضی خود کنند.

آسیا و اقیانوسیه؛ صاحب بیشترین سهم از درآمد حاصل از فروش ماشین‌‌‌آلات کشاورزی

شایان ذکر است در حالی ارزشی بالغ بر ۲۱۹ میلیارد دلار برای بازار جهانی تجهیزات، ادوات و ماشین‌‌‌آلات کشاورزی تا سال ۲۰۳۱ برآورد می‌شود که آسیا و اقیانوسیه بیشترین سهم را از درآمد‌زایی حاصل از این بخش خواهند داشت. به این معنا که بر اساس داده‌‌‌های منتشر‌شده منطقه آسیا و اقیانوسیه طی سال‌های اخیر رشد اقتصادی بالایی داشته و بنابراین تقاضا برای تجهیزات کشاورزی در این مدت نیز افزایش خواهد یافت. به طوری که رشد کشورهایی همچون هند، تایوان و چین موجب شده تقاضا برای ماشین‌‌‌آلات به‌خصوص تراکتور به طور قابل‌توجهی بالا برود. به این ترتیب برآورد می‌شود که آسیا و اقیانوسیه در حوزه ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات کشاورزی سهمی ‌‌‌بالغ بر ۴۰‌درصد داشته باشند و پس از آن نیز آمریکای شمالی با سهمی‌‌‌۳۰ درصدی در رتبه دوم قرار بگیرد.