افتتاح نخستین دفتر استانی انجمن دوستی ایران و چین در بوشهر

رئیس انجمن دوستی ایران و چین در این مراسم گفت: این انجمن آماده است تا طرح‌‌‌های تعریف شده توسط مسوولان استان بوشهر را  برای تشویق و جذب  سرمایه‌‌‌گذاران به اجرای طرح‌‌‌های زیربنایی این استان تلاش کند. علاء‌‌‌الدین بروجردی با اشاره به اینکه به پیشنهاد استاندار بوشهر قرار است هفته آینده نشستی در تهران برگزار شود تا برای شتاب‌‌‌بخشی به سرمایه‌‌‌گذاری چین در تکمیل راه‌‌‌آهن بوشهر- شیراز بحث و گفت‌‌‌وگو شود ، یادآورشد: باید با فعال‌‌‌کردن شرکت‌‌‌های چینی برای سرمایه‌‌‌گذاری در ایران و استان بوشهر از این فرصت تاریخی استفاده کنیم. رئیس انجمن دوستی ایران و چین ادامه داد: اگر مسوولان  دچار بحران در تصمیم‌‌‌گیری باشند سرمایه‌‌‌گذاران خارجی معطل نمی‌‌‌مانند و فرصت‌‌‌های ارزشمندی برای کشور از دست می‌‌‌رود.

بروجردی یادآور شد: چهار سال پیش قرار بود خط آهن سریع‌‌‌السیر با سرمایه‌‌‌گذاری چین در ایران احداث شود و هیاتی نیز به تهران اعزام و با رئیس بانک مرکزی وقت ملاقات کردند اما به سبب تاخیر در تصمیم‌‌‌گیری، این سرمایه‌‌‌گذاری در عربستان انجام و این خط آهن ۳۵۰ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۶۰ میلیون مسافر راه‌‌‌اندازی شد. وی اظهار کرد: چین جمعیت ۱۵۰ میلیون گردشگر در سال را دارد که اگر یک درصد از این افراد برای سفر به ایران جذب شوند، منجر به رشد قابل توجه اقتصاد گردشگری کشور می‌‌‌شود.

بروجردی اضافه کرد: در نگاه نخست زیرساخت‌‌‌های کشور به ویژه در استان بوشهر برای جذب گردشگران چینی ضعیف است و باید در زمینه ایجاد امکانات و مبلمان شهری این استان اقدامات جدی انجام شود. استاندار بوشهر نیز در این نشست گفت: ضرورت افزایش ارتباطات ایران و استان بوشهر با چین، هند و روسیه روشن است  و  دارای یک پیشینه تاریخی است. احمدی محمدی‌‌‌زاده اظهار کرد: چین از سال‌‌‌ها پیش به دنبال سرمایه‌‌‌گذاری در بوشهر بوده اما شرایط آن مهیا نشده بود که اکنون با راه‌‌‌اندازی دفتر انجمن دوستی ایران و چین و تلاش‌‌‌های این انجمن زمینه فراهم شده است.

وی افزود: گزینش بوشهر به عنوان میزبان نخستین دفتر استانی انجمن دوستی ایران و چین انتخاب درست و حساب‌‌‌شده‌‌‌ای بود چرا که این استان منشا هر ارتباطی میان این دو کشور است. استاندار بوشهر با اشاره به ضرورت راه‌‌‌اندازی زبان چینی در سطح اعلام کرد: اکنون ۲ ترم است که رشته زبان چینی در دانشگاه آزاد بوشهر راه‌‌‌اندازی شده و اقدام به پذیرش دانشجو کرده است. محمدی‌‌‌زاده تصریح کرد: اکنون ۲۱ واحد پتروشیمی در این استان فعال است و ۱۸ واحد نیز در حال ساخت است. وی گفت: مواد اولیه پتروشیمی از استان بوشهر با رقم ناچیزی  صادر و همان محصول به اشکال مختلف به ارزش تا یک‌هزار و ۲۰۰ میلیون دلار وارد کشور می‌‌‌شود؛ بنابراین راه‌‌‌اندازی صنایع پایین دستی نفت و گاز در استان ضمن اینکه از خام‌‌‌فروشی جلوگیری و ارزش افزوده مناسبی به محصولات تولیدی در داخل کشور می‌‌‌دهد، مشکل اشتغال و اقتصاد کشور را حل می‌‌‌کند.