تعلیق انتقال آب به یزد؟

آیت‌الله محمدرضا ناصری افزود: برخی استان‌‌‌ها خیلی سریع در حال پیشرفت هستند و لازم است در استان یزد نیز پیگیری‌‌‌ها متوقف نشود و طرح بزرگی که در سفر رئیس‌‌‌جمهور مصوب شد، سریع‌تر اجرایی شود. در همین زمینه امام جمعه بخش مرکزی یزد هم در نمازجمعه ۵ خرداد محمدآباد یزد گفت‌: قصه آب یزد تاکنون به کجا رسیده است؟ این موضوع نیز باید مورد توجه و پیگیری قرار گیرد زیرا مردم اکنون ماجرای آب یزد را در هاله‌‌‌ای از ابهام و سکوت می‌‌‌بینند. حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم مدرسی افزود: نمایندگان مردم در مجلس و مدیران اجرایی و دستگاه‌‌‌های ذی‌ربط به شکل مشخص به این موضوع ورود کنند و مردم را در جریان قصه آب و اقداماتی که تاکنون انجام شده یا در حال انجام است، قرار دهند.

انتقال آب به یزد در اولویت مسوولان نیست

مشکلات مطرح‌شده در خصوص آب یزد فقط در خطبه‌‌‌های نماز جمعه‌‌‌ها باقی نماند و نماینده یزد، اشکذر و ندوشن در مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی مشکلات و موانع خط دوم انتقال آب به یزد واکنش نشان داد و اظهار کرد: در بسیاری از استان‌‌‌ها شاهد انجام فعالیت از سوی وزارت نیرو برای به سرانجام رسیدن طرح‌‌‌های انتقال آب به آن استان‌‌‌ها هستیم، ولی به نظر می‌رسد که انتقال آب به یزد در اولویت مسوولان کشور نیست.

محمدصالح جوکار افزود: در سال ۹۸ در شورای عالی آب تصمیم‌گیری شد که تامین آب شرب استان‌‌‌های یزد، کرمان، جنوب اصفهان و شمال فارس از رودخانه خراسان انجام بگیرد؛ وزارت نیرو نیز موظف شد نسبت به تعیین مناسب‌‌‌ترین گزینه انتقال بر مبنای شاخص‌‌‌های اقتصادی، فنی و زیست محیطی اقدام کند، اما متاسفانه از آن زمان تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است. وی تصریح کرد:  در آخرین مکاتبه‌‌‌هایی که سال گذشته با سازمان برنامه و بودجه داشتم، پاسخ دادند که با توجه به تغییر منبع تامین آب، لازم است وزارت نیرو مجوز آب بهنگام‌شده، گزارش سیمای جدید طرح و گزارش بازنگری در مطالعات را برای بررسی و انجام اقدامات بعدی به سازمان ارسال کند که تاکنون ارسال نکرده است.

نماینده یزد و اشکذر به آخرین مکاتبه خود با وزیر نیرو اشاره کرد و افزود: چند نامه به وزیر داده شده که گزارش طرح مطالعاتی را ارائه کنید، ولی متاسفانه وزارت در این خصوص همکاری لازم را ندارد و به همین دلیل پرسش خود را از وزیر نیرو ثبت کردم و الان در دستور کار است. جوکار خاطرنشان کرد: در موضوع اجرای خط انتقال آب از خلیج‌‌‌فارس، پنج ماه پیش کلنگ انتقال آب به یزد زمین زده شد، ولی تاکنون هیچ اقدامی نشده و به همین دلیل، هفت سوال از معاون اول رئیس‌‌‌جمهور و وزیر صمت و نیرو داشتم تا در این باره پاسخگو باشند.

انتقال آب به یزد در چند محور

درباره ابهامات این بخش استاندار یزد به عنوان نماینده دولت در استان چندی قبل در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفته بود: دولت سیزدهم برای حل مشکل کمبود آب در استان‌‌‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان کمیته آب به ریاست معاون اول رئیس‌‌‌جمهوری تشکیل داده و برنامه‌‌‌های کوتاه‌‌‌مدت، میان‌‌‌مدت و بلندمدت تعریف کرده است. مهران فاطمی افزود: نخستین برنامه کوتاه‌‌‌مدت، ایجاد خط پدافندی، اضطراری با پشتیبانی آب به طول ۳۴ کیلومتر در منطقه شحنه یزد با ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرا در دو سال تعریف شد که به صورت جهادی و با تلاش شبانه‌‌‌روزی در چهار ماه اجرا شد.

وی ادامه داد: با اجرای ۳۰ کیلومتر خط ۱۲۰۰ میلی‌متری ظرفیت انتقال ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ لیتر بر ثانیه اجرایی شده است ولی اکنون ۳۰۰ لیتر آب در ثانیه را به مخازن شحنه یزد انتقال می‌دهد. فاطمی درباره عملیات اجرایی خط انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد به عنوان برنامه بلندمدت دولت نیز گفت: در این زمینه مصوب شده تا سقف ۱۵۰‌‌‌هزار میلیارد تومان از محل حقوق دولتی معادن کشور به استان یزد تخصیص یابد و اجرای این ابرطرح در سفر دوم رئیس‌‌‌جمهوری به یزد آغاز شد.

استاندار یزد با اشاره به اینکه این طرح با هدف تقویت صنعت و کشاورزی پربازده و پشتیبانی از آب شرب موردنیاز استان اجرایی خواهد شد و قرار است ظرفیت تخصیص آب از خلیج فارس برای استان یزد ۲۰۰ میلیون مترمکعب باشد که در فاز اول ۱۰۰ میلیون مترمکعب انتقال خواهد یافت، تصریح کرد‌‌‌: خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد از مسیر مطمئن خط اول یزد اجرا خواهد شد و در مسیر خود، استان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کرمان و هرمزگان را نیز منتفع خواهد کرد. وی درباره وضعیت فعلی انتقال آب از دریا به یزد گفت: این طرح در سه نقطه در حال انجام است که یک نقطه محل دریا و آبگیر است و احداث آب‌‌‌شیرین‌‌‌کن در آن انجام می‌شود؛ خط دوم در سیرجان است که دو لوله در حال آماده‌‌‌سازی به سمت آبگیر گذاشته می‌شود و نقطه سوم را نیز در استان یزد داریم که تقریبا ۴۵ کیلومتر آن در حال انجام مناقصه و شروع عملیات اجرایی است.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به رفع برخی ایرادات مصوبه اختصاص بودجه این طرح بزرگ و هماهنگی آن با قوانین بالادستی خاطرنشان کرد‌‌‌: قول رئیس‌‌‌جمهوری برای اتمام این طرح با وجودی که در مصوبه چهار سال بوده، سه سال اعلام شده و پیمانکار هم اعلام کرده در صورت تامین منابع، سه سال عملی خواهد شد.

انتقال آب از خلیج فارس به یزد؛ موضوع کلان کشوری

در عین حال معاون اجرایی رئیس‌جمهوری هم درباره این ابهامات و انتقادات در شورای اداری یزد با بیان اینکه گره برخی طرح‌‌‌ها مربوط به اعتبار نیست، تصریح کرده است: پروژه تامین انتقال آب، دستور رئیس‌‌‌جمهور است و برای استان یزد مهم و حیاتی است و حتما تکمیل خواهد شد هرچند فراز و فرودهایی خواهد داشت ولی به اتمام خواهد رسید و با اطمینان عرض می‌‌‌کنم که انتقال آب به استان یزد صورت خواهد گرفت. محسن منصوری افزوده است: انتقال آب از خلیج‌‌‌فارس به استان یزد، نه یک موضوع استانی بلکه یک موضوع کلان کشوری است و دولت به این وعده خود عمل خواهد کرد و جای نگرانی نیست. وی تاکید می‌کند‌: این طرح کارشناسی شده و در مورد تامین اعتبار نیز بحث‌‌‌های کارشناسی انجام شده است و به مردم یزد اطمینان می‌‌‌دهیم که این پروژه  را در سریع‌‌‌ترین زمان ممکن به سرانجام خواهیم رساند. معاون اجرایی رئیس‌‌‌جمهور در پایان اظهار کرد: دولت سیزدهم تمام همت خود را گذاشته است تا گره‌‌‌ها باز شود.