رشد اشتغال غیربومی‌‌‌ در یزد

این آمار بر اساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی یزد در طول ۵/ ۳ سال گذشته با رشد حدود ۱۰درصدی به حدود ۴۰‌درصد رسیده و می‌‌‌طلبد تا مسیر ریل اشتغال استان هر چه سریع‌تر تغییر ملموسی داشته باشد. در این زمینه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی استان یزد با اشاره به نقش‌‌‌آفرینی برجسته استان در ایجاد اشتغال برای سایر هموطنان طبق رویکردهای قبلی، اعلام کرد: آمارها نشان می‌دهد که ۳۹‌درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در استان غیربومی هستند. مجید دهقانی‌‌‌زاده در سومین نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان تامین‌اجتماعی استان مربوط به اسفندماه ۱۴۰۱، از مجموع بیمه‌‌‌شدگان اجباری استان، ۶۱‌درصد بومی و ۳۹‌درصد آن غیربومی هستند، اظهار کرد: از میان بیمه‌شدگان غیر‌بومی در استان بیشترین میزان متعلق به استان‌‌‌های فارس، کرمان و خوزستان بوده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۶‌هزار نفر بیمه شده غیربومی در استان مشغول به کار هستند، اظهار کرد: این حجم از بیمه‌‌‌شدگان غیربومی در استان یزد نشان‌‌‌دهنده رویکردهای قبلی استان و نقش‌‌‌آفرینی برجسته آن در ایجاد اشتغال برای سایر هموطنان بوده است. دهقانی‌‌‌زاده با توجه به این موضوع از مسوولان کشوری خواست تا در مقابل این اقدام مهم استان در ایجاد اشتغال برای هموطنان سایر استان‌‌‌ها، توجه ویژه‌‌‌ای به اختصاص سهم تسهیلات و اعتبارات به استان یزد داشته باشند. دبیر کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان به توزیع جمعیت بیمه‌‌‌شدگان اجباری غیربومی در استان به تفکیک شهرستان‌‌‌ها اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰‌درصد بیمه شدگان شهرستان‌‌‌های اردکان، بهاباد و بافق غیربومی بوده که این آمار وضعیت خاص آنان را در جذب نیروی کار از خارج از استان نشان می‌دهد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست‌‌‌های استان در ایجاد نوع اشتغال باید به گونه‌‌‌ای باشد که اشتغال بومی و متناسب با دانش‌‌‌آموختگان در اولویت قرار گیرد، تصریح کرد: نوع و جنس اشتغالی‌‌‌ که قرار است در استان ایجاد کنیم باید هوشمندانه باشد به این معنی که باید به سمت اشتغال مرتبط با حوزه اقتصاد دانش‌‌‌بنیان که از سیاست‌‌‌های اصلی استان است، برویم و در این راه تغییر ریل استان از اقتصاد منبع‌‌‌محور به اقتصاد دانش‌‌‌بنیان راه‌‌‌گشا خواهد بود.

درباره تغییر سیاست‌‌‌های ایجاد اشتغال در استان، استاندار یزد گفت: جهش ۹ پله‌‌‌ای استان و کسب جایگاه ششم در کسب‌و‌کار و خروج نرخ بیکاری استان پس از چند سال از حالت دو رقمی و تک‌رقمی شدن در چهار فصل متوالی در سال گذشته و نیز تعریف طرح بورسیه شغلی دانشجویان بیانگر عزم ما برای تغییر ریل اقتصاد و اشتغال استان است. مهران فاطمی افزود‌: محصول فعالیت کارخانه‌‌‌های آلاینده، اشتغال نیروی کار ساده و غیر‌بومی و بروز برخی مسائل و معضلات است، اما با فعال‌سازی بخش صنعت، شاهد ماندگاری نیروهای نخبگانی و متخصص در استان و ایجاد ارزش افزوده برای استان خواهیم بود.