استان خوشنام در صدور چک

بر اساس اعلام بانک مرکزی درباره وضعیت وصولی و برگشتی چک‌ها در ماه اردیبهشت ۱۴۰۲ سهم استان یزد از ۷/ ۷ میلیون فقره چک مبادله شده در کل کشور ۴۴۵هزار و ۳۰۰فقره بوده که ۸/ ۵‌درصد از کل چک‌های مبادله شده در کشور را به خود اختصاص داده و یزد در وصول چک‌ها بعد از تهران، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی در رتبه پنجم قرار گرفته است. یزدی‌‌‌ها در این مدت ۴۱۰هزار‌ و۵۰۰فقره چک خود را که مبلغ کلی آن بیش از۱۱‌هزار و ۸۹۴میلیارد تومان بوده (بیش از ۱/ ۹۲‌درصد چک‌‌‌ها) پاس کرده و تنها ۳۴هزار و۸۰۰فقره چک معادل ۹/ ۷‌درصد چک‌‌‌های یزدی‌‌‌ها برگشت خورده و در این زمینه بعد از استان اصفهان در رتبه دوم قرار دارد. این آمار در بهمن سال گذشته هم ۹۳‌درصد اعلام شده بود و به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، این موضوع بیانگر فراگیر بودن چک در استان و پذیرش آن به عنوان ابزار متعارف پرداخت است.

محمد دهقان‌منشادی درباره عملکرد خرداد امسال هم با اشاره به اینکه در خرداد سال‌جاری، از ۳۹۵۹ چک مبادله‌‌‌ای استان، ۳۵۹۳فقره در زمان مقرر وصول شده است، افزود: بررسی گزارش بانک‌‌‌ مرکزی از وضعیت چک‌های مبادله‌‌‌ای در استان بیانگر این است که بیش از ۹۰‌درصد چک‌‌‌ها از منظر تعداد و حدود ۸۵‌درصد چک‌‌‌ها از بعد مبلغ وصول شده است. وی با بیان اینکه یزد با وجودی که ۲‌درصد از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است، سهم ۶درصدی از چک‌‌‌های مبادله‌‌‌ای کشور یعنی سه برابر اندازه اقتصاد خود را دارد، گفت: یکی از دلایل جایگاه مطلوب یزد در استفاده از چک مبادله‌‌‌ای و رتبه پنجم در این بخش، گستره وسیع حوزه تجارت و بازرگانی استان با بیشتر استان‌‌‌های کشور به‌ویژه جنوب شرق است.

وی یادآور شد: در مجموع تنها یک‌درصد از چک‌‌‌های صادره استان، با مشکل اساسی در وصول مواجه است که عمده دلیل آن عدم‌تطابق امضا، نقص امضا، مغایرت تاریخ عددی و حروفی، مخدوش بودن امضا یا مندرجات چک، مغایرت مبلغ حروفی با عددی چک، مسدود بودن حساب مورد نظر و مسدود بودن چک با شماره سری و سریال مرتبط است. دبیر شورای هماهنگی امور اقتصادی استان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در قانون جدید چک محرومیت‌‌‌های زیادی برای دارنده چک برگشتی در نظر گرفته شده، بیش از ۹۰درصد چک‌‌‌های برگشتی نیز با تاخیر چند روزه تعیین‌تکلیف می‌شوند چون ممنوعیت‌‌‌های ذکر شده تا زمان پرداخت بدهی و رفع سوءاثر از چک برگشتی به قوت خود باقی است.