بهزیستی همدان نیازمند توسعه است

محمدمهدی شاهقدمی  با اشاره به هفته بهزیستی با شعار «برای مردم، برای به‌‌‌زیستن» است، اظهار کرد: در استان همدان به ۷۷ هزار و ۹۴۱ خانوار با ۱۸۷ هزار و ۴۵ نفر جمعیت خدمات ارائه می‌‌‌دهیم و ۲۹ هزار و ۱۹۰ مستمری بگیر و ۲۱۸ دانشجو داریم. شاهقدمی با اشاره به وجود ۴۸ مرکز مثبت زندگی در استان افزود: ۲۹ هزار و ۸۱۹ پرونده توانبخشی در بهزیستی استان داریم به طوری که نرخ معلولیت همدان ۶/ ۱ درصد و کشوری ۸/ ۱درصد است. خوشبختانه کسی پشت نوبت مستمری نیست و همه مستمری بگیر هستند و ۷۰ درصد رشد مبلغ مستمری را داشتیم.

شاهقدمی ادامه داد: ۱۷ مرکز شبانه‌روزی بهزیستی در استان فعال است که ۱۷۰۰ نفر و از ۱۵ مرکز روزانه، ۱۴۱۵ نفر خدمات می‌گیرند در ضمن ضایعه نخاعی‌‌‌ها از خدمات پرستاری بهره‌‌‌مند می‌‌‌شوند. وی با اشاره به پرداخت ۲۴ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن با کارمزد ۴درصد به مددجویان بهزیستی به منظور خانه‌دار شدن، اظهار کرد: سال‌‌‌جاری چند واحد افتتاح شد و قرار است ۲۶۶ واحد نیز به بهره‌برداری برسد. وی با بیان اینکه در برنامه است که در سال‌‌‌جاری ۲۵۰۰ شغل ایجاد شود، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰، ۱۵۲ واحد مسکن و در سال ۱۴۰۱، ۳۱۷ واحد ساخته شد که در مقایسه آمار با رشد ۱۰۹ درصدی روبه‌رو هستیم.

شاهقدمی با اشاره به اشتغال‌زایی ۷۸۶ نفری در سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با سال ۱۴۰۱ با اشتغال‌زایی ۱۶۸۵ نفری و رشد ۱۱۴درصدی در این زمینه مطرح کرد: مشارکت‌‌‌های مردمی ۲۳درصد، مبلغ مستمری ۷۰ درصد، غربالگری شنوایی ۲درصد و غربالگری بینایی ۵۳درصد رشد داشته است. وی در ادامه با بیان اینکه از همدان چند خانوار ، چند فرزند دارای معلولیت را به سرپرستی قبول کرده‌‌‌اند، یادآور شد: در مشهد و تهران در این زمینه خوب فرهنگ‌سازی شده و خانواده‌‌‌هایی داشتیم که حتی فرزند هم داشته‌‌‌اند اما این کودکان را به سرپرستی پذیرفته‌اند، حتی خانواده‌ای پنج فرزند معلول را قبول کرده. چه خوب است این کودکان به جای اینکه در مراکز ما باشند، در خانواده بزرگ شوند. 

در شیرخوارگاه همدان چهار نوزاد معلول و ۸ نوزاد سالم داریم که کار واگذاری ۵ نوزاد سالم در حال انجام است. شاهقدمی یادآور شد: حق پرستاری برای ۲۳۲۰ نفر از خانوارها با افزایش ۴۰درصدی به ۲میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. سال‌‌‌های گذشته پشت نوبت دریافت مستمری داشتیم که اکنون مستمری‌‌‌بگیر هستند. بهزیستی حمایت دانشجویی و دانش‌آموزی انجام می‌‌‌دهد و کمک هزینه درمان، ودیعه مسکن، مسکن و ... نیز ارائه می‌‌‌کند.