فرجام «یزد - طبس» پس از 16سال

این محور از نظر باری در طول مسیر با معادن بزرگی مواجه شده که به همین دلیل ترددهای بسیار زیادی دارد و در ارتباط با حمل‌ونقل مسافر هم به دلیل زیارتی بودن این محور، زائران حضرت امام رضا (ع) از نقاط مختلف به‌ویژه جنوب کشور و استان یزد از این مسیر تردد می‌کنند. این گزارش به بهانه دو کشته و مصدوم در حادثه تصادف دو خودروی سواری در کیلومتر ۲۰ محور خرانق به ساغند و نمونه‌‌‌های بسیاری از تصادفات منجر به فوت و ضرر و زیان‌‌‌های جبران‌ناپذیر جسمی و روحی در دو محور مواصلاتی یزد - طبس که از مصوبات یک سفر تاریخی به استان یزد در ۱۲ دی ماه ۱۳۸۶ بوده، تهیه شده است. در خصوص وضعیت این طرح، استاندار یزد در بازدید از پروژه دو‌بانده‌سازی جاده یزد- طبس و اهمیت این طرح اظهار کرد: جاده طریق‌الرضا (ع) از اولویت‌‌‌های حوزه راه استان یزد است. مهران فاطمی افزود: تاکنون ۱۶ کیلومتر از این پروژه آماده انجام عملیات آسفالت است و ‌‌‌۳۰ کیلومتر از آن نیز توسط یکی از مجموعه‌های معدنی - صنعتی در حال انجام است و مابقی نیز در حال اجرا قرار دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به مخاطرات زیاد در این مسیر به منظور تامین اعتبار هر چه سریع‌تر این طرح در حال رایزنی با صنایع و معادن بزرگ استان هستیم. استاندار یزد تاکید کرد: این محور از محورهای حادثه‌‌‌خیز استان و کشور است و ما ملزم هستیم تمام تلاش خود را برای اجرای هر چه سریع‌تر آن به کار بندیم. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد هم درباره وضعیت اجرای این مصوبه با بیان اینکه دوبانده کردن محور یزد-طبس جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان یزد در سال ۸۶ است، تصریح کرد: تاکنون۲۴کیلومتر از طول این مسیر به بهره‌برداری رسیده و در حال استفاده است و ۴۴ کیلومتر دیگر نیز از سمت سه‌راهی طبس به یزد تمامی اقدامات زیرساختی آن انجام شده است.

محمد رستگاری افزود: تنها مشکل این ۴۴کیلومتر کمبود نقدینگی و بخشی از آن نیز کمبود قیر است که اگر این مشکلات برطرف شود پیش‌بینی می‌شود حداکثر در یک سال و نیم آینده این بخش از محور یزد-طبس نیز به صورت کامل بهره‌برداری شود. وی با اشاره به سفر خردادماه استاندار یزد به بخش خرانق خاطرنشان کرد: در این سفر حدود۳۰کیلومتر از تکمیل این محور مهم برعهده شرکت چادرملو گذاشته شده است که موظف شده این ۳۰کیلومتر را تکمیل کنند.

به نظر می‌رسد معادن استان که عمده‌ترین استفاده‌کننده از این محور هستند همکاری قابل‌توجهی در دوبانده کردن جاده یزد - طبس نداشته‌‌‌اند به همین دلیل استاندار یزد در این باره در نشست مدیران و معاونان ادارات و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی از شرکت‌های صنعتی و معدنی که در مسیر جاده یزد - طبس قرار دارند و از آن استفاده می‌کنند خواست هر چه زودتر تکلیف ساخت باند دوم این مسیر را مشخص کنند.

فاطمی افزود: به عنوان استاندار و رئیس شورای تامین از این شرکت‌ها می‌‌‌خواهم هرچه سریع‌تر برای این کار اقدام کنند در غیر‌این صورت پلیس راه استان یزد از تردد کامیون‌‌‌ها و سایر خودرو‌‌‌های این شرکت‌ها در این مسیر خودداری خواهد کرد و بارنامه حمل بار نیز برای آنان صادر نخواهد شد. جالب اینجاست که بر اساس محاسبات اعلام شده از سوی استاندار یزد، درآمدهای امسال استان از محل یک‌درصد فروش معادن، ۲۱۰۰ میلیارد تومان محاسبه شده، این در حالی است که در سال گذشته با وجود تلاش‌‌‌ها و پیگیری‌‌‌های بسیار، تنها ۳۵۰ میلیارد تومان از این سهم به استان برگشته است.

با این حال اگر در طول ۱۶ سال گذشته فقط سالی ۱۰ یا ۲۰‌درصد از این سهم برای اجرای این مصوبه مهم سفر رهبری تخصیص داده شده بود الان شاهد دو‌بانده شدن محور یزد - طبس و سفر آسوده زائران امام رضا (ع) از این مسیر بودیم. در خصوص وظایف معادن در بازسازی جاده‌‌‌ها در بند الحاقی ۸ تبصره ۷ در بخش هزینه‌‌‌ای لایحه بودجه  ۱۴۰۲ آمده است: به منظور جبران بخشی از خسارات وارده به شبکه جاده‌‌‌ای ناشی از بهره‌‌‌برداری از معادن و فعالیت‌‌‌های صنایع معدنی، شورای معادن استان موظف است ۲۵‌درصد از وصولی حقوق دولتی سهم معادن استان‌ها را از طریق اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همان استان برای نگهداری و بهسازی محورهای جاده‌ای با اولویت جاده‌های مورد استفاده معادن اختصاص دهد.

به منظور جلوگیری از تخریب جاده‌های کشور ناشی از اضافه تناژ حمل تولیدات معدنی، کلیه معادن کشور مکلف هستند با هماهنگی اداره‌‌‌های کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای در خروجی واحد تولیدی نسبت به استقرار دفتر صدور بارنامه اقدام کنند، تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان حمل‌ونقل محصولات واحدهای تولیدی معادن و شن و نمک مشروط به اخذ بارنامه و تاییدیه پیمایش توسط اداره کل راهداری حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای استان است.