تکمیل مطالعات برای معالجه خلیج گرگان

وی با تاکید بر اینکه مطالعه زیست‌محیطی عملیات پمپاژ آب دریای خزر به خلیج گرگان باید تاکنون انجام می‌‌‌شد، ادامه داد: دستگاه‌‌‌های متولی باید در سفر دوم رئیس‌‌‌جمهور به گلستان به دنبال مصوبات جدید باشند. وزیر کشور با اشاره به اینکه اکنون شرایط خلیج گرگان به شکلی است که می‌توان به دقت مطالعات را انجام داد، در خصوص طرح طبیعت‌‌‌گردی آشوراده گفت: باید مشخص شود چرا این طرح «تضمین مصوبه شورای اقتصاد» می‌‌‌خواهد تا اقدامات با دریافت این مصوبه انجام شود.

وزیر کشور در ادامه گفت: خشک شدن خلیج گرگان اتفاق بسیار بدی در حوزه محیط‌زیست بود که اشتغال مردم منطقه را نیز به خطر انداخته بود و خوشبختانه با سفر رئیس‌‌‌جمهور و دستور صریح ایشان احیای خلیج گرگان آغاز شد.  وزیر کشور اظهار کرد: در این مدت به‌‌‌رغم پیچیدگی‌‌‌های کاری با بسیج نیرو و امکانات و با تلاش قرارگاه خاتم‌‌‌الانبیا لایروبی مناسبی صورت گرفت و همراهی استاندار و نمایندگان استان در مجلس و دستگاه‌‌‌های اجرایی زمینه بهره‌‌‌برداری این کانال را در ماه آبان فراهم کرده است. وی افزود: با طراحی انجام شده و با اقدامات صورت‌گرفته خوشبختانه این کانال زمینه اتصال دریا به خلیج را فراهم کرده و این اقدام نیازمند مدیریت درازمدت است که با تلاش سازمان بنادر باید صورت بگیرد. این مقام مسوول با اشاره به اینکه توجه به پسروی آب دریا در طراحی‌‌‌های پیش رو جهت ادامه کار ضروری است، افزود: این اقدام زمینه ایجاد امید در کار، محیط‌زیست، صیادی و گردشگری را در استان فراهم می‌کند.

علی‌‌‌محمد زنگانه، استاندار گلستان نیز گفت: علاج‌‌‌بخشی و احیای خلیج گرگان نه تنها برای مردم استان، بلکه برای کل کشور حیاتی است. وی افزود: اعتبارات خوبی در سفر رئیس‌‌‌جمهور به استان برای لایروبی خلیج گرگان اختصاص یافت. مدیر بنادر و دریانوردی گلستان نیز با اشاره به اینکه ۱۵ اقدام برای علاج‌بخشی خلیج گرگان مدنظر بود که یکی از آنها لایروبی است، تصریح کرد: ۱۰‌هزار مترمربع از لایروبی طرح مانده است که به زودی به پایان می‌‌‌رسد. نوراله عباسی مصوبات سفر رئیس‌جمهور برای احیای خلیج گرگان را ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: لایروبی اسکله قدیمی بندرترکمن یکی دیگر از اقدامات بود که محقق شد و این طرح آماده افتتاح است. وی تامین حقابه نکارود و دیگر رودخانه‌‌‌هایی که به خلیج گرگان می‌‌‌ریزد را یکی از مهم‌ترین اقدامات دانست که باید محقق شود و تصریح کرد: اگر این اتفاق مهم رخ ندهد ضمن به خطر افتادن زیست گونه‌‌‌های آبزی، دیگر شاهد مهاجرت پرندگان نخواهیم بود.