تراز مثبت تجاری چهارمین استان صنعتی

در خصوص وضعیت این استان در حوزه صنایع و معادن مدیرکل صمت استان یزد اظهار کرد: یزد به عنوان چهارمین استان توسعه‌‌‌‌یافته صنعتی کشور نقش بسیار مهمی در تولید، صنعت و در نتیجه اشتغال‌زایی دارد به‌‌‌طوری که بخش صنعت با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰‌هزار میلیارد تومان، بستر اشتغال را برای ۱۱۸‌هزار نفر فراهم کرده است. محمدکاظم صادقیان افزود: استان یزد با تولید بیش از ۵۰‌درصد کاشی و سرامیک و تولید ۲۸‌درصد محصولات نساجی کشور جایگاه بسیار مهمی در زمینه‌‌‌ تولید این محصولات دارد و رتبه اول کشور را در زمینه تولید انواع روفرشی، رومبلی و انواع ترمه نیز دارد. وی با اشاره به اینکه یزد رتبه سوم تولید فولاد کشور را دارد، خاطرنشان کرد: در استان یزد ۵۸‌هزار و ۴۱۵ واحد صنفی مشغول به فعالیت هستند که این واحدهای صنفی توانسته‌‌‌اند زمینه اشتغال ۱۵۰‌هزار نفر را فراهم کنند.

مدیرکل صمت استان یزد تصریح کرد: ‌‌‌ اشتغال واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌‌‌برداری در استان ۱۰۷‌هزار نفر است که برای ایجاد این اشتغال‌‌‌ها ۳۸۴‌هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در استان صورت گرفته است. وی از صدور سه‌هزار و ۳۳۰ پروانه بهره‌‌‌برداری در استان خبر داد و گفت: به واسطه صدور سه‌هزار و ۴۵۵ فقره جوازهای تاسیس بیش از ۲۰۰‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان انجام و منجر به فراهم کردن ۱۱۸‌هزار فرصت شغلی شده است. این مسوول با تاکید بر اینکه یزد به ‌‌‌واسطه وجود ۷۵۵ معدن فعال یکی از استان‌‌‌های معدنی کشور محسوب می‌شود، یادآور شد: سهم معادن از اشتغال استان ۱۴‌هزار و ۵۳۴ نفر است و بر اساس برآوردهای انجام شده ذخیره معادن بالغ‌‌‌بر ۲‌هزار و ۱۴۷ میلیون تن است که در پنج ماه ابتدایی سال‌جاری ۲‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از این معادن حقوق دولتی وصول شده است.

 با این شرایط صنعتی و معدنی، تراز تجاری یزد در نیمه نخست سال‌جاری بیش از ۱۰۴ میلیون دلار مثبت شد که متفاوت از آمار کشور بوده است. در این باره مدیرکل گمرکات استان یزد گفت: در نیمه نخست سال‌جاری حجم تجارت خارجی استان به بیش از ۳۷۴ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳‌درصد رشد را نشان می‌دهد.  محمدحسین سلمانی با اشاره به صادرات استان در نیمه نخست سال‌جاری افزود: در این مدت یک میلیون و ۵۴۸‌هزار و ۸۸۸ تن کالا به ارزش ۲۳۹ میلیون دلار از گمرک یزد به خارج کشور صادر و در مقابل ۶۵‌هزار و ۷۲۳ تن کالا به ارزش ۱۳۵میلیون دلار به کشور وارد شده که نشان از تراز مثبت تجاری به ارزش ۱۰۴ میلیون دلار است.

وی عمده‌‌‌ترین کالاهای صادراتی در این مدت را کاشی و سرامیک، اکسیدها و هیدروکسیدهای مولیبدن، هیدروکربن‌‌‌های سبک، نایلون، نایلکس، آهن و پروفیل، شیشه مظروف و ساختمانی اعلام کرد. مدیرکل گمرکات یزد با بیان اینکه کالاهای یزد به ۵۰ کشور صادر شده است، اظهار کرد: عراق، امارات متحده عربی، پاکستان، افغانستان، عمان، اندونزی و ترکیه در صدر این کشورها قرار دارند. سلمانی عمده کالاهای وارداتی استان را مواد اولیه واحدهای تولید، قطعات یدکی و ماشین‌‌‌آلات خط تولید اعلام کرد که عمده مبدأ آنان ترکیه، چین، امارت متحده عربی، هنگ‌کنگ  و ایتالیا بوده است.