ناگفته‏‏‌های توریستی «جلفا»

زمستان معمولا فصل سفر به مناطق گرم است، ‌‌‌ جزایر جنوب و کویرهای مرکز ایران شاهد حضور انبوه گردشگران است، معدود کسانی هستند که بخواهند در این فصل سمت رودخانه «ارس» و شهر «جلفا» بروند با این حال همین معدود گردشگران هستند که می‌توانند از لذت تفریح در یک مقصد خلوت بهره برده و پوشش برف بر دامنه و قله کوهستان قفقاز را از نزدیک ببینند.

مشاهده دو اثر ثبت جهانی در یک نیم‌روز

شهرستان جلفا هم به لحاظ گردشگری طبیعی جذابیت دارد و هم از جهت گردشگری تاریخی و فرهنگی. در کناره رود ارس به عنوان یکی از جذاب‌‌‌ترین مسیرهای گردشگری ایران، کلیسای سنت استپانوس قرار دارد که در پرونده سه کلیسای ایران به ثبت جهانی رسیده است. کاروانسرای خواجه نظر دیگر اثر تاریخی این منطقه به شمار می‌رود، این اثر هم در فهرست ۵۴ کاروانسرای ایران به ثبت جهانی رسید. همچنین در محدوده شهرستان جلفا و در کناره رود ارس ژئوپارک ارس قرار دارد که در آنجا می‌‌توانید جاذبه‌های زمین‌شناسی را ببینید. در حوالی این ‌ژئوپارک و در حاشیه جاده کلیسای چوپان قرار دارد‌، کلیسایی بسیار کوچک که اغلب توریست‌ها برای دیدن و گرفتن عکس به محض دیدنش توقف می‌کنند.

  گشت‌زنی در پارک ملی «کنتال»

در همان حاشیه ارس پارک ملی «کنتال» و پناهگاه حیات‌‌‌‌‌‌وحش «کیامکی» واقع شده‌‌‌اند، دو منطقه‌ای که تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست هستند و محیط‌بانان تمام تلاش‌‌‌شان را برای حفاظت از حیات‌‌‌وحش و تنوع زیستی این مناطق می‌کنند. همین تلاش‌هاست که باعث شده در یک گشت روزانه ۲ساعته بتوانید روی صخره‌‌‌های کوهستان «کل»ها یا بزهای وحشی را ببینید و از دیدن‌‌‌شان لذت ببرید. چنانچه با اداره کل محیط‌زیست استان آذربایجان شرقی هماهنگ کرده باشید می‌توانید گشت کوتاهی هم در منطقه بزنید‌‌‌ و در این گشت هم چشمه آب گرم ببینید‌‌‌، هم رودخانه، هم کوهستان و هم حیات‌‌‌وحش و ردپاهایش را! البته طبیعی است که در این گشت محیط‌بانی همراه شما باشد‌‌‌، این موضوع از دو جهت سودمند است، هم اطلاعات بیشتری درباره منطقه پیدا می‌‌‌کنید و هم فرصت دارید تا خاطرات یک محیط‌بان را فارغ از فضای مجازی به شکل دست اول بشنوید. اینکه شرایط زندگی‌‌‌شان چطور است، ‌‌‌ چه محدوده‌ای را هر نفر پوشش می‌دهد، چه گونه‌‌‌هایی را از نزدیک دیده و تصویرشان را ثبت کرده، ‌‌‌ چند بار با شکارچیان غیرمجاز و متخلفان مواجه شده و چه اتفاقاتی برایش افتاده است.

 صعود به «کیامکی»

کوهنوردان دیگر گروهی هستند که می‌توانند در جلفا تجربه‌‌‌ای متفاوت داشته باشند. کوه «کمچی» یا «کیامکی» که در گویش محلی به آن «کمکی داغ» هم می‌‌‌گویند در نزدیکی ارس قرار دارد. ارتفاع کمچی گرچه ۳۳۴۷ متر از سطح دریاست اما به لحاظ صعود یکی از سخت‌‌‌ترین کوه‌های آذربایجان شرقی به شمار می‌رود، دلیل آن هم به شیب بسیار زیاد این کوه بازمی‌گردد که در صعود و فرود مشکلاتی را برای کوهنورد ایجاد می‌کند. علاوه بر این ارتفاعی که صعود از آنجا شروع می‌شود ۲۳۰۰ متر است، ‌‌‌ بنابراین بازه زمانی صعود ۱۰۰۰ متری حتی برای کوهنوردان حرفه‌‌‌ای کوتاه نخواهد بود.  برای درک بیشتر دشواری این کوه باید گفت کوهنوردانی که قصد صعود به قله‌های بلند در همیالیا را دارند بین انتخاب سبلان و  کیامکی سراغ گزینه دوم می‌روند تا بتوانند خود را برای چالش‌های برنامه  بعدی‌شان  آماده کنند.

 خرید در بازارهای مرزی

فارغ از جاذبه‌‌‌های طبیعی و تاریخی‌‌‌، این شهر به یک چیز دیگر هم معروف است، بازار خرید انواع و اقسام کالاها! با انتخاب جلفا به عنوان منطقه آزاد به سرعت مراکز خرید در آن ایجاد شد و انواع پاساژها و فروشگاه‌‌‌ها در آن پا گرفتند و فضای آرام و خلوت این شهر را تغییر دادند. در جلفا انواع و اقسام تنقلات و خوردنی‌‌‌ها مانند شکلات‌‌‌ها و غذاهای کنسروی یا شوینده‌‌‌ها و کالاهای بهداشتی که از ترکیه به ایران وارد می‌‌‌شوند را با قیمت‌های متفاوت و بسته به بودجه گردشگر می‌توان یافت. در کنار آن پوشاک هم مخاطبان خاص خود را در جلفا دارد. همین موضوع باعث شده در کنار گردشگرانی که از مناطق دورتر به جلفا سفر می‌کنند‌‌‌، گردشگران تبریزی یکی از طرفداران پروپا قرص جلفا باشند و خرید خانواده‌‌‌شان را در این شهر انجام دهند. البته درخواست اهالی جلفا از گردشگران این است که برای تهیه غذا و اقامت از امکانات این شهر استفاده کنند تا به این  ترتیب اقتصاد این شهر رونق یابد.

پنجره‌‌‌ای رو به کوهستان و قله

به لحاظ اقامت و خوراک گردشگران در جلفا با مشکل خاصی مواجه نیستند. در این شهر انواع و اقسام رستوران‌‌‌ها و هتل‌ها وجود دارد، هر چند که برای گیاهخواران و وگان‌‌‌ها گزینه‌‌‌های غذا بسیار محدود خواهد بود. در کنار آن شاهد شکل‌‌‌گیری اقامتگاه‌‌‌ها در روستاهای اطراف جلفا نظیر «آغبلاغ» و «داران» هستیم. اقامتگاهی که در‌ داران قرار دارد، ‌‌‌ چشم‌‌‌اندازی به سمت قله دارد و با هر بار خروج از آن در زمستان می‌توانید قله پربرف «کیامکی» را ببینید، ‌‌‌ البته امکانات این اقامتگاه به واسطه تازه‌تاسیس بودن چندان زیاد نیست هر چند که می‌توان قید امکانات بیشتر را به واسطه تجربه متفاوت زد.