گروه گردشگری: تفاهم‌نامه همکاری پیشخوان دولت و کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان ایران برای تامین زیرساخت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و راهنمایان تور امضا شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» این تفاهم‌نامه پیش از ظهر دیروز در نشست خبری نهمین جشن راهنمایان گردشگری کشور که در هتل کوثر اصفهان برگزار شد، به امضا رسید. معاون خدمات ارزش افزوده پیشخوان دولت درباره این طرح گفت: «به‌دلیل مشکلاتی که در حوزه کاری راهنمایان و توراپراتورها وجود دارد و فقدان بسته‌های ارتباطی و همچنین عدم شناسایی راهنمایان تخصصی، پیشخوان دولت برای ارائه خدمات زیرساختی به پیشبرد اهداف در این راستا کمک خواهد کرد.» آرش رجایی افزود: «از این‌رو، پلت‌فرمی طراحی کردیم که در 5 زیرسامانه، در اختیار راهنمایان، توراپراتورها، انجمن‌های صنفی استان‌ها، کانون راهنمایان و سازمان میراث فرهنگی قرار می‌گیرد. کارکرد پلت‌فرم به این شکل خواهد بود که راهنمایان در این سامانه ثبت نام کرده، درجه آنها و اطلاعات مربوط به آنها ثبت می‌شود. از سوی دیگر توراپراتورها در این سامانه اعلام نیاز می‌کنند و براساس نیاز آنها، سیستم به آنان راهنمایی مناسب پیشنهاد خواهد کرد و قرارداد هم سیستماتیک منعقد می‌شود.» به گفته وی، همچنین سه پلت‌فرم دیگر آماده می‌شود که یکی زیرساخت برای تورها، دیگری «توریست همراه» که ابزارهایی به‌منظور هدایت گردشگر در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهد داد و سوم زیرساخت راهنمایان گردشگری است.

مشاور وزیر صنعت و معدن نیز در این نشست، عدم شناخت نسبت به حلقه‌های مهم و مرتبط ثروت آفرینی و اشتغال‌زایی در عرصه گردشگری را مهم‌ترین مشکل در این صنعت دانست و گفت: «یکی از کلیدها و حلقه‌ها، بازار کسب و کار است که ما در ایران داریم.» مهندس محمدرضا مودودی افزود: «دوم، حلقه تکنولوژی است که ناگزیر باید برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های گردشگری کشور از تکنولوژی استفاده‌ کنیم.» او افزود: «در واقع تحریم‌ها مانع مبادله کالا و پول نبوده و نگاه ما را بسته؛ بنابراین باید از ظرفیت‌های تکنولوژی استفاده کنیم.» به گفته مودودی حلقه سوم طراحی است و هیچ طرحی برای نقشه راه عملیاتی و جهش در گردشگری ندارد. وی در این خصوص نیز تصریح کرد: «باید رقبا را بشناسیم، زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم و در این رابطه نیاز به یک طرح کاربردی و عملیاتی داریم.» مودودی خاطرنشان کرد: «در شرایطی که آمریکا تنها از وسایل سرگرمی خود ۲۳۰ میلیارد دلار و از گردشگری، ۱۸۰ میلیارد دلار درآمد دارد و از سوی دیگر، ۱۰ کشور اول گردشگری دنیا بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد از گردشگری کسب می‌کنند، سهم ایران با این همه ظرفیت بسیار ناچیز است. متاسفانه تراز تجاری گردشگری ما منفی است و از این رو، نیاز به خانه تکانی در این حوزه داریم.»


دعوت راهنمایان از ظریف

رئیس مجمع گردشگری استان اصفهان نیز از دعوت از وزیر امور خارجه برای حضور در نهمین جشن راهنمایان گردشگری سراسر کشور خبر داد. مهدی نریمانی با اشاره به نقش راهنمایان گردشگری در توسعه گردشگری گفت: «ما از آقای ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دعوت کردیم تا در نهمین جشن روز جهانی راهنمایان حضور داشته باشد. درخواستی شد و ایشان پاسخ دادند که امیدواریم هماهنگی‌های لازم انجام شود.»


دوره‌های آموزشی راهنمایان

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان کشور توضیحاتی درباره دوره آموزشی «HOT» ارائه کرد و گفت: «فدراسیون جهانی راهنمایان با هدف ارتقای استاندارد راهنمایان سراسر جهان چنین دوره‌ای را برگزار می‌کند تا آموزش‌ها، مطابق با سطح استاندارد جهانی باشد. این دوره‌ها با آموزش‌هایی کاملا عملی همراه است و شرکت‌کنندگان پس از گذراندن موفق دوره اول، می‌توانند آموزش‌های مربیگری را فرا گیرند.» مهسا مطهر خاطرنشان کرد: «در حال حاضر شش راهنمای ایرانی‌، آموزش مربیگری را تحت استانداردهای جهانی فراگرفته‌اند که امیدواریم با ادامه آن در عرصه بین‌الملل حرفی برای گفتن داشته باشیم.» در همین حال، جن وان، سرپرست مربیانی که از طرف فدراسیون جهانی راهنمایان به ایران آمده‌اند‌، با ارائه توضیحاتی درباره روند آموزش‌های این فدراسیون تصریح کرد: «ما از سال ۲۰۰۵ با تشکیل ۲۰ کمیته از کشورهای مختلف آموزش سراسری راهنمایان را آغاز کردیم. در دوره‌ای که در ایران برگزار شد، ۳۶ راهنما حضور داشتند و فکر می‌کنم همه آنها در پایان دوره راضی بودند؛ چون این کلاس‌ها از نظر تکنیک‌های عملی و علمی استاندارد بود.» براساس این گزارش، در جریان نهمین جشن راهنمایان گردشگری سراسر کشور که از سوی کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری ایران در شهر اصفهان درحال برگزاری است، از نخستین مجله تخصصی این صنف نیز با نام «گیلگمش» و با کاغذ سنگی رونمایی شد. برای نخستین بار است که کاغذهای یک مجله از سنگ تهیه شده است. همچنین برای نخستین بار از تمبر راهنمایان ایران رونمایی شد. بعد از ظهر دیروز نیز زنجیره‌ای انسانی با پیام «دوستت دارم اصفهان» در میدان امام شکل گرفت. این جشن امروز به پایان می‌رسد.