گروه گردشگری: منابع خبری از افت تقاضا برای سفر توریستی به اروپا خبر می‌دهند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی به نقل از وال استریت ژورنال، گردشگری اروپا از نوامبر گذشته و رخدادهای تروریستی در پاریس که به مرگ 130 نفر انجامید، به‌شدت دچار چالش شده است.در همین حال به گزارش «ایسنا» درحالی‌که بروکسل توانسته بود چهره ناامن خود را تا حد زیادی ترمیم‌ کند، وقوع دو انفجار پیاپی در فرودگاه و یک ایستگاه متروی بروکسل در نزدیکی ساختمان‌های اتحادیه اروپا، جان بیش از 30 تن را گرفت و گردشگری این شهر اروپایی را با شوک بزرگی مواجه کرد. در اولین دقایق پس از حملات تروریستی بروکسل، ایرلاین‌های اروپایی تمامی پروازهای خود را به مقصد بروکسل لغو کردند و خطوط راه آهن در داخل و خارج بروکسل تعطیل شد.همچنین براساس گزارش‌ها میزان اشغال هتل‌ها در بلژیک به میزان 25 درصد کاهش یافت؛ به طوری که رزرو هتل‌ها ظرف یک شب، به 82 درصد کمتر از شب پیش از حادثه افت کرد. همچنین درست پس از حادثه، میزان اشغال هتل‌ها در لندن نیز بیش از 59 درصد و در پاریس 62 درصد کاهش یافت. کاهش تقاضای بازارهای مهم بلژیک

از سوی دیگر بروکسل به‌عنوان میزبان مقر اصلی اتحادیه اروپا، شهری جهانی است که علاوه‌بر اهمیتش برای سیاست اروپا، به سبب معماری قرون وسطایی و شکلات‌های معروفش سالانه میلیون‌ها نفر گردشگر خارجی و داخلی جذب می‌کند، اما حملات تروریستی سال گذشته در پاریس و دستگیری متهم اصلی این حملات در بروکسل، چهره این شهر را تا حد زیادی نزد گردشگران به‌عنوان شهری با پتانسیل حملات تروریستی مخدوش کرد.به گزارش اینترنشنال بیزنس تایمز، بر اساس آماری که اخیرا منتشر شد، بلژیک در سال ۲۰۱۳ میزبان ۷/ ۷ میلیون گردشگر بود اما پس از حملات تروریستی پاریس در سال گذشته میلادی، گردشگری این کشور متحمل ضرر روزانه بیش از ۵۹ میلیون دلاری شده است.حالا براساس گزارش‌ها، بازار تقاضا برای اقامت گردشگران در شهر بروکسل که هدف اصلی حملات تروریست‌ها بوده از سوی برخی بازارهای مهم به صفر رسیده است.پس از بروز دو حادثه تروریستی مرگبار در اروپا تنها به فاصله ۴ ماه میزان ثبت نام و رزرو اتاق هتل‌ها در سراسر اروپای غربی به شدت کاهش یافته و آمریکا شهروندان خود را به‌دلیل وجود احتمال تکرار عملیات تروریستی از سفر به اروپا بر حذر داشته است؛ این در حالی است که سازمان گردشگری جهانی در ماه ژانویه پیش‌بینی کرده بود شمار گردشگران خارجی که به اروپا سفر می‌کنند در سال ۲۰۱۶ حدود ۵/ ۴ درصد افزایش خواهد یافت. این میزان پیش‌بینی شده با این حال ۵ درصد کمتر از سال ۲۰۱۵ بوده است. حالا موسسه تورگردانی توماس کوک در بریتانیا نیز اعلام کرده که تاکنون شاهد کاهش ۵ درصدی رزروها نسبت به سال ۲۰۱۵ بوده است.

پیتر فنکوشر، مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال گفته: «بی‌ثباتی و فضای ناآرام ژئوپلیتیک سبب شده که بسیاری از مشتریان ما رزرو جا برای تعطیلات را به تعویق بیندازند یا موقتا متوقف کنند.»درهمین حال وزارت کشور آمریکا به شهروندان این کشور نسبت به سفر به اروپا به‌دلیل تداوم مخاطرات و تهدیدهای احتمالی هشدار داده و اعلام کرد که «گروه‌های تروریستی همچنان به برنامه‌های خود برای اجرای حملات تروریستی در کوتاه‌مدت درسراسر اروپا ادامه می‌دهند. این گروه‌ها عمدتا مراکز گردشگری همانند مکان‌های برگزاری مسابقات ورزشی، سایت‌های گردشگری، رستوران‌ها و سیستم حمل و نقل عمومی را هدف قرار می‌دهند.» از سال 2010 این نخستین بار است که چنین هشداری از سوی آمریکا درمورد سفر به اروپا منتشر شده است.از دیگر سو سخنگوی گردشگری در روسیه نیز اعلام کرده است که هرچند در روسیه هنوز شاهد لغو برنامه تورهای مسافرتی به اروپا نبوده‌ایم اما در عین حال هیچ رزرو جدیدی هم صورت نگرفته است. بروکسل نیز که مرکز آخرین حمله تروریست‌ها بوده اکنون دیگر هیچ جذابیتی برای گردشگران روس ندارد و میزان تقاضا هم‌اکنون به صفر رسیده است.جولین ریچر، تحلیلگر مسائل مربوط به گردشگری نیز در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال عنوان کرده است: «ما هرگز در چنین شرایطی قرار نداشته‌ایم. این تنها یک حادثه نیست و مجموعه‌ای از حوادث است که بهبود آن نیازمند زمانی طولانی خواهد بود. ترس از ادامه حملات می‌تواند دیگر شهرهای اروپایی چون، لندن، رم و مادرید را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ همچنان‌که حملات تروریستی نوامبر 2015 در پاریس موجب شد میزان خرید کریسمس در برلین نزول پیدا کند و فروش بلیت سینماها در ایتالیا نیز با 50 درصد کاهش رو به رو شود.»حالا کارشناسان معتقدند باید منتظر ماند و دید که آیا بروکسل می‌تواند از این شوک بزرگ در صنعت گردشگری خارج شود یا خیر؛ گرچه به اعتقاد برخی از آنها، نمونه‌هایی مشابه از حملات تروریستی در سایر شهرهای اروپایی چون لندن در سال 2005 نشان می‌دهد تاثیر این حوادث بر گردشگری بلندمدت نخواهد بود.