گروه گردشگری: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «از سرمایه‌گذاری در بخش هتلینگ قشم با ارائه تسهیلات ویژه حمایت می‌کنیم.» مسعود سلطانی‌فر که به قشم سفر کرده بود، ضمن بازدید از تاسیسات دریایی و اسکله مسافری بندرعباس، در مراسم افتتاح هتل 4 ستاره ارم قشم شرکت کرد و همچنین هتل نخل هنگام در این جزیره نیز با حضور این مقام مسوول به بهره‌برداری رسید. به گزارش میراث آریا، قرار است 10 هتل در سال 95 در این جزیره افتتاح شود. در همین راستا، ضمن سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به قشم، عملیات اجرایی ساخت هتل 4 ستاره ساحل طلایی در ساحل جنوبی قشم و موزه بزرگ خلیج‌فارس نیز آغاز شد. این موزه شامل بخش‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی خواهد بود و فاز اول آن تا پایان سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد. سلطانی‌فر همچنین در سفر خود از محل مخزن کاشت 200 هزار نهال نخل در قشم دیدن کرد و در جریان این پروژه محیط زیستی بزرگ قرار گرفت. قشم از اولویت‌های گردشگری کشور

معاون رئیس‌جمهوری در این سفر، از منطقه آزاد قشم به‌عنوان نمونه موفق کشور در زمینه گردشگری نام برد و افزود: «عملکرد مدیران این سازمان در نوروز ۹۵ مثال زدنی بود و با اقدام‌های انجام شده شاهد افزایش حمل‌ونقل دریایی، ارتقای کیفیت خدمات و رضایتمندی بودیم.» مسعود سلطانی‌فر، قشم را از اولویت‌های گردشگری کشور دانست و گفت: «درصدد هستیم تا برای اقشار مختلف مردم امکانات اقامتی و تسهیلات فراهم کنیم.» به گفته این مقام مسوول، خدمات ارائه شده که موجب رضایت حداکثری مسافران نوروزی قشم شد نتیجه تلاش و همگرایی دست‌اندرکاران ستاد سفرهای این منطقه بود. ایجاد کمپ‌های مختلف، امکانات مناسب سفر دریایی و خدمات شبانه‌روزی نیروهای ستاد به انبوه مسافران، بخشی از پیشرفت‌های قشم بود که سلطانی فر به آن اشاره کرد.


ساخت پارک کمپ در قشم با مشارکت وزارت کشور

رئیس سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش در جمع مقامات و مسوولان جزیره قشم، از امضای تفاهم‌نامه ساخت پارک کمپ میان وزارت کشور و سازمان متبوعش خبر داد. سلطانی فر افزود: «هدف از امضای این تفاهم‌نامه، احداث اماکن اقامتی ارزان‌قیمت خواهد بود.» وی ادامه داد: «سالانه 50 تا 70 فضای اقامتی ارزان‌قیمت یا پارک کمپ با مشارکت شهرداری‌ها و بخش خصوصی ساخته می‌شود.»

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ایران با دارا بودن دومین ذخیره‌گاه گاز و چهارمین ذخیره‌گاه نفت، به نخستین ذخایر هیدروکربن‌های جهان دسترسی دارد، خاطرنشان کرد: «با وجود معادن فراوان، کمتر از 30 درصد از توان معدنی کشور استفاده می‌شود و با توجه به حجم اشتغال‌زایی حوزه گردشگری و بازگشت سرمایه سریع‌تر این حوزه، نیازمند توسعه زیرساخت‌های گردشگری هستیم.» وی دارا بودن کشور از نعمت کویر را بهترین فرصت برای جذب توریست‌های خارجی برشمرد و یادآور شد: «استفاده از سکوت کویر و شب‌‌های زیبای این مناطق، خاطرات خوشی را برای هر توریست در فلات مرکزی ایران به جای می‌گذارد.»

سلطانی فر ادامه داد: «گردشگری در چهار بخش فرهنگی- تاریخی، گردشگری و اقلیم، مذهبی و زیارت و گردشگری سلامت تقسیم بندی شده و ما در هر چهار بخش دارای ظرفیت‌های فراوانی هستیم.» این مقام مسوول همچنین اعلام کرد: «برای اجرای کمپ پارک‌ها با بخش خصوصی قراردادهای B.O.T بسته خواهد شد و به‌جز هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره، اماکنی را برای اقشار مختلف مردم در نظر خواهیم گرفت.»

معاون رئیس جمهوری همچنین ایجاد تخفیفات ویژه برای تورهای مسافرتی و پخش شدن ترافیک بازدید از اماکن تاریخی در طول سال به‌جز ایام نوروز و ماه‌های مرداد و شهریور را خواستار شد و بر ضرورت همکاری ادارات، ارگان‌ها و بخش خصوصی در این زمینه تاکید کرد. سلطانی‌فر با بیان اینکه ساماندهی زمانی مسافرت‌ها موجب کاهش فشار روی محورهای مواصلاتی و اقامتگاه‌ها می‌شود، افزود: «این مهم، همچنین به رونق همیشگی مراکز دیدنی، تاریخی و اقامتی نیز منجر خواهد شد. » وی، تخفیف هواپیما، قطار و اتوبوس‌های مسافرتی را ازجمله مشوق‌های لازم به‌منظور نیل به این هدف برشمرد و تصریح کرد: «با ارائه درست این خدمات به مردم، شاهد خدمات باکیفیت‌تر به تعداد بیشتری از مردم خواهیم بود.»

رئیس سازمان میراث فرهنگی، به ساماندهی مکانی به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان برای تنوع‌بخشی به مقاصد گردشگری اشاره و اضافه کرد: «مقاصد گردشگری در چند سال گذشته تنها به چند استان خلاصه می‌شد که امسال خراسان‌شمالی، جنوبی، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد نیز در زمره اهداف و مقاصد گردشگری معرفی شدند.» به گزارش «دنیای اقتصاد»، طبق آمار موجود، تنها از طریق دریا 610 هزار نفر در نوروز 95 به قشم سفر کرده‌اند. به گفته مسوولان این جزیره، از 14 اکو کمپ موجود در کشور، 8اکوکمپ کشور به قشم اختصاص دارد و رویکرد گردشگری در قشم از خرید ارزان به سمت سیاحت و بازدید جاذبه‌های طبیعی تغییر جهت داده است. همچنین مسوولان استان هرمزگان بر تعریف گردشگری به‌عنوان محور توسعه شهرهای مختلف این استان تاکید کرده‌اند.