کوهرنگ؛ تجربه زمستان در پاییز

امسال، برف زودتر از معمول شروع به باریدن و مردم را در بسیاری از استان‌های کشور غافلگیر کرد. گرچه این بارش غیرمنتظره مشکلات زیادی را در زمینه حمل‌ونقل و تامین انرژی به دنبال داشت، اما در عوض لذت یک برف‌بازی جانانه می‌توانست تا حد زیادی دردسرهای ناشی از آن را جبران کند.همچنین برای کسانی که دور از مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند، بارش برف و نشستن آن بر دامنه کوه‌ها و ارتفاعات کوهستانی کشور، فرصت بی‌نظیری را جهت رفتن به یک سفر پاییزی اما با حال و هوای زمستانی فراهم کرده است؛ آن هم در شرایطی که نزدیک به دو هفته از اوج بارش‌ها گذشته و دسترسی به این نقاط دشواری‌های قبل را نخواهد داشت. علاوه‌بر این، توزیع پیست‌های اسکی در نقاط مختلف کشور، این امکان را در اختیار همه مردم کشور قرار داده است.

پیست‌های اسکی شمشک، توچال، آبعلی و دربندسر در استان تهران؛ دیزین و خور در استان البرز؛ آلوارس در استان اردبیل؛ پولادکف و تربیت‌بدنی استان فارس؛ خوشاکو ارومیه؛ کاکان استان کهکیلویه و بویراحمد؛ تاریک دره همدان؛ سهند آذربایجان شرقی؛ شهمیرزاد سمنان؛ شیرباد استان خراسان رضوی؛ فریدون شهر استان اصفهان؛ پاپایی استان زنجان؛ کامان استان قزوین؛ سقز استان کردستان؛ یام استان آذربایجان‌شرقی و پیست‌های اسکی کوهرنگ (چلگرد)، بارده و شیخ شبان در استان چهار محال و بختیاری مهم‌ترین پیست‌های اسکی ایران هستند که هر یک به فراخور میزان بارش برف و دیگر شرایط آب و هوایی، پذیرای گردشگران در فصل‌های مختلف سال‌اند. اما پیشنهاد ما برای تعطیلات این آخر هفته، پیست اسکی چلگرد (کوهرنگ) در ۸۵ کیلومتری شهرکرد است. دسترسی به چلگرد از منطقه زاگرس امکان‌پذیر است و سالانه ظرفیت پذیرش ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر را دارد. این پیست که در سال ۱۳۵۴ ساخته شده، ۸۰۰ متر طول و شیبی بسیار مناسب دارد و به‌دلیل انباشت حجم بسیار زیاد برف در بیشتر روزهای زمستان و راه دسترسی آسان، در منطقه زاگرس مشهور است و پیش‌بینی می‌شود که امسال به یک پیست بین‌المللی تبدیل شود.برف فراوان، یخچال‌های طبیعی و شیب منطبق با استانداردهای بین‌المللی، از جمله محاسن این پیست برای برگزاری مسابقات ورزشی زمستانی است. به این ترتیب اسکی‌بازان می‌توانند به پیست مجهز چلگرد بروند و اسکی کنند و امیدوار باشند که زمان خوبی را در این ارتفاعات به سر خواهند کرد.

اما علاوه‌بر اسکی‌بازان حرفه‌ای، این محل برای سفرهای خانوادگی نیز مقصدی مطلوب است و با داشتن تجهیزات لازم و رعایت نکات ایمنی، می‌توان لحظاتی به یاد ماندنی را در خاطر ثبت کرد. این پیست دارای ۲ دستگاه بالابر با طول مسیری برابر با ۸۰۰ و ۷۰۰ متر و یک دستگاه بالابر آموزشی با طول ۲۰۰ متر است. نزدیکی به جاذبه‌های طبیعی و گردشگاه‌هایی چون چشمه دیمه، آبشار شیخ‌علیخان و آبشارهای تونل کوهرنگ، دسترسی به جاده آسفالته و نزدیکی به محل‌های اقامتی، پارکینگ و امکانات رفاهی در شهر چلگرد از جمله مزایای این پیست به‌شمار می‌رود و همان‌طور که اشاره شد، زمینه سفرهای خانوادگی از این طریق فراهم است.اما علاوه‌بر پیست چلگرد، پیست‌های اسکی بارده و شیخ شبان نیز دو پیست دیگر این استان هستند که البته امکانات رفاهی در این دو نقطه فراهم نیست و نمی‌توانند چندان برای سفرهای خانوادگی مناسب باشد. از تعطیلات برفی خود لذت ببرید.