دنیای اقتصاد: به گفته منابع غیررسمی، هر ساله ۸ هزار گردشگر اسپانیایی به ایران می‌آیند که عمده این افراد از سنین بالا برخوردارند و بیشتر به‌دنبال دیدن اماکن تاریخی و فرهنگی هستند. در همین حال، نماینده اطلاع رسانی گردشگری ایران در اسپانیا به خبرگزاری مهر گفته است: «سروصدایی که بعد از برداشته شدن تحریم‌ها درباره ایران شد، هیاهویی را درباره کشورمان ایجاد کرده و حتی در مجله‌های اسپانیایی مدام درباره ایران مطلب نوشته می‌شود.» به گفته محمد محمدی‌راد، اکنون ایران به یک برند در اسپانیا تبدیل شده و درباره ایران و سفر به ایران حرف‌های زیادی زده می‌شود. این فعال گردشگری تاکید کرده است که بر همین اساس در نمایشگاه فیتور امسال به غرفه ایران توجه زیادی خواهد شد و این هنر شرکت‌کنندگان ایرانی است که بتوانند در چنین نمایشگاهی به خوبی ایران را به نمایش بگذارند.

وضعیت غرفه ایران در فیتور

محمدی‌راد که مسوولیت ایجاد غرفه ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا را بر عهده دارد، یادآور شد: «امسال غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا بزرگ‌تر از سال گذشته است و برنامه‌های مختلفی در کنار آن برگزار می‌شود؛ ازجمله مراسم شب ایرانی که به گفته رایزن جدید بازرگانی و سفیر ایران در اسپانیا، از چند وزیر این کشور برای شرکت در این برنامه دعوت شده است.» او با تاکید بر پررنگ‌تر شدن حضور ایران در فیتور امسال، خاطرنشان کرد: «متاسفانه بودجه کانون اتومبیلرانی و جهانگردی که متولی برگزاری غرفه ایران در این نمایشگاه است، همیشه محدود بوده؛ ولی با این وجود باید بتوانیم از هیاهوی به‌وجود آمده استفاده و برای غرفه‌سازی به‌گونه‌ای هزینه کنیم که درخور نام ایران باشد.» به گفته نماینده اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در اسپانیا، امسال ایران در سالن خاورمیانه قرار دارد و از آنجا که کشورهای عربی هزینه زیادی برای داشتن غرفه برتر می‌کنند، کشور ما نیز باید تمام تلاش خود را برای ابراز وجود به‌کار گیرد.

محمدی‌راد در این‌باره یادآور شده است: «کشورهای دیگر برای طراحی غرفه و جذب افراد به سمت خود، تلاش‌های زیادی می‌کنند؛ مانند نمایش رقص‌های محلی و فیلم و پخش پوسترهای جذاب از کشورشان. اینها جذابیت‌هایی است که از آن استفاده می‌کنند تا شاخص‌تر باشند.» وی با ابراز تاسف نسبت به اینکه متاسفانه ما با کیفیتی که آنها برنامه‌هایشان را اجرا می‌کنند، برنامه‌ای نداریم، تصریح کرده است: «این شاید به آن خاطر باشد که گردشگری در ایران جوان است و بودجه‌ محدود.» این فعال گردشگری افزود: «در کشورهای دیگر هزینه ۷۰ تا ۷۵ درصدی شرکت آژانس‌ها در نمایشگاه‌های گردشگری را می‌دهند؛ اما در ایران چنین کاری صورت نمی‌گیرد. مثلا کشوری همچون گرجستان تبلیغات زیادی درباره گردشگری این کشور انجام داده و با تبلیغ در یک کانال فارسی‌زبان توانسته است به جایی برسد که هر روز یک پرواز از ایران به گرجستان برود.»

جزئیات فیتور 2017

به گزارش «دنیای اقتصاد»، نمایشگاه فیتور یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری به حساب می‌آید که هر سال در اسپانیا برگزار می‌شود. سی و هفتمین دوره این نمایشگاه به مدت ۵ روز از ۱۸ تا ۲۲ ژانویه ۲۰۱۷ برابر با ۲۹ دی تا ۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مادرید برگزار خواهد شد. نمایشگاه فیتور یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های توریسم در بازار آمریکای لاتین، اسپانیا، پرتغال، آفریقا و آسیا است و به نوعی نقطه مرجع توریسم دنیا برای متخصصان حرفه گردشگری و نمایشگاه تجاری پیشرو برای بازارهای داخلی و خارجی به‌شمار می‌آید. به گفته کارشناسان، این نمایشگاه فضای تجاری مناسبی برای گردهمایی و ملاقات آژانس‌های گردشگری، گردانندگان تور، هتل‌ها، مشاورین و کارشناسان توسعه گردشگری و سایر متخصصان حرفه گردشگری و توریسم جهانی و مکانی برای ارائه خدمات و محصولات جدید صنعت گردشگری و بازاریابی است.

به باور شرکت‌کنندگان دائمی فیتور، این نمایشگاه تاثیر بسزایی در پیشرفت و توسعه تجارت گردشگری داشته و خواهد داشت. یکی از شاخص‌های اصلی نمایشگاه فیتور، بهره‌مندی از مزیت‌های تجاری- گردشگری با سوددهی بالا است. طبق نظر اتحادیه نمایشگاه‌های بین‌المللی UFI، حضور در چنین رویدادی سبب صرفه‌جویی ۴۲درصدی در مقایسه با کانا‌ل‌های تبلیغاتی سنتی دیگر است. فیتور ۲۰۱۷ شامل کنفرانس‌ها و سمینارهایی برای رفع مشکلات و توسعه صنعت گردشگری است. همچنین پلی ارتباطی بین توریسم بین‌‌المللی و ملی است. در نمایشگاه سال ۲۰۱۶ ، حدود ۹۵۰۰ کمپانی از ۱۶۵ کشور و منطقه و ۱۲۵هزار و ۸۴ شرکت‌کننده تجاری و تقریبا ۹۷هزار و ۵۰۰ نفر از عموم مردم در نمایشگاه حضور داشتند. از سوی دیگر، حضور ۷ هزار و ۳۹۸ ژورنالیست از ۳۰ کشور جهان بیانگر اهمیت نمایشگاه فیتور در میان رویدادهای گردشگری بین‌المللی است.