بخش خصوصی، تبلیغات و همایش‌ها
حسن تقی‌زاده انصاری* در شرایط فعلی و برای برنامه صد روزاول دولت آقای روحانی، از آقای نجفی می‌خواهم که فضایی مناسب برای حضور حداکثری بخش خصوصی فراهم آورند. استفاده از نظرات این بخش و مدیران و تجربه‌های اندوخته شده در آن سرعت رشد و پیشرفت ما را در این حوزه دو چندان خواهد کرد.
حمایت از شرکت‌های مسافرتی فعال در تورهای داخلی و خارجی و توجه به فناوری اطلاعات و گردشگری الکترونیکی به عنوان یکی از روش‌های نوین حضور درعرصه‌های جهانی مطرح می‌شود. حضور فعال در رسانه‌ها برای معرفی حرفه‌ای و صحیح جاذبه‌های گردشگری ایران با تکیه بر گردشگری فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا این بخش در 50 سال اخیر از نقاط قوت ما در عرصه گردشگری بوده و همچنان هست. در حال حاضر ما نیاز چندانی به نهادسازی، ساختن هتل و مراکز گردشگری نداریم، چون ظرفیت‌های موجود نیز هنوز صددرصد اشغال نمی‌شود.
در زمان اوج ورود گردشگران به ایران که همان ماه‌های فروردین و اردیبهشت است، ظرفیت هتل‌ها پر نمی‌شود و ما هنوز امکان پذیرش گردشگران دیگری را داریم. مطمئنا تا زمانی که از آن ظرفیت‌ها به صورت تمام و کمال استفاده نشده و در واقع سرریزی نداشته باشیم، سرمایه‌ای هم در این بخش وارد نمی‌شود. در حقیقت منطقی نیست که سرمایه‌گذار بخواهد هتل جدیدی بسازد یا کار تعمیر بنای تاریخی جدیدی را بپذیرد؛ در حالی که آنچه پیش از این ساخته شده، متروکه است یا از آن استفاده حداکثری نمی‌شود.
از دیگر سو همزمان با تبلیغات و بازاریابی باید به افزایش کیفیت خدمات و مناسب‌سازی آن بپردازیم تا تبلیغات ما مابه‌ازای حقیقی و مناسبی در داخل کشور داشته باشد. بازاریابی، تبلیغات و معرفی پتانسیل‌های کشور باید با هدف‌گذاری مشخصی انجام شود.
مطالعات و پژوهش‌هایی که پیش از این در این حوزه انجام شده تا حد زیادی بازار هدف را برای ما مشخص کرده است. گرچه این مساله هنوز جای کار دارد و می‌توان مطالعات تکمیلی روی آن انجام داد؛ اما هم‌اکنون و در کوتاه مدت بازارهای سنتی هنوز به صورت بالقوه جای کار دارند.
در پایان توصیه می‌کنم در این فرصت صد روزه، سازمان میراث نشست‌های تخصصی مستمر برگزار کند و همین‌طور شرکت در نمایشگاه‌ها و نشست‌های بین‌المللی را در این حوزه در برنامه کوتاه مدت خود قرار دهد. شرکت در نمایشگاه‌ها ما را به روز و شناخته شده نگاه می‌دارد و فرصت مغتنمی برای توسعه این صنعت فراهم می‌کند.
*مدیرهلدینگ گردشگری مارکوپولو