عدم تغییرات ساختاری در کوتاه‌مدت
محمد یزدانی* به طور کلی می‌توان در دو حوزه داخلی و خارجی پیشنهادهایی را برای آقایان نجفی و روحانی جهت ایجاد تغییرات مثبت در صنعت گردشگری مطرح کرد.
در گام اول باید به این اشاره کنیم سیاست اعتدال و عقلانیت آقای روحانی در اصلاح و بازآرایی چهره کشورمان در دنیا بسیار موثر است و این موضوع تهدیدهایی را که پیش از این بوده تبدیل به فرصتی موثر و کارآ می‌کند، چراکه در حال حاضر همه نام ایران را می‌شناسند، اما این شناخت به گونه‌ای نیست که ما را حتی مثلا تبدیل به صدمین کشور مخاطب گردشگران
کند.
موضع‌گیری‌های هوشمندانه دولت جدید ،کشور را از این بحران نجات و گردشگران را با ما آشتی می‌دهد؛ چنان که ما در همین مدت کوتاه هم اثر این سیاست‌ها را می‌بینیم.
اما در حوزه داخلی به نظر من بهتر است آقای نجفی ابتدا به ساکن تغییرات ساختاری را در دستور کار قرار ندهند؛ زیرا هم‌اکنون بازآرایی کل سازمان، استقرار مدیران جدید و هماهنگ شدن آنها با هم و با سیاست‌های کلی سازمان، زمان بسیاری می‌برد که با ضرب‌الاجل صد روزه همخوانی نخواهد داشت.
ایشان با ید طولایی که در مدیریت کلان دارند بی‌شک آگاهند که با مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از مدیران فعلی می‌توان به اهداف اولیه رسید و بعدها در طی کار اگر لازم شد تغییراتی در سطح مدیران هم داده می‌شود.
نکته مهم دیگر اینکه شایسته است از اصناف استفاده کنند و از دخالت دادن بخش خصوصی در همه بخش‌ها ابایی نداشته باشند.
واقعیت این است که در حال حاضر بخش خصوصی عمده بار مسوولیت در این حوزه را به دوش می‌کشد؛ بی آنکه در سیاست گذاری‌ها تاثیری داشته باشد و این در دراز مدت به انفعال و دلسردی این بخش می‌انجامد.
در اغلب کشورها این یک روند جاری است که از بخش خصوصی نه فقط به عنوان محقق و مشاور که به عنوان کسانی که در سیاست‌گذاری‌های کلان این بخش کرسی‌ای برای خود دارند، بهره می‌برند و این در مجموع به نفع گردشگری خواهد بود.
بخش خصوصی منبعی غنی از سرمایه، نیروی انسانی متخصص و کارآ محسوب می‌شود و باید از تمام ظرفیت‌های آن به نحو احسن استفاده شود تا کشور از عواید آن منتفع شود.
*رییس انجمن صنفی راهنمایان تور