بسترسازی برای سرمایه‌گذاران ایرانی
محمدرضا یزدان پناه به اعتقاد من آقای روحانی در سطوح کلان‌تر و آقای نجفی در درجه بعدی باید انتصاباتی دقیق و به دور از محافظه‌کاری انجام دهند، زیرا در این حوزه نیاز به مدیران کارکشته و باتجربه داریم و اگر ایشان بخواهند در این انتصابات عامل سیاست را در اولویت قرار دهند و مجموعه را از وجود مدیران متخصص این حوزه محروم کنند، همچون گذشته از ضعف‌هایی اساسی در این حوزه رنج خواهیم برد.
در واقع با مقدمه قرار دادن این صد روز نخست، باید پایه‌های دوری از سیاست‌زدگی و تلاش برای سیاست‌زدایی در دراز مدت، گذاشته و سعی شود تا جای ممکن از حضور افراد متخصص در این حوزه بهره برده شود. از سوی دیگر باید توجه داشت که روند اعتمادسازی‌ در حوزه سیاست خارجی موثر است و حالا که سیاست دولت محترم نیز بر همین امر استوار است، باید دنبال شود. به علاوه باید عنایت بیشتری به سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور صورت گیرد.
چنانچه می‌دانیم این سرمایه‌گذاران در سال‌های گذشته، سرمایه‌های خود را از کشور خارج کرده‌اند و حالا باید فرصتی فراهم شود تا آنها بتوانند سرمایه‌های خود را در همین کشور نگه دارند و برای پروژه‌های داخلی صرف کنند.
این مهم تنها زمانی محقق خواهد شد که احساس امنیت و ثبات سیاسی برای این سرمایه‌گذاران مسجل شود. شک نکنیم که جذب سرمایه هموطنان به مراتب آسان‌تر از جذب سرمایه‌گذاران خارجی خواهد بود. پس جایز است در برنامه کوتاه‌مدت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسیدن به استانداردهای اینچنینی برای سرمایه‌گذاران ایرانی را در دستور کار قرار دهد.
التزام عملی به قانون نیز راه دیگری برای خروج از این وضعیت نابسامان است. طی هشت سال گذشته بی‌قانونی حتی بر اجزای این سیستم حاکم بود و موجب هرج و مرج می‌شد.
مطمئنا چنین وضعیتی ما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند. قوانین موجود در این حوزه هنوز هم نارسایی‌هایی دارند، اما اجرای کامل آنچه هست، ما را به پیش
خواهد برد.
این نارسایی‌ها در زمان کار خود را نشان می‌دهند و می‌توان به تکمیل و اصلاح آن پرداخت.
*مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش