عاطفه نبوی- خبرهایی که از کره شمالی می‌آید حاکی از آن است که روسای این کشور تصمیم دارند درها را به روی گردشگران بگشایند و این در قالب سیاست جدید این کشور برای کسب درآمد بیشتر از این طریق است. به این منظور مدتی است دفتری ویژه جذب گردشگر در چین تاسیس کرده‌اند و برای اتباع تمامی کشورها حتی کشورهایی که از دید مقامات دولت کره شمالی دشمن محسوب می‌شوند،‌ ویزای گردشگری 45 روزه صادر می‌کنند.
چندی پیش نیز یک مقام دولتی کره‌شمالی از ایجاد تغییر در قوانین صدور ویزای گردشگری این کشور در راستای تسهیل سفر گردشگران خبر داد. دولت کره شمالی همچنین قصد دارد در آینده‌ای نزدیک اقدام به راه‌اندازی دفاتر گردشگری در انگلیس و آلمان کند و حتی تاسیس چنین دفاتری در کشورهای منطقه آمریکای لاتین و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس نیز در دستور کار دولت کره شمالی قرار گرفته است.
کره شمالی کشوری مرموز و زیباست و این ناشناختگی تاحد زیادی نتیجه روابط خارجی محدود، گاهی خصمانه و درهای بسته آن است. جالب آنکه با گشایش روزنه‌ای برای راه یافتن به درون، مشتاقان بسیاری به خصوص در میان چینی‌ها یافته است. با این حال پس از گذشت چند روز از سفر اولین گروه توریستی به کره شمالی،
بسیاری از گردشگران این تور از محدودیت‌های اعمال شده طی سفر برای جلوگیری از تماس با مردم عادی کره شمالی، خسته و آزرده شده‌اند.
واضح است که ادامه روند گسترش گردشگری و تحقق این هدف مستلزم اعمال اصلاحات وسیع ساختاری و اجرای برنامه‎های گسترده‎تری است. این سیاست موجب تغییرات ساختاری ناخواسته‌ای در وضعیت داخلی کره شمالی و همچنین روابط خارجی آن خواهد شد.
شیوه مواجهه کیم جون اونگ با این پیامدها میزان عزم او را برای ایجاد این تغییرات نشان می‌دهد. شاید کره جنوبی نیز از حربه‌ای به نام «گردشگری» برای توسعه روابط خارجی‌اش بهره ببرد؛ در روزگاری که گردشگری منبع درآمد خوبی است و می‌تواند کارکرد چند جانبه در توسعه داشته باشد.