قلب تپنده گردشگری استان زنجان از ضربان می‌افتد؟
اسدالله قربان زاده گنبد سلطانیه، قلب تپنده گردشگری استان زنجان کم کم از ضربان می‌ایستد. حتی وارد کردن شوک نیز نمی تواند، آن را از این مرگ تدریجی نجات بخشد.
گویی این گنبد فیروزه‌ای برای این استان ساخته نشده و باید در سرزمین دیگری که قدر آن را بهتر می‌شناسند، سر بر می‌آورد. بی‌تفاوتی‌ها در این برهه از زمان بیش از هر زمانی آن را رنجانده و سایه بی تفاوتی‌ها همچنان بر سرش باقی مانده است. با این شرایط آیا در سایه تدبیر مسوولان کشوری و استانی امید در دل این اثر تاریخی زنده خواهد شد؟
سلطانیه شهرستان جدید استان زنجان در ۳۶ کیلومتری زنجان واقع شده است. دشت وسیع سلطانیه که از دامنه کوه‌های شمالی منطقه آغاز و تا اولین رشته کوه‌های جنوبی منطقه ادامه پیدا می‌کند، در نقطه مرکزی خود چمن سلطانیه را همانند تخته فرش تنیده از ابریشم در آغوش کشیده است. این شهر برگی از تاریخ را در دل خود جای داده و همین موجب شده تا مسافران از نقاط تاریخی این شهر دیدن کنند.
در بین مراکز تاریخی و دیدنی این شهر گنبد معروف و نام آشنای آن زبانزد است که اگر زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری این شهر به پای این گنبد می‌رسید، اکنون استان و حتی کشور از این گنبد درآمد قابل قبولی را کسب می‌کرد.
دکتر روحانی در سفر قبل از اعلام کاندیداتوری برای ریاست جمهوری به زنجان در نشست خبری با رسانه‌های استانی و کشوری در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درباره مغفول ماندن فرصت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری در هشت سال قبل به ویژه گنبد سلطانیه در استان زنجان، گفت: برای توسعه اقتصادی کشور باید از نگاه تک‌محصولی به نفت
فاصله بگیریم. در این راستا باید استفاده از ظرفیت‌های گردشگری را که امروزه در دنیا به منبع درآمدی برای کشورها تبدیل شده مدنظر قرار دهیم. وی توسعه این بخش را یکی از برنامه‌های خود در صورت رییس‌جمهور شدن اعلام کرد. با این شرایط که دولت تدبیر و امید عزم خود را برای توسعه ظرفیت‌های گردشگری و نگاه درآمد محور به این بخش جزم کرده باید چشم انتظار چراغ سبز به گنبد سلطانیه نیز باشیم.

مرهمی بر زخم‌ها
چندی پیش بود که شهر سلطانیه به شهرستان ارتقا یافت، خبری که بیش از هر کسی اهالی این منطقه را خوشحال کرد به این امید که این اقدام مرهمی بر زخم‌های گنبد فیروزه‌ای آن باشد.
سرپرست فرمانداری این شهرستان با تاکید بر اینکه سلطانیه از ناشناخته ماندن در کشور رنج می‌برد، گفت: با برگزاری جشنواره
سین هشتم و بازی‌های بومی و محلی سعی کردیم زمینه آشنایی مردم دیگر استان‌ها را با این شهر قدیمی فراهم کنیم. احمد ذوالقدر، با تاکید بر نگاه ملی به سلطانیه یادآور شد: با ارتقای شهر سلطانیه به شهرستان انتظار نگاه فرا استانی را داریم؛ هر چند در ۶ سال قبل اقدامات انجام گرفته درباره این شهر و گنبد چشمگیر نبوده است و شهر در محرومیت کامل
به سر می‌برد.
مقام عالی این شهرستان، با ابراز تاسف از اینکه مسوولان در گذشته نسبت به مسائل این شهر تنها شعار می‌دادند و پیگیر مسائل عمرانی و توسعه شهر نبودند، افزود: جمع‌آوری طومار مردمی و مسوولان منطقه‌ای برای پیگیری ارتقای شهر به شهرستان و چاپ کتاب «سلطانیه در مسیر توسعه»، از اقدامات انجام گرفته بود.
ذوالقدر ادامه داد: این اقدامات موجب شد تا در دیدار با رییس‌جمهور وقت و پیگیری از طریق وزارت کشور و استانداری، سلطانیه به شهرستان تبدیل شود که همین اجماع عمومی موجب بالا رفتن حساسیت‌ها شد تا با ارتقای شهر چشم انتظار توسعه و آبادانی بیش از پیش در منطقه باشیم. ذوالقدر درباره همخوان نبودن معماری
ایرانی-اسلامی گنبد سلطانیه با ارکان شهر و مغازه‌های آن به «دنیای اقتصاد» گفت: در این راستا ۱۴ هکتار زمین اطراف گنبد را شامل مغازه‌ها و زمین‌های غیرقابل استفاده، منطبق با معماری ایرانی- اسلامی می‌سازیم یا مرمت می‌کنیم.
وی از دولت جدید خواست، نسبت به مسائل این شهرستان تلاش وافر داشته و نگاه ملی را در دستور کار قرار دهد و از رسانه ملی می‌خواهد در رابطه با تاریخ این شهر کهن و گنبد نام‌آشنای آن برنامه‌های متعددی تهیه کنند. بخشدار سلطانیه از پیشنهاد نامگذاری روزی برای سلطانیه خبر داد و اظهار کرد: آثار تاریخی سلطانیه محدود به گنبد نیست و این شهر برگی از تاریخ استان و منطقه را در دل خود جای داده است.

انتقاد از اظهارنظرهای غیرکارشناسی
در سوی دیگر مدیرکل میراث فرهنگی استان از برخی اقدامات و اظهارنظرهای غیرکارشناسی درباره این بنای تاریخی و حریم آن انتقاد کرد و گفت: میراث فرهنگی نگاه کارشناسی و اجرایی به آثار تاریخی دارد و اظهار نظرهای مسوولان شهرستان با ضوابط و قوانین میراث همخوانی ندارد. دکتر مسعود بیات با بیان اینکه رعایت اصول ساخت و ساز در حریم و عرصه‌ها، متفاوت بوده و میراث مانع ساخت‌وسازها در حریم با رعایت قوانین و مقررات نیست، افزود: اگر هرگونه ساخت در عرصه را روی ارتفاع حریم پیاده کنیم، مانعی ندارد، اما اگر بدون توجه و آگاهی میراث فرهنگی وارد حریم‌ها شویم، طبق ضوابط و قوانین، غیرقانونی خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه مسوولان شهری سلطانیه باید قبل از هرگونه ساخت و ساز در نزدیکی گنبد، اداره کل میراث فرهنگی را مطلع سازند، با ابراز تاسف گفت: برای مثال برای ساخت بیمارستان در حومه گنبد، مسوولان شهری میراث فرهنگی را در جریان کار قرار ندادند. باید درخواست مجوز ساخت با هماهنگی کارشناسان میراث انجام می‌گرفت.
بیات همچنین ساخت مسکن مهر در حریم بنای چلپی اوغلو را جزو اقداماتی عنوان کرد که بدون اطلاع میراث فرهنگی صورت گرفت. البته همین اقدام بازتاب رسانه‌ای وسیعی داشت که در نهایت زیر سوال بردن عملکرد میراث فرهنگی استان موجب شد. بی‌شک بافت فرسوده شهری، نبود پارکینگ اختصاصی برای گردشگران و بازدیدکنندگان گنبد و سایر آثار تاریخی این شهر، جذب سرمایه‌گذار برای ساخت مراکز اقامتی و از بین رفتن چمن تاریخی حومه گنبد به علت تاخت‌وتاز اسب‌ها در این نقطه شهر جزو چالش‌هایی است که حل آن باید از سوی مسوولان امر در اولویت قرار گیرد. با این شرایط آیا تبدیل به شهرستان و تخصیص اعتبارات کلان و تبدیل به شهر الکترونیکی، می‌تواند جان دوباره‌ای به این گنبد بخشد؟