گروه گردشگری- امروزه صنعت گردشگردی در ایجاد زمینه‌های تعامل بین کشورهای دنیا مقوله‌ای پذیرفته شده است و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، این صنعت را یکی از رویکردهای محوری ایجاد اشتغال پایدار، افزایش درآمد سرانه و تنوع در منابع ایجاد درآمد می‌دانند.
از مهم‌ترین الزامات توسعه این بخش، تقویت زیرساخت‌های مناسب از جمله گسترش واحدهای اقامتی و پذیرایی، ارتباطات، حمل‌ونقل، بهداشت و سایر خدمات موردنیاز گردشگران است. دستیابی به این زمینه‌ها درگرو ورود سرمایه قابل توجهی برای توسعه آنها است که با استفاده از ابزارهای مختلف، باید بستر جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برای تحقق آنها فراهم شود.
در این میان استان البرز نیز با عنوان «ایران کوچک» دارای جاذبه‌های گردشگری چون مناظر طبیعی، تاریخی، هوای مطبوع و لطیف، چشم‌اندازهای بدیع، پوشش گیاهی مناسب و تنوع فرهنگی است که فضای مناسبی را برای جذب توریست فراهم کرده است. از این رو فرصت‌های مطلوبی برای توسعه گردشگری در این منطقه وجود دارد که امکان سرمایه‌گذاری در آن را دو چندان می‌کند.
اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان البرز در بخش گردشگری به این ترتیب عنوان می‌شود:
۱- بررسی، مطالعه و برنامه‌ریزی فضایی در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری منطقه؛ شامل تامین راه استاندارد (زمینی و هوایی)، توسعه و تاسیس فرودگاه بین‌المللی
۲- احداث زیرساخت‌های گردشگری (کمپینگ، سرویس بهداشتی، نمازخانه) در مسیر روستاهای هدف گردشگری و پر تردد (ایجاد فضای اقامتی و بهداشتی)
۳- تهیه و تنظیم بسته‌های تبلیغاتی و بازاریابی و سرمایه‌گذاری برای مناطق نمونه گردشگری (بر اساس مصوبات سفرسوم هیات محترم دولت)
۴- ساماندهی وضعیت روستاهای هدف گردشگری
۵- امکان‌سنجی و مطالعه جامع کلید مناطق سرمایه‌گذاری شامل مناطق نمونه، مجتمع‌های گردشگری و سایرتاسیسات مربوطه به منظور تهیه بانک اطلاعاتی جامع.
به عنوان مثال، پروژه پارک جنگلی آجین دوجین، طرحی تعریف شده می‌باشد که با اهداف تفریحی، فرهنگی و گردشگری شکل گرفته است. منطقه‌ای که برای احداث این پارک در نظرگرفته شده، کوهسار البرز است؛ شهری که در ۱۳ کیلومتری شمال غربی مرکز شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است. احداث آبشار مصنوعی، دیوار سبز، گلخانه، رستوران و کافی شاپ، قهوه‌خانه سنتی، مجتمع رفاهی -اقامتی جهانگردی، آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه، کتابخانه، سالن بازی و سرگرمی، محوطه بازی چندمنظوره، ایجاد معابر جاده تندرستی و دوچرخه سواری، احداث پارکینگ و... از جمله تاسیساتی است که برای ساخته شدن در این پروژه تعریف شده‌اند.
براساس برآورد مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان البرز، این طرح ظرفیت تولید سالانه ۲میلیون و ۸۸۰هزار نفر را دارد و برای آغاز و تکمیل آن، دو سال زمان لازم است. این طرح امکان سنجی و زمین موردنیاز برای احداث آن تهیه شده است. این پروژه می‌تواند با جذب تعداد قابل توجهی از گردشگران از استان‌های تهران، البرز و قزوین، مقدار قابل توجهی درآمدزایی داشته باشد و موجب ایجاد اشتغال برای جوانان این منطقه شود.
با توجه به مزایای استان البرز از جمله نزدیکی به پایتخت، فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی در بخش‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری در استان وجود دارد که با شناسایی این فرصت‌ها و معرفی آن به سرمایه‌گذاران خارجی بستر مناسبی جهت جذب آنها فراهم شده و امید است در سال‌های آینده این استان بتواند سهم بسزایی در جذب سرمایه‌گذاران خارجی در کشور ایفا کند.