ایسنا- سعید اوحدی در نشستی خبری که صبح دیروز (سوم آذرماه) در سازمان حج و زیارت برگزار شد، در تشریح سیاست‌های این سازمان برای آغاز دوباره‌ ثبت‌ نام حج و عمره، اظهار کرد: در حوزه عمره، سیاست‌هایی مشخص شده است تا با افزایش ظرفیت مانند امسال، مسیر برای کم شدن تعداد افراد در نوبت‌مانده باز شود؛ اما قطعا با این تعدادی که در نوبت هستند، سیاست‌ آغاز ثبت‌ نام به صلاح نیست.

وی افزود: هم‌اکنون هفت‌میلیون و ۷۰۰هزار نفر در بانک‌های ملی و ملت برای عمره و یک‌میلیون و ۵۰۰هزار نفر در بانک ملی برای حج سپرده‌گذاری کرده‌اند. او در ادامه از تشکیل کمیته‌ای برای لغو محدودیت‌های انتقال فیش‌های عمره و همچنین حج خبر داد و گفت: تا سال پیش، انتقال فیش عمره ممنوع بود و به‌جز بستگان درجه‌ یک و دو، این امکان برای کسی دیگر وجود نداشت؛ اما امسال با تشکیل این کمیته‌ها در استان‌ها، زمینه‌ای فراهم شده است، تا موارد خاص و ضروری برای انتقال به دیگر افراد نیز بررسی شود.
اوحدی در این‌باره اضافه کرد: دستورالعمل این کمیته‌ها در حال تدوین است و تا پایان این هفته ابلاغ می‌شود. او در پاسخ به این پرسش که آیا تشکیل این کمیته به بیشتر شدن فروش آزاد فیش‌های حج و عمره یا دلالی‌ها کمک نمی‌کند؟ گفت: این اقدام سازمان حج و زیارت از فروش‌های آزاد جلوگیری می‌کند؛ چون معتقدیم اگر شرایط محدود شود، بازار دلالی‌ها و جعل اسناد در حواشی آن فعال می‌شود.
رییس سازمان حج و زیارت افزود: ما اکنون با افرادی مواجهیم که در اولویت سفر حج و عمره هستند، اما امکان و شرایط تشرف را ندارند و می‌خواهند، فیش‌های خود را منتقل کنند. تشکیل این کمیته‌ها بهترین راه بود تا بازار بورسی هم ایجاد نشود و آنهایی که امسال اولویت دارند، ولی نمی‌توانند به سفر عمره بروند، فیش‌های خود را از طریق این کمیته‌ها واگذار کنند. رییس سازمان حج و زیارت با اعلام زمان اعزام زائران ایرانی از ۱۵ صفر (۲۷ آذرماه) برای عمره، گفت: وزارت حج عربستان با این زمان موافقت کرده و کنسولگری این کشور نیز برای صدور روادید اعلام آمادگی کرده است. امیدواریم سیستم صدور روادید به‌موقع باز شود، تا زائران در این تاریخ به عربستان اعزام شوند.
وی با بیان اینکه هزینه‌ سفر عمره‌ امسال کاهش یافته است، کمترین و بیشترین نرخ سفر عمره را اعلام کرد و گفت: یک‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان کمترین و دومیلیون و ۸۰۰هزار تومان بیشترین هزینه برای سفر عمره‌ امسال است. سعید اوحدی با بیان اینکه عمره‌ سال ۹۳-۹۲ در ۶ گروه قیمتی و سه دوره‌ اعزام «عادی»، «رجب، شعبان و رمضان» و «نوروز» تعیین شده است، ادامه داد: با توجه به کاهش هزینه‌ پرواز، مسکن، صرفه‌جویی‌های سازمان حج و کاهش دو روز از زمان سفر عمره، قیمت عمره‌ ۹۳-۹۲ کمتر از سال پیش شده است.