پتانسیل‌های خوزستان برای گردشگری نفت
دنیای اقتصاد- خوزستان- محمد علاف‌پور: همایش «اینجا، خوزستان بدون نفت» چهارشنبه گذشته با حضور اساتید دانشگاه‌های استان خوزستان پیرامون قابلیت‌های اقتصادی گردشگری، پتانسیل‌های بالقوه جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان و فرهنگ‌سازی برای عموم در اهواز برگزار شد.
حدیث پویان‌مهر، استاد دانشگاه پیام ‌نور اهواز، در این همایش درباره جغرافیای گردشگری استان خوزستان اظهار کرد: «استان خوزستان با مساحت ۶۴۲۳۶ کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران سرزمینی هموار و بی‌عارضه است. این استان از سه اقلیم تشکیل شده، ولی بیشترین قسمت آن در آب و هوای گرم و خشک قرار گرفته است. بارندگی‌های استان خوزستان از اواخر آبان تا اوایل فروردین است و فصل بسیار مناسبی برای گردشگری محسوب می‌شود.»
این استاد دانشگاه پیام ‌نور اهواز ادامه داد: «گردشگری سلامت و گیاهان دارویی که در استان خوزستان وجود دارد می‌تواند جاذبه بسیار مناسبی برای گردشگری باشد. تعداد ۵۷۰ گونه گیاهی در استان خوزستان وجود دارد که تنها ۸۰ گونه آن در استان خوزستان معرفی شده است.» وی تصریح کرد: «استان خوزستان هیچ رتبه‌ای در زمینه گیاهان دارویی ندارد و استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان در این زمینه‌ها برتر هستند؛ در حالی که گردشگری سلامت خوزستان موضوعی است که در هیچ همایشی سخنی از آن به میان نیامده است. با توجه به اینکه استان خوزستان دارای شرایط آب و هوایی مناسبی برای گردشگری در بیشتر فصول سال نیست، باید گردشگری فصل خوب مورد بررسی قرار گیرد تا در فصول مناسب گردشگران را جذب کنیم.»
مسعود حسین‌پور استاد دانشگاه نیز در این همایش گفت: «نفت ثروتی است که همیشگی نیست و این به آن معنی است که ما الان در دوره طلایی نفت قرار داریم. این یک دهه می‌تواند اقتصاد ایران را برای همیشه عوض کند.
وی افزود: همه فکر می‌کنند استان خوزستان، استانی صنعتی است، اما اگر همین چند صنایع بزرگ و مادر را از آن حذف کنیم می‌بینیم که اصلا صنعتی ندارد. پس صنایع بزرگ و صنایع مادر چون جای دیگر امکان برای آنها نبود، در استان خوزستان به وجود آمدند، البته باید از وجود آنها استفاده کنیم چون اگر از آنها استفاده نکنیم جزو آلوده‌ترین شهرهای دنیا می‌شویم.»
وی با تاکید بر ظرفیت و پتانسیل گردشگری خوزستان، اضافه کرد: «این استان می‌تواند گردشگری را جایگزین صنعت کند. ما در صنایع کوچک هیچ‌گونه مزیت خاصی نسبت به استان‌های کوچک نداریم و حتی در این سال‌ها رشد منفی نیز داشته‌ایم، البته علت این رشد منفی کاملا مشخص است زیرا پتانسیل ما در جای دیگری است.»
این استاد دانشگاه عنوان کرد: «می‌دانید اگر شرکت نفت یک موزه واقعی درباره خط تولید نفت احداث کند، چه‌قدر گردشگر را به سوی خودش جلب می‌کند؟ چرا ما باید نفت را از گردشگری و توریسم خارج کنیم؟ چرا ما برای خودمان برنامه و ایده نداریم و نفت را عامل عدم توسعه می‌دانیم؟ مشکل در ضعف و برنامه‌‌ریزی خود ما است. وی افزود: دست‌اندرکاران می‌گویند استان خوزستان ظرفیت احداث هتل را ندارد و احداث هتل اصلا به صرفه نیست. این حرفی است که من اصلا متوجه آن نمی‌شوم. از اول انقلاب تنها یک هتل در اینجا داریم. واقعا نگران کننده است. مگر می‌شود در استانی که ۷۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور را دارد ساخت هتل به صرفه نباشد!؟ مسوولانی که در راس کار هستند باید پاسخگوی عملکردشان باشند. وجود توریسم در یک کشور یعنی امنیت و وقتی توریست در کشوری وجود ندارد یعنی آن کشور امنیت ندارد.»
حسین‌پور خاطرنشان کرد: «ما در حوزه جهانگردی نیاز به اندیشه داریم نه دانش. آنچه در حوزه اندیشه است باید از کتاب‌های درسی شروع و از پایه با دانش‌آموزان این مسائل کار شود. حوزه گردشگری حوزه اندیشه و پایه است و صرفا حوزه تبلیغات و سایت نیست. در حوزه گردشگری باید حوزه اندیشه از پایه تغییر کند؛ چراکه ما در حوزه اندیشه دچار اختلال هستیم. وقتی خود خوزستانی‌ها هنوز خودشان بزرگ‌ترین اثر ثبت جهانی را ندیده‌اند چه گونه انتظار داریم که از نظر گردشگری پیشرفتی داشته باشند. ما در حوزه زیرساخت‌ها ضعیف هستیم. هتلدارهای اهواز می‌گویند ما ضرر می‌کنیم؛ در حالی که فقط با یک تغییر در ساعت پروازهای خوزستان از صبح به بعدازظهر این وضعیت
تغییر می‌کند.»
این استاد دانشگاه تصریح کرد: «ما در استان خوزستان می‌توانیم صد روز جشن داشته باشیم و تقویم گردشگری خارج از تقویم ملی برای خوزستان تدوین کنیم. ما سواد نداریم و به عنوان هر کسی که مسوولیت داریم، اطلاعات نداریم.»
زهرا نادعلی‌پور، یکی دیگر از استادان دانشگاه اهواز، پیرامون صنعت و اقتصاد گردشگری، گفت: «گردشگری یک صنعت چتری است و هر بخش از این چتر اگر بهینه عمل نکند و شکافی در این چتر به وجود بیاید کارآیی خودش را از دست می‌دهد. به همان میزانی که حمل و نقل باید ایمن و راحت باشد اقامت هم باید در یک مقصد راحت باشد و کیفیت داشته باشد. وی گفت: محصول گردشگری تفاوت اساسی با سایر محصولات که ما می‌شناسیم دارد. محصول گردشگری محصول نامحسوس و فناناپذیر است. اگر امروز صندلی یک هواپیما، یک رستوران، یا اتاق یک هتل خالی بماند واقعا از دست رفته و فردا دیگر شما نمی‌توانید با تکمیل آن ضرر روز قبل را جبران کنید.»
وی با اشاره به مزایای اقتصادی گردشگری اظهار کرد: «امروز صنعت گردشگری آن چنان تاثیر مثبتی بر توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورها دارد که اقتصاد‌دانان آن را صادرات نامرئی نام نهاده‌اند. در گردشگری فرهنگ و طبیعت قابل تبدیل شدن به کالایی با ارزش و قابل معامله به ارز و پول و اشتغال هستند. شما حتی می‌توانید هوای پاکیزه برای تنفس را هم به کالا تبدیل کنید برای اینکه آن را ارائه کنید، و به گردشگری بفروشید. در کمتر صنعتی ما چنین فرصتی
را در اختیار داریم.»
نادعلی‌پور افزود: «امروزه شناسایی و استفاده از مزیت‌های رقابتی در اقتصاد یکی از گام‌های موثر در فایق آمدن بر معضلات اقتصاد تک محصولی و وابسته است. کشوری مثل ترکیه با علم بر شرایط خاص جغرافیایی و آب و هوای مدیترانه‌ای اقدام به توسعه بخش گردشگری کرد. کشوری مثل مالزی ابتدا زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم را برای توسعه گردشگری به وجود آورد و سپس شروع به تبلیغ و بازاریابی و جذب گردشگر کرد و اکنون یکی از موفق‌ترین کشورهای دنیا در جذب گردشگری است.»
وی تاکید کرد: «گردشگری با سایر صنایع در ارتباط است. هر صنعتی که با گردشگری در ارتباط است ـ چه صنایعی که از محصول گردشگری استفاده می‌کنند و چه صنایعی که به نوعی به گردشگری محصول خودشان را می‌فروشند ـ همگی در صورت رونق و شکوفایی گردشگری شکوفا می‌شوند و رونق پیدا می‌کنند، از این منظر است که گفته می‌شود گردشگری موتور محرکه اقتصادی است و به نوعی می‌تواند سایر صنایع را هم با خودش یدک بکشد.»