اکوتوریسم، جنبش فکری فعالان گردشگری
گروه گردشگری- عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تسهیلات گردشگری در توسعه اکوتوریسم موثر هستند و با توجه به ساختار اجتماعی روستاها و مناطق گردشگری گیلان، این استان آمادگی پذیرایی سالانه از صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی را دارد.
گیلان مملو از روستاهای نمونه گردشگری طبیعی برای جذب اکوتوریسم است و گردشگران اکوتوریسم در مناطق روستایی تمایلی به خدمات شهری ندارند و تمام مدت سفر خود را در روستا اقامت دارند. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره کل میراث فرهنگی گیلان به نقل از میراث آریا، رضا علیزاده در همایش تخصصی «گردشگری، تنوع‌زیستی پستانداران ایران» که به همت موسسه آموزشی پژوهشی گردشگران پایدار در سالن اجتماعات محیط زیست گیلان برگزار شد، اظهار کرد: جنبش فکری فعالیت‌های گردشگری تخصصی در اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان آغاز شده است.وی بر انجام فعالیت‌های تخصصی گردشگری تاکید کرد و افزود: گردشگری تخصصی در سرفصل‌ فعالیت‌های میراث فرهنگی گیلان حاکم شده است. علیزاده با بیان اینکه گردشگری تخصصی در فصل گردشگری بخش خصوصی لحاظ شده است، تصریح کرد: فعالان عرصه گردشگری باید با موضوع‌های تخصصی این بخش آشنا باشند و براساس آن به یک برنامه‌ریزی هدفمند دست یابند.
این مقام مسوول در میراث فرهنگی گیلان گفت: تکاپوی جدی تشکل‌های غیر دولتی و گروه‌های فعال دانشجویی و دانشگاهی برای ایجاد بسترهای فکری و اندیشه ورزی در حوزه گردشگری ارزشمند و قابل تقدیر است.
علیزاده افزود: پرداختن به هر موضوعی در بخش گردشگری استان گیلان مباحث متعدد و متنوعی را به دنبال خود دارد و هر شاخه‌ای می‌‌تواند یک فرصت قابل اعتنا و بالقوه‌ برای استان گیلان باشد. سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خواستار تداوم گردشگری تخصصی در استان شد و بیان کرد: وقتی از اکوتوریسم سخن به میان می‌آید تنوع زیستی با گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی، نگاه‌های متعددی را می‌تواند به خود جلب کند و بی‌تردید می‌توان در زیستگاه بی‌مثال حوزه جغرافیایی استان گیلان نادرترین نوع موجودات را به نظاره نشست و ساعت‌ها در خصوص هر کدام بحث کرد. وی به دلیل ویژگی‌های اقلیمی و جغرافیایی و اکوتوریسم مناطق مختلف استان گیلان، اکوتوریسم را در ردیف مهم‌ترین فعالیت گردشگری استان گیلان دانست و خاطر نشان کرد: آثار ناشی از حضور گردشگران همان‌گونه که در معیشت مردم منطقه تاثیرگذار است، می‌تواند برای اقلیم منطقه مخرب باشد. بنابراین، تلاش بر این است که حفاظت از تنوع زیستی و رویکرد اکوتوریسم که از اهداف سازمان ملل است دنبال شود. اگر چه ممکن است با موضوع اقتصادی و درآمدزایی ناشی از توسعه گردشگری در تقابل باشد.
علیزاده خواستار پایه‌گذاری نظام برنامه‌ریزی گردشگری بدون آسیب رساندن به محیط‌زیست شد و اظهار کرد: برگزاری همایش‌های تخصصی گردشگری در زمینه مذکور بی تردید می‌تواند تاثیرگذار باشد.
رییس دانشکده علمی - کاربردی فرهنگ و هنر گیلان نیز در همایش مذکور از تحصیل بیش از ۱۰۰ دانشجو در مقطع کاردانی و کارشناسی جهانگردی و گردشگری در این مرکز خبر داد و گفت: گردشگری جزو رشته‌های اصلی و تاثیرگذار دانشکده فرهنگ و هنر استان است.
کاظم فلاحی با بیان اینکه ۴۰۰ نفر دانشجوی رشته جهانگردی و گردشگری تاکنون از دانشکده علمی کاربردی فرهنگ و هنر گیلان فارغ‌التحصیل شدند، بیان کرد: گیلان قابلیت پذیرش دانشجو در حوزه کارشناسی ارشد جهانگردی و گردشگری را دارد.
وی بخش‌های عملی رشته گردشگری دانشکده علمی - کاربردی فرهنگ و هنر گیلان را پروژه‌محور خواند و تصریح کرد: ۱۸ واحد از درس‌های گردشگری به صورت عملی است.
هومن جوکار نیز در همایش تخصصی «گردشگری، تنوع‌زیستی پستانداران ایران» با اشاره به هدف گردشگری شمال کشور برای بسیاری از مردم ایران اظهار کرد: تنوع‌زیستی و اقلیم گیلان در جذب گردشگر مهم است.
وی حفظ محیط زیست را بسیار بااهمیت عنوان کرد و افزود: موقعیت جغرافیایی و نقطه‌زیستی در موضوع گردشگری اهمیت زیادی دارد. وی با بیان اینکه اکوتوریسم ارتفاع تنوع خاک، گیاهان و جانوران را دربر می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اختلاف ارتفاع موجب تنوع گیاهان و حیوانات در طبیعت می‌شود و ایران از این موهبت برخوردار است. جوکار به منطقه هیرکانی شمال ایران اشاره کرد و یادآور شد: قدر این منطقه بسیار باریک را باید بدانیم. جوکار اکوتوریسم را سفری مسوولانه خواند و بیان کرد: اکوتوریسم حافظ محیط زیست است. وی با بیان اینکه اکوتوریسم موجب بهبود زندگی مردم محلی می‌شود، تصریح کرد: گردشگری باید با توجه به کاربری هر منطقه تعریف شود. جوکار بر برنامه‌ریزی تنوع‌زیستی گردشگری در چرخه اقتصادی هر منطقه تاکید کرد و گفت: با گردشگری می‌توان درآمد هر منطقه را به طور عادلانه توزیع کرد.
وی جانوران گیلان را دارای ویژگی منحصربه‌فرد خواند و اظهار کرد: پلنگ گیلان بزرگ‌ترین پلنگ دنیا از نظر درشتی اندام است. جوکار به قابلیت‌های گردشگری ایران به‌ویژه گیلان اشاره کرد و گفت: بازار رشت، موزه تنوع‌زیستی شمال کشور محسوب می‌شود.
وی پرنده‌نگری را از جمله قابلیت‌های گردشگری گیلان دانست و بیان کرد: روش‌های سنتی صید پرنده در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد و از قابلیت‌های گیلان در موضوع گردشگری باید استفاده بهینه شود.