گروه گردشگری- محمد علی نجفی در یادداشتی به تبیین شرایط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آتی پرداخته است. به گزارش «دنیای اقتصاد» او در این یادداشت ضمن تاکید بر مدیریت سیاسی که در هشت سال گذشته در این سازمان به کار گرفته شده، اداره سازمان میراث فرهنگی را در شرایط فعلی یکی از پیچیده‌ترین کارها دانسته است.
رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این یادداشت با برشمردن اشتباهات دوره پیشین سازمان، نوشته است: «همه ماموریت‌های سازمان در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در چند بخش کوچک مانند صدور مجوزهای بی‌رویه، تصمیمات غیرکار‌شناسی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و اعلام مناطق نمونه گردشگری بدون توجه به زیر ساخت‌های لازم و چندین برنامه نمایشی پرهیاهو مانند جشنواره‌ها و همایش‌های پرهزینه اما کم تاثیر و بی‌فایده خلاصه شده بود.»
به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، او مهم‌ترین اتفاق لازم را در این حوزه تغییرات در چشم‌انداز، اهداف و رویکرد‌ها عنوان کرده و آن را عاملی برای تمایز با دوره قبل برشمرده است. نجفی با اشاره به اینکه این تغییر نگاه نمی‌تواند به سرعت صورت گیرد، اضافه کرده است: «آنچه از روزهای نخستِ دوره جدید در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیگیری شده است، در چارچوب همین تغییر نگاه و اصلاح رویکرد‌ها و روش‌ها بوده است و پس از این نیز بر همین مبنا دنبال خواهد شد.»
نجفی توجه به نظام برنامه‌ریزی و فعالیت در چارچوب برنامه را یکی دیگر از رویکردهای اصلی سازمان عنوان کرده و آن را نیازمند آگاهی از وضعیت کنونی و آینده و در نتیجه نیازمند توجه به مطالعات و پژوهش‌های علمی و آموزشی در حوزه‌های مختلف فعالیت سازمان دانسته است.
او در بخش‌هایی دیگر از این یادداشت، ماموریت‌ها و وظایف سازمان را عمدتا فرابخشی و میان بخشی خوانده و از تلاش زیاد برای برگزاری جلسات با دستگاه‌هایی که کارشان به نوعی با سازمان مرتبط است مانند وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و درمان، سازمان محیط زیست و... و تشکیل کمیته‌های مشترک به منظور پیشبرد اهداف و برنامه‌های کلان فرهنگی خبر داده است. معاون رییس جمهور ضمن اشاره به تعامل سازنده با کمیسیون فرهنگی و گردشگری مجلس، گفته است: «تلاش برای از بین بردن گسستی که میان نخبگان، دانشگاهیان و کار‌شناسان موجه و موثر در حوزه‌های کاری سازمان و بدنه کار‌شناسی و مدیریت سازمان وجود داشته، از نخستین روزهای دوره جدید آغاز شده است و اتاق‌های فکر، شوراهای راهبردی و نهادهای مشورتی در حوزه‌های مختلف سازمان شکل گرفته و با تعداد قابل توجهی از استادان دانشگاه‌ها ملاقات‌هایی انجام شده است تا فاصله میان نخبگان و سازمان کاهش یافته و خونی تازه با ایده‌های نو در رگ‌های سازمان جریان یابد که نتیجه عملی آن پس از این ۱۰۰ روز در فعالیت‌های سازمان آشکار خواهد شد.»
به اعتقاد نجفی، سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بسیار گسترده‌تر از آن هستند که یک سازمان دولتی بتواند امور آن را رتق و فتق کند. از این رو او یکی از رویکردهای سازمان در دوره جدید را «تلاش برای تعامل با دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی و توسعه تعاملات این سازمان با این دستگاه‌ها و نهاد‌ها و مهم‌تر از آن، میدان دادن به نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی» عنوان می‌کند.
رییس سازمان میراث فرهنگی در پایان با اشاره به نقش مهم مطبوعات در انتقال دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادهای کار‌شناسان، نخبگان، دانشگاهیان، فعالان نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی به سازمان، از اهالی رسانه‌ها دعوت کرده است تا با ارائه نقد‌ها و دیدگاه‌های خود مدیریت سازمان را یاری کنند.