گردش در بلندای سپید کوهستان

فرح ایران‌نژاد* توریسم زمستانی باب جدیدی است درحوزه گردشگری که در دهه‌های اخیر با فراهم شدن امکانات اقامتی و تفریحی در ارتفاعات گسترش یافته است. بیشتر کشورهایی که آغازگر این نوع گردشگری بوده‌اند در اروپای شمالی قرار دارند و از موقعیت مناسب کوهستانی و دامنه‌های برفگیر و چشم‌اندازهای زیبا برخوردار هستند. ورزش‌های زمستانی هم متناسب با شرایط اقلیمی و مکانی، توسعه این بخش از گردشگری را موجب شده است. اما جذابیت و شرایط آسان‌تر برخی از رشته‌ها باعث رونق آنها در ارتفاعات پایین‌تر و حتی در سطح شهرها هم شده است. برای مثال موقعیت جغرافیایی رشته کوه‌های آلپ باعث شده تا تنوع نواحی در دامنه کوهستانی در تعدادی از کشورهای این منطقه شرایط ایده‌آلی برای توریسم زمستانی ایجاد کند. کشورهایی مانند اتریش و سوئیس به علت بهره‌مندی بیشتر از این دامنه‌ها و وجود امکانات رفاهی- اقامتی و خدماتی، تبدیل به یکی از مراکز مهم توریستی زمستانی در اروپا شده‌اند.

با آنکه توریسم زمستانی یک نوع گردشگری گران قیمت به نظر می‌رسد، اما با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و افزایش روز به روز توریست‌ها، همه اقشار مردم خواهند توانست به این نوع گردشگری جذب شوند،؛ اتفاقی که کاهش قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.

ورزش‌، توریست‌ها را فرامی‌خواند!

ورزش‌های زمستانی یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های توریسم زمستانی است که در اکثر کشورهای اروپایی وجود دارد. هرچند از حدود ۳۰۰ سال پیش در کشورهای اروپای شمالی اسکی رواج داشت، اما عبور فریدیوف نانس نروژی در سال ۱۸۸۸از جنوب گرینلند به این سرزمین، توجه همه را به ورزش اسکی جلب کرد. پس از آن کشورهای آلپ به ورزش اسکی توجه کردند و در مدت کوتاهی در کشورهایی مانند اتریش، روسیه، چکسلواکی، آمریکا، آلمان و نروژ و فنلاند فدراسیون اسکی تاسیس کردند؛ به گونه‌ای که امروزه در کشورهای اتریش و فرانسه ورزش‌های زمستانی عامل مهم جذب توریسم در فصل سرما هستند.

از آنجایی که ورزش‌های زمستانی به شکل امروزی و همینطور المپیک زمستانی از این کشورها آغاز شده است، طبیعی است که این نوع از گردشگری و همچنین ورزش‌های مربوط به آن، تحت تاثیر تجربه‌ها و دستاوردها و ابداعات این نواحی باشد، اما نباید شرایط محیطی و اقلیمی هر منطقه را که می‌تواند بر نوع ورزش‌ها اثر بگذارد نادیده گرفت؛ زیرا آنچه به توریسم زمستانی رونق می‌دهد و زمینه توسعه آن را فراهم می‌کند، هماهنگی و سازگاری با امکانات رفاهی است.

پیست‌های اسکی و توسعه توریسم

از مهم‌ترین عوامل طبیعی که در احداث پیست‌های ورزشی نقش دارد، می‌توان به درجه حرارت مناسب که بین ۵تا۱۵ درجه است اشاره کرد. میزان آفتابی بودن، سرعت باد، پوشش برف و ناهمواری‌ها را باید در نظر گرفت. از سوی دیگر ارتفاع برف باید بین ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر باشد، زیرا در ارتفاع کمتر از این میزان و در ماندگاری پایین نمی‌توان امکانات تفریحی احداث کرد. جنگل‌های سرو و کاج که نمای زیبایی به مناطق برفگیر می‌دهند و همچنین مانع وزش بادهای تند زمستانی می‌شوند، در جذب توریسم تاثیر بسزایی دارد.

اهمیت سرمایه‌گذاری

یکی از اصولی که باید در توسعه توریسم زمستانی درنظر گرفته شود، راه‌های دسترسی به این مراکز است. در کشورهایی که پیش‌تر از آنها نام برده شد، سرمایه‌گذاری مناسبی صورت گرفته است؛ سکونتگاه‌هایی که در این مسیر وجود دارند، خود زمینه آشنایی با فرهنگ‌های بومی و محلی را ایجاد کرده است. تجربه نشان داده است هر چه امکانات این سکونتگاه‌ها یا توقفگاه‌ها بیشتر بوده، جهانگردان بیشتری جذب آن منطقه شده‌اند.

* کارشناس جغرافیا