توریسم؛ نردبان توسعه مالزی
مریم رضایی هوای گرم و شرجی حتی در آذرماه و فرمان اتومبیل‌ها در سمت راست اولین موضوعاتی است که بعد از خروج از فرودگاه کوالالامپور توجه هر فردی را جلب می‌کند و بعد از آن چهره‌هایی با نژادهای گوناگون. مالزی علاوه‌بر اینکه میزبان نژادهای مختلف هندی، چینی و مالایی است، تعداد زیادی مهاجر از نقاط مختلف دنیا، از جمله ایران را در خود جای داده که برای تحصیل یا کار در این کشور اقامت دارند.
وقتی پیشرفت چشمگیر این کشور را طی اندک زمانی می‌بینیم و مهم‌تر از آن متوجه می‌شویم که بخش عمده این رشد و توسعه مدیون توجه به صنعت توریسم است؛ به اثر معجزه آسای این صنعت در رشد و توسعه، پی می‌بریم. در حال حاضر بسیاری از تاسیسات شهری در این کشور با رویکرد پذیرش گردشگران از جای جای قاره کهن و حتی دنیا، ایجاد می‌شوند. در این گزارش آنچه را در سفرم به کوالالامپور دیدم و برایم جالب بود با دوستداران سفر در میان می‌گذارم.
شهری برای گردشگران و مهاجران
وجود تعداد زیادی رستوران‌ محلی در خیابان‌ها از کشورهای مختلف مانند رستوران‌های چینی، تایلندی، کره‌ای، ژاپنی، هندی، مکزیکی، عربی، ایرانی و غیره با غذاهای متنوع نشان‌دهنده مهاجرپذیر و گردشگرپذیری بسیار مالزی است. ویژگی عمده رستوران‌های مالایی و به‌طور کلی شرقی، بوی تند ادویه و طعم شیرین غذاها است که این بو عمدتا در خیابان‌های کوالالامپور حس می‌شود. تعدد رستوران‌های بین‌المللی مانند مک‌دونالد، KFC و کافی‌شاپ‌های استارباکس که غذاهایی با قیمت‌های مناسب ارایه می‌کنند، باعث شده مردم در بیشتر اوقات حتی صبحانه را هم بیرون از خانه صرف کنند.
یکی از نکات قابل توجه در خیابان‌های کوالالامپور این است که محل زندگی مردم از نظر طبقات اجتماعی مرزبندی شمالی جنوبی نشده و در هر محله کمی آن طرف‌تر از خانه‌ها و برج‌های مجلل، خانه‌های معمولی و حتی فقیرنشین را می‌توان مشاهده کرد. به علاوه، در هر محله مراکز تفریحی و خرید به اندازه کافی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین مراکز خرید و تفریحی کوالالامپور مرکز سان‌وی (Sunway) است که پارک آبی بزرگ مالزی و نیز مرکز خریدی که با الگو گرفتن از شکل ظاهری اهرام مصر ساخته شده
در آن قرار دارد. با توجه به تنوع اقوام و پیروان ادیان در مالزی، مراکز خرید بزرگ این کشور و به‌طور خاص سان‌وی به مناسبت‌های مختلف ماه رمضان، کریسمس، عید چینی‌ها، عید هندوها و غیره تزیین می‌شود. به‌رغم برخورد بسیار مناسب فروشندگان و خوشامدگویی آنها هنگام ورود مشتری، ساعت کاری فروشگاه‌های کوالالامپور تا ۱۰ شب است و بعد از آن از ورود مشتری به داخل فروشگاه‌ها جلوگیری می‌شود و کسانی هم که داخل فروشگاه‌ها هستند، باید هر چه زودتر آنجا را ترک کنند.
یکی دیگر از مراکز خرید جذاب کوالالامپور، خیابان پاویلیون است که در سرتاسر آن همه برندهای پوشاک لوکس دنیا قرار دارند. مرکز خرید KLCC که در پایین برج‌های معروف دوقلوی KLCC یا همان پتروناس قرار گرفته، از دیگر مراکز خرید مهمی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
معبد باتو کیوز(Batu Caves)
شاید اولین مکانی که گردشگران برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری کوالالامپور به آنجا می‌روند، معبد باتو. کیوز باشد که از معروف‌ترین معابد دین هندو است. این معبد به شکل غاری بزرگ در دل کوه است که گفته می‌شود قدمت چند صد میلیون ساله دارد. در ورودی آن کنار پله‌های ورودی، مجسمه ۴۲ متری موروگان، از خدایان هندو بیش از هر چیز جلب توجه می‌کند. برای ورود به غار اصلی که مراسم عبادت هندوها با موسیقی خاصی در آن برگزار می‌شود، باید از ۲۷۶ پله از کنار میمون‌های کوچک محلی که خوراکی‌های عابران را می‌دزدند، عبور کرد. درون غار اصلی هم غارهای کوچک‌تری وجود دارد که با مجسمه‌های نمادین هندوها تزیین شده‌اند.
هتل سایبر ویو
«جایی که بهشت و های‌تک به هم می‌رسند»؛ شعار هتل پنج ستاره سایبر ویو، واقع است در منطقه سایبرجایا (منطقه‌ای که شرکت‌های تکنولوژی بزرگ جهان در آن فعالیت می‌کنند). این هتل لوکس به جز امکانات ویژه‌ای که برای مسافران خود دارد، فضای سبز بسیار زیبایی را طراحی کرده که با درختان نخل، گیاهان و گل‌های منطقه گرمسیری، آب‌نما، مسیرهای عبور پرپیچ و خم، کلبه‌های ییلاقی زیبا و در کنار آن اتاق‌های مجلل متمایز شده است. ورود به فضای درونی و استفاده از این محیط زیبا و آرامش‌بخش بدون پرداخت مبلغی برای همه گردشگران آزاد است.
زو نگارا
باغ وحش ملی که مالایی‌ها به آن «زونگارا» می‌گویند، یکی از جاذبه‌های جالب کوالالامپور است. این باغ وحش به شکل جنگلی طراحی شده که علاوه‌بر حیوانات بومی منطقه شرق آسیا مانند فیل، حیوانات غیربومی مانند پنگوئن، کانگورو و زرافه هم در آن نگهداری می‌شوند. ورودی باغ وحش برای شهروندان مالزی و دانش‌آموزان ۳۰ رینگیت (حدود ۳۰ هزار تومان) و برای خارجی‌ها ۵۰ رینگیت (حدود ۵۰ هزار تومان) است و با توجه به بزرگی فضای باغ وحش، نقشه آن را هم باید به قیمت ۲ رینگیت تهیه کرد.
در نزدیکی برج‌های KLCC آکواریومی قرار دارد که ورودی آن هم ۵۰ رینگیت است و البته با ارایه کارت دانشجویی تا ۱۵ رینگیت شامل تخفیف می‌شود. در این آکواریوم بیش از ۳۰۰۰ موجود دریایی شگفت‌انگیز به نمایش گذاشته شده‌اند. جالب‌ترین بخش آکواریوم تونلی شیشه‌ای است که کف آن ریلی و دیواره‌ها و سقف آن به شکل آکواریوم است، به طوری که کوسه‌ها و سفره‌ ماهی‌های بزرگ از بالای سر شما عبور می‌کنند و منظره‌ای خارق‌العاده برای شما ایجاد می‌شود.
در خروجی باغ وحش و آکواریوم، فروشگاه‌هایی مخصوص خرید نمادهای متنوعی از این مکان‌ها قرار دارد. مجموعه گنتینگ در بالای کوهی در شمال کوالالامپور و جزایر پینانگ و لنگ‌کاوی از دیگر جاذبه‌های کشور مالزی هستند که برای سفر به جزایر باید در تورهای ویژه آن به قیمت حدود ۹۰۰ هزار تومان ثبت نام کرد.
سیستم حمل‌ونقل
سیستم حمل‌ونقل عمومی کوالالامپور چندان قوی نیست و به‌خصوص خطوط اتوبوسرانی زیادی ندارد. کرایه تاکسی متناسب با مسیری که طی می‌شود بین ۵۰ تا ۱۰۰ رینگیت (۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان) است. اگر هم خودرو شخصی داشته باشید، بدون GPS هرگز نمی‌توانید راهتان را در خیابان‌های چند طبقه و پرپیچ و خم شهر پیدا کنید. به علاوه، در مرکز شهر گرفتار ترافیک سنگین می‌شوید و در اتوبان‌ها هم هر چند صد متر باید بین ۲ تا ۱۰ رینگیت عوارض بپردازید.
با این همه به نظر می‌رسد کشور ما نیز تمام پتانسیل‌های لازم را برای توسعه اینچنینی دارد. ما هم می‌توانیم با درنظر گرفتن ظرفیت‌های فرهنگی و محیطی خود، از توریسم نردبانی برای توسعه شهری و اقتصادی بسازیم.