هفته گذشته درباره یکی از جاده‌هایی گفتیم که مقصد سفر می‌شوند؛ جاده‌هایی که تنها راهی برای رسیدن به یک مقصد نیستند. خوشبختانه در اغلب شهرهای ایران جاده‌هایی هست که بتوان آن را حتی به عنوان مقصد گردشگری نیز در نظر گرفت. امروز نیز دو مورد از زیباترین جاده‌های ایران را مرور می‌کنیم.
جاده اسالم به خلخال
چند سالی هست که عکس‌های جاده اسالم به خلخال در میان ایمیل‌ها می‌چرخد. همین امر سبب شده انبوه گروه‌های کوهنورد و طبیعت گرد هر ساله برنامه‌هایی ترتیب دهند که این جاده نیز جزو آنها باشد. اگر در تعطیلات گذرتان به شمال غرب کشور افتاد، ساعتی تفرج در این جاده را از دست ندهید؛ جاده‌ای که دو سوی آن را درختان بلند فراگرفته و در اغلب اوقات سال با ریزش‌های جوی همراه است. این جاده جنگلی از سه راه اسالم شروع شده و پس از طی ۷۰ کیلومتر به شهرستان خلخال می‌رسد. برای رانندگی در این جاده و به ویژه در این فصل از سال، حتما زنجیر چرخ و تجهیزات لازم گرمایشی را به همراه داشته باشید و از سالم بودن بخاری اتومبیل خود اطمینان حاصل کنید.
جاده شهداد- نهبندان
گذر از بزرگ‌ترین عارضه‌های کلوخی جهان که به
«کلوت شهداد» نیز معروف است، کار سختی نیست؛ کافی است در سفر خود به کرمان ساعتی را نیز برای گذر از جاده شهداد نهبندان اختصاص دهید. سیاحان از این کلوت‌ها به عنوان قصرهای جن و پری نام برده‌اند. امروزه گردشگران زیادی هستند که برای دیدن کویر شهداد و تماشای طلوع و غروب آفتاب در دل آن به کرمان می‌آیند. زمستان است؛ در این فصل تجربه خنکای کویر یکی از بهترین گزینه‌ها برای گذراندن تعطیلات به حساب می‌آید.