مهدیس مدنی* یکی از بازیگران اصلی صنعت گردشگری، راهنمایان تور هستند. این گروه که خود به دو دسته راهنمایان تورهای فرهنگی- تاریخی و راهنمایان تورهای طبیعت گردی تقسیم می‌شوند، گاه مهم‌ترین و محوری‌ترین نقش را در برقراری یک ارتباط صحیح میان گردشگران و جامعه میزبان ایفا می‌کنند. یکی از کلیدی‌ترین نقش‌های یک راهنمای تور تفسیر مکان است. به آن معنی که این گروه باید علاوه ‌بر دانش جغرافیایی و نقشه خوانی، با در دست داشتن اطلاعاتی صحیح و همه‌جانبه از تاریخ، فرهنگ، مردم‌شناسی و هر آنچه به درکی عمیق و به‌دست آوردن ذهنیتی درست از مقصد گردشگری بینجامد، مسلط باشد. برای تحقق هر چه بهتر این مهم، اغلب بسته‌های سفری که به شیوه‌ای اصولی طراحی می‌شوند، حتما از کمک‌های راهنمایان یا بلدهای محلی در مقصدها استفاده می‌کنند. این گروه در مقصد، یعنی درست در جایی که خدمت خریداری شده یا همان بسته سفر را تحویل می‌گیرید، نماینده حاضر آژانس گردشگری فروشنده هستند که می‌توانند با ارائه خدماتی خوب به شکل گرفتن یک تجربه سفر استثنایی کمک شایانی کنند.

پس آنچه مسلم است پایبندی اعضای این حلقه از زنجیره تامین گردشگری به اصول و ضوابط از پیش تعیین شده‌ای است که تحت عناوینی همچون کدهای اخلاقی، استانداردهای روشنی را برای فعالیت‌های آنان تعریف کرده است. طبق آنچه فدراسیون بین‌المللی انجمن راهنمایان تور (WFTGA) بیان می‌کند، کدهای تعریف شده برای عملیات راهنمایی تور، این اطمینان را حاصل می‌کنند که خدمات این گروه با درجه بالایی از کیفیت و مهارت به گردشگران ارائه خواهد شد. برخی از این کدها که توسط WFTGA ارائه شده‌اند، عبارت است از:

- فراهم آوردن خدمات حرفه‌ای برای گردشگران، حرفه‌ای در توجه، تعهد و ایجاد درک درستی از مکان مورد بازدید به دور از تعصبات و تبلیغات.

- اطمینان حاصل کردن از صحت و سقم اطلاعاتی که به گردشگران ارائه می‌شود و تمییز حقیقت از داستان‌ها، افسانه‌ها، سنت‌ها و عقاید فردی.

- داشتن رفتاری منصفانه و منطقی با همه آنان که در دریافت چنین خدماتی از راهنمایان تور سهیم هستند و همه کارکنان صنعت گردشگری در بخش‌های مختلف.

- حفاظت از اعتبار گردشگری در کشور مقصد به هر شیوه‌ای که اطمینان حاصل کنند گروه گردشگران با محیط زیست، حیات وحش، سایت‌های دیدنی، آثار تاریخی و حتی آداب و رسوم محلی با احترام و با حساسیت ویژه‌ای برخورد می‌کند.

- به‌عنوان نماینده جامعه میزبان، راهنما باید به شیوه‌ای رفتار کند که بر وجهه مثبت کشورش صحه بگذارد و آنجا را به عنوان یک مقصد گردشگری ارتقا بخشد.

در هفته‌های آتی ابعاد این کدهای اخلاقی را به صورت عینی‌تری توضیح خواهیم داد.

*کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم

mahdis_madani@yahoo.com