داریوش عباسی نخستین نشست معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی با مدیران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها در عمارت مسعودیه کاخ گلستان تهران برگزار شد. در این نشست طولانی، دست‌اندرکاران رسانه‌ها از زوایای مختلف به نقد و بررسی وضع گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در گذشته و چشم‌انداز پیش رو پرداختند.
دکترمحمدعلی نجفی با اظهار رضایت از برگزاری این نشست گفت: فضای امیدوارانه شکل گرفته در دل مردم، موجب شده که مسوولان احساس مسوولیت بیشتری درخصوص فعالیت‌هایشان داشته باشند. فضای بین‌الملل هم بسیار مساعدتر از قبل است و ما باید قدر این فرصت را بدانیم. وی اظهار امیدواری کرد که بتوانیم با کمک رسانه‌ها به‌عنوان بخش تاثیرگذار در فرهنگ، امور توسعه‌ای کشور را به پیش ببریم. وی گفت: نقد رسانه‌ها، راه را برای ما باز و روشن می‌کند. به اعتقاد وی هر رسانه‌ای با هر گرایش باید با احساس مسوولیت از دولت حمایت کند تا بتواند برنامه‌ها و سیاست‌هایش را پیش ببرد. دکترنجفی اضافه کرد: در عین حال نباید همه کمک‌ها به دولت، به شکل نقد باشد و می‌توان منظرهای دیگری هم در این رابطه دید.
رئیس سازمان گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی با اشاره به ماموریت‌های طرح شده گفت: اساس فعالیت ما مبتنی بر فرهنگ است و باید با فعالیت مشترک با رسانه‌ها سعی در تعمیق مباحث و توجه مردم به سه مقوله گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی داشت. به گفته این مقام مسوول، بخش دیگر وظیفه رسانه‌ها این است که مردم را به ریشه‌های عمیقشان بیشتر آگاه کرد و این مساله حتی می‌تواند منجر به کاهش فرار مغزها و مهاجرت نخبگان شود.
وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد مجموعه بحث‌های ارائه‌شده در خصوص عملکرد گذشته، کافی به نظر می‌رسد و ما باید از آن عبور کنیم. دکتر نجفی با ذکر موارد متعددی که مدیریت سازمان درخصوص بدهی‌های مالی گذشته مواجه شده، گفت: بدهی‌‌های مالی متعدد و شکایاتی که شماری از پیمانکاران از سازمان داشته‌اند، انرژی و نیروی سازمان را در بدو کار می‌گرفت و ما در برخورد با این مسائل سعی کردیم حق طلبکاران را ادا و مسائل قضایی را با ارائه لایحه‌هایی تازه پیگیری کنیم. ما ۲۵ مورد داخلی و چند مورد شکایت خارجی از فعالیت‌های سازمان در گذشته داریم که سعی می‌کنیم آنها را حل کنیم و تاکید می‌کنم که باید از این فضا عبور کرد.
وی در ادامه گفت: کل اتریش ۷۰۰ سایت تاریخی دارد که مورد بررسی قرار گرفتند. در کشور ما ۲۰۰ هزار سایت شناسایی شده و به اذعان کارشناسان به همین تعداد ،سایت شناسایی نشده وجود دارد. رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ببینید ما با چه بودجه‌ای می‌توانیم به این محوطه‌ها و سایت‌ها توجه کنیم و روند شناسایی‌ها را ادامه دهیم. این در حالی است که کل بودجه عمرانی سازمان برای سال آینده حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان است.
وی افزود: فضا در داخل برای ورود توریست به کشور تغییر کرده و این باور پدید آمده که توریستی که به ایران آمده توریست بی‌بند و باری نیست. ولی ما همچنان مشکل امکانات داریم. دکتر نجفی با ذکر این نکته که کار در این حوزه بسیار سخت است، گفت: باید شرایطی را فراهم کنند که زمینه قضاوت منصفانه برای فعالیت یک سازمان پدید آید. وی تاکید کرد که نباید سریع قضاوت کنیم که مثلا در پنج ماه گذشته چه کرده‌اید. باید ببینید چه کارهایی شروع شده و چه رویکردهایی آغاز شده
است.
دکتر نجفی این نقیصه را صرفا مربوط به دولت ندانست و گفت: آفت نگاه کوتاه‌مدت را بخش خصوصی ما نیز دارد. این در حالی است که کار فرهنگی زمان‌بر است و این را باید مدنظر داشت. دکتر نجفی، موضوع صنایع دستی را به اهمیت گردشگری و میراث فرهنگی دانست و گفت: ما در ۸ سال گذشته بسیاری از بازارهای صادراتی خود را تقریبا واگذار کردیم؛ در حالی که واقعا با مطالعات صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که ما چقدر می‌توانیم از ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی این حوزه استفاده کنیم. مطبوعات ما به صنایع دستی کمتر توجه می‌کنند و این مساله باید مورد بازنگری قرار گیرد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از نشست‌ بسیار جذابی که با بزرگان صنایع دستی در هفته داشت گفت و در ادامه به این مساله اشاره کرد که این خبر اصلا در رسانه‌ها مورد توجه قرار نگرفت. وی تاکید کرد: ما در حال تدوین آ‌یین‌نامه‌ای برای حمایت سیستماتیک از رسانه‌هایی که به موضوع گردشگری می‌پردازند، هستیم. در این زمینه نشریات تخصصی هم مورد توجه قرار می‌گیرد.
دکتر نجفی با اشاره به نزدیکی سال جدید، گفت: تلاش داریم شیوه ارائه خدمت به مردم توسط ستادهای نوروزی امسال بهبود یابد و از رسانه‌ها می‌خواهم که به این موضوع بپردازند. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: انتصابات صورت گرفته در سازمان، بر مبنای نگاه کارشناسی و کارآیی آنها بوده است. ما حتی این اصل را مدنظر نداشتیم که همه مدیران باید تغییر کنند. در استان‌ها هم تمام سعی خود را کردیم که عمدتا مدیران را از درون سازمان انتخاب کنیم. در مجموع شبکه مدیران سازمان، قابل دفاع است.
معاون رئیس‌جمهور در ادامه به وضعیت حضور در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: مقوله گردشگری در فضای مجازی مهجور است و ما در این زمینه کم کار بوده‌ایم. کارهای صورت گرفته در گذشته هم غیرکارشناسی و ناچیز است. وی افزود: ۲ ماه است با کمک یک گروه، در حال بررسی فضای مجازی در حوزه گردشگری هستیم، تا بتوانیم به یک نظام یکپارچه برسیم.