برنامه این است که به زنجان و از آنجا به منطقه طارم و روستای آب‌بر برویم. ساعت حدود 7 صبح است که به روستای آب‌بر می‌رسیم. می‌خواهیم پس از رسیدن به روستای آب‌بر، با نیسان به سمت گردنه جمال‌آباد حرکت کنیم. دوستان برای نماز صبح و قضای حاجت به مسجد رفته‌اند، خادم مسجد هم در را باز کرده و برای خوردن صبحانه از ما دعوت می‌کند. سفره می‌اندازد و چای می‌گذارد و خرما و پنیر می‌آورد. صادقانه باید گفت که انتظار چنین استقبال گرمی را نداشتیم.
پس از خوردن صبحانه وسایل را جمع کرده و از ایشان خداحافظی می‌کنیم. پشت نیسان می‌نشینیم و به سمت گردنه جمال‌آباد حرکت می‌کنیم. از آب‌بر دو یال به موازات هم، یکی به گردنه جمال‌آباد و یکی مستقیم به ییلاق دایله‌سر می‌رسد. حوالی ۱۰ صبح است که به نزدیکی گردنه جمال‌آباد می‌رسیم. از وانت پیاده شده و پس از یک ساعت پیاده‌روی در مسیر پاکوب به ییلاق جمال‌آباد می‌رسیم.
ساعت حدود ۲ است که مکان مسطح و مناسبی را پیدا کرده و بساط ناهار و چای را علم می‌کنیم. خوردن ناهار و استراحت یک ساعت زمان می‌برد. دوباره حرکتمان را آغاز می‌کنیم. پس از پیمودن ۳ ساعت مسیر حوالی بعدازظهر به ییلاق دایله‌سر می‌رسیم. دشتی سرسبز و منظره‌ای بی‌نظیر، پر از آغل گوسفندان و کلبه‌های چوبی و صاحبانی که هنوز سروکله‌شان پیدا نشده. همان‌جا کوله‌ها را بر زمین می‌گذاریم و کمپ بر پا می‌کنیم و شب را همان‌جا می‌مانیم.
ساعت ۹ صبحانه خورده شده، چادرها جمع و کوله‌ها بردوش در صف قرار گرفته و آماده حرکتیم، مسیرمان را به سمت شمال شرق ادامه می‌دهیم،حوالی ظهر به ییلاق مته‌خانی می‌رسیم. پس از خوردن ناهار وچای ساعت ۲ بعدازظهر مجددا حرکت خود را آغاز می‌کنیم. در ادامه و پس از پیمودن مسیر کوتاهی به جنگل صاف و مسطح و بسیار زیبایی می‌رسیم.
پس از ۳ ساعت طی مسیر و چندین بار استراحت در طول مسیر دیوارهای عظیم و زیبای قلعه رودخان رخ می‌نماید. بلیت می‌گیریم و وارد قلعه می‌شویم و از اعجاز همزمان انسان و طبیعت لذت می‌بریم.
این برنامه در طول سه روز و در صورت به همراه داشتن امکانات لازم می‌تواند به صورت گلگشت برگزار ‌شود.