آغاز به‌کار ستاد هماهنگی خدمات سفر
گروه گردشگری- عاطفه نبوی: دومین نشست رسانه‌ای معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صبح روز گذشته سی ام دی‌ماه با حضور اصحاب رسانه و تنی چند از مدیران جدید معاونت گردشگری برگزار شد.
در این نشست رحمانی موحد از مصوبه اخیر هیات وزیران مبنی بر تشکیل «ستاد هماهنگی خدمات سفر» به پیشنهاد سازمان میراث و حمایت هیات دولت خبر داد. قرار بر این بود که در این جلسه با توجه به نزدیک شدن به عید نوروز و در واقع زمان پیک سفر داخلی، به تبیین جزئی‌تر سیاست‌های سازمان در خصوص سفرهای نوروزی پرداخته شود که این وعده چندان محقق نشد و تنها به توضیحات بسیار کلی بسنده شد. معاون گردشگری در این نشست ضمن شرح مختصری از فعالیت‌ها و بازسازی‌هایی که در ساختار این معاونت انجام شده، این روند را رو به رشد و راضی‌کننده دانست. وی در پایان سخنان خود به سوالات خبرنگاران درباره جزئیات برنامه‌های نوروزی، چگونگی اطلاع‌رسانی و ساماندهی و پیگیری وعده‌های قبلی پاسخ داد.
ستاد هماهنگی سفر، دائمی است
رحمانی موحد ضمن خبردادن از تشکیل ستاد هماهنگی سفر و با اشاره به اینکه چندین سال‌ است که در آستانه عید نوروز ستادهایی برای ساماندهی سفرهای نوروزی و مدیریت آنها شکل می‌گیرد و بعد از آن منحل می‌شود، گفت: این ستادها هیچ شاکله حقوقی در دولت نداشت و فقط بر اساس رویکرد مدیران و تشخیص آنان شکل می‌گرفت؛ اما امسال با نگاه ارائه خدمات باکیفیت و پایدار، دکتر نجفی پیشنهاد تشکیل «ستاد هماهنگی خدمات سفر» را به هیات دولت بردند و خوشبختانه تصویب شد و این ستاد در هر استان با ریاست استانداران و دبیری مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها شکل گرفت و از امروز شروع به‌کار کرد. وی ضمن تبیین سیاست این ستاد برای محور قرار دادن استان‌ها و استانداری‌ها به‌دلیل آنکه مقاصد سفرها در آنجا است، گفت: یکی از موضوعاتی که خیلی دقیق و گسترده به آن پرداخته شده، بررسی ظرفیت‌های استان‌ها، به‌کار گرفتن آن و شناسایی و معرفی مقاصد جدید سفر است. این مصوبه در هفته جاری به استانداری‌ها ابلاغ خواهد شد و نگاه بلندمدت این است که اساسا کار را با مدیریت و محوریت استانداری‌ها پیش ببریم. معاون گردشگری ضمن مقایسه این ستاد با آنچه که پیش از این وجود داشته، تاکید کرد: ضمن اینکه این ستادها دائمی خواهند بود، به موضوع فرهنگ‌سازی و معرفت سفر در قالب کمیته‌ای خاص می‌پردازند و این کار زمانبری است که نه فقط در این بازه زمانی که بعد از نوروز نیز پیگیری خواهد شد.
تشکیل کمیته آمار برخورد با آژانس‌های خاطی
معاون گردشگری در پاسخ به سوال خبرنگار «روزنامه اقتصاد» مبنی بر چگونگی سازوکار سازمان برای جمع‌آوری و ارائه آمارهای دقیق که امکان تحلیل وبرنامه‌ریزی‌ بر اساس آن باشد، گفت: این کار، سخت و زمانبر است.
تا کنون پایه‌ کار شناسایی شده است، آمارها باید به سمت موضوعی شدن پیش برود و باید دستگاه‌های دیگر نیز برای شکل دهی و تکمیل این ساختار مشارکت داشته باشند. وی همچنین درباره‌ تکلیف آمارگیری از مسافران در نوروز امسال گفت: نگاه گذشته به آمارگیری مسافران علمی و کاربردی نبود و ما قصد نداریم با آن مکانیزم، سفر را تجزیه و تحلیل کنیم. برای همین کمیته آمار را زیرمجموعه‌ ستاد تشکیل دادیم. رحمانی ادامه داد: شنیده‌ام آمارهایی که سال‌های گذشته، استان‌ها از سفرهای نوروزی می‌دادند، محور ترقی آنها به‌شمار می‌آمد، درحالی‌که آمار به تنهایی پایه موفقیت استان نیست.
معاون گردشگری در ادامه‌ این نشست، درباره ارائه مشوق‌های سفر مانند کارت بنزین و کارت سفر نوروزی که هر سال جزو وعده‌های مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، گفت: این خدماتی است که حوزه‌های دیگر، هر از گاهی به مسافران و حوزه گردشگری ارائه می‌دهند. ما در ستاد به دستگاه‌های دخیل اعلام می‌کنیم و پیشنهاد می‌دهیم که در صورت آمادگی، تسهیلات لازم را برای نوروز در اختیار بگذارند؛ ولی نمی‌توانیم این را به سازمانی تکلیف کنیم.

رحمانی موحد همچنین درباره‌ تغییر نرخ اقامت در هتل‌ها همزمان با فرا رسیدن نوروز نیز گفت: قیمت‌ها معمولا متناسب با شرایط اقتصادی کشور و میزان عرضه و تقاضا بازبینی می‌شود و درصدی افزوده می‌شود، اما امیدواریم امسال همین‌طور که اقتصاد و تورم ثبات پیدا می‌کند، شاهد افزایش قیمت نباشیم. او درباره‌ گران‌فروشی برخی دفاتر خدمات مسافرتی با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و شیوه‌ نظارتی این سازمان بر فروش تور نیز اظهار کرد: اگر به این موضوع به‌عنوان صنعت نگاه کنید، آن وقت انتظارات متفاوت خواهد بود. سفرها بر اساس توان افراد، مقصد و سفر اتفاق می‌افتد. یک مساله اساسی و مهم مطلوبیت سفر است و چادرهای برپا شده در شهرها این مطلوبیت سفر را ندارند. رحمانی‌موحد ادامه داد: نظارت جزو وظایف جاری این معاونت است و در طول هفته، همواره چند مورد تعلیق و اخطار به دفاتر خاطی داریم. مطمئن باشید با هیچ‌کسی رفتار تبعیض‌آمیز نداریم.
سرویس‌های بهداشتی
توجیه اقتصادی ندارد!
معاون گردشگری درباره‌ میزان اعتباراتی که این ستاد برای تبلیغ مقاصد سفر در نظر گرفته و جایگاهی که این تبلیغات در رسانه‌های داخلی خواهند داشت، بیان کرد: در جلسه‌ مشترک با رئیس سازمان صداوسیما قرار بر این شد که از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنیم، به عقیده من نگاه به سفر در رسانه ملی باید همدلانه‌تر و بخشی از زمان رسانه ملی به سفر اختصاص داده شود و ما نباید برای آن پولی بدهیم.
باید با یک تعامل پایدار، کمپینی برای تبلیغات و معرفی مقاصد سفر به راه بیندازیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ وضعیت سرویس‌های بهداشتی به‌دنبال یادآوری آخرین اظهارات مهدی حجت - قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - مبنی بر توصیه به مصرف قرص‌های ضدادرار برای گردشگران خارجی، در رابطه با ساخت سرویس‌های بهداشتی در هر 25 کیلومتر از راه‌های کشور، اظهار کرد: ارائه‌ خدمات در بین راه‌، مقصد یا مبدأ، یکی از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. تا جایی که اطلاع دارم، تا کنون بسیاری از این واحدها تمام شده‌اند، اما از آنها بهره‌برداری نشده است. برای برخی هم تا کنون توجیه اقتصادی پیش نیامده که بهره‌برداری داشته باشند!
یوز جام جهانی و گردشگری
رحمانی‌موحد درباره‌ موضوع طراحی نقش «یوزآسیایی» روی پیراهن بازیکنان فوتبال برای حضور در جام‌جهانی 2014 برزیل که پیشنهادی از بخش گردشگری نیز بود، گفت: ایده‌ آن طرح را انجمن صنفی راهنمایان تور مطرح کرد که به فدراسیون فوتبال داده شد؛ اما متأسفانه در کمیته‌ فنی فیفا با این طرح موافقت نشد، ولی موافقت کردند که طرح به شکلی که عیان نباشد، روی پیراهن بازیکنان نقش ببندد. هم‌اکنون این موضوع در فدراسیون جهانی در حال بررسی
است.
او در پایان به نامه رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نجفی درباره‌ تشکیل کمیته‌ برنامه‌ریزی و سامان‌دهی در جام‌ جهانی 2014 اشاره و اضافه کرد: این کمیته با نظر دولت و زیر نظر وزارت ورزش و جوانان تشکیل شد که نماینده‌ سازمان هم در آن حضور دارد و موضوع استفاده از دفاتر خدمات مسافرتی برای اعزام علاقه‌مندان به بازی‌های فوتبال و معرفی جذابیت‌های گردشگری ایران را از این طریق پیگیری می‌کند.