گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران از حذف بندهای سه‌گانه مجوز فعالیت آژانس‌های مسافرتی در آینده نزدیک خبر داد.
غلامرضا اباذری ضمن بیان مطلب فوق در نشست خبری اصحاب رسانه روز گذشته اظهار کرد: طی تعاملات انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موضوع اصلاح ماده یک آیین‌نامه نظارت بر تامین فعالیت هیات دولت به تاریخ ۲۷ خردادماه سال ۸۰ مطرح شده، به‌نحوی که تنها یک سازمان به‌عنوان متولی دفاتر خدمات هواپیمایی و زیارتی باشد.
وی با تاکید بر این امر که سازمان این پیشنهاد را در دست بررسی دارد، افزود: این امر با رعایت و حفظ منافع سازمان‌های مرتبط و دستگاه‌های ذی‌ربط به انجام خواهد رسید.
اباذری ضمن توضیح عملکرد انجمن در یک سال و نیم گذشته درباره تلاش انجمن در رفع مشکلات اعضا در زمینه‌های حقوقی و رسیدگی به اختلافات دفاتر و شکایات مسافران، مسائل مربوط به مالیات بدوی و مالیات بر ارزش افزوده گفت: انجمن صنفی خدمات مسافرتی تهران ۶ نفر نماینده در شورای حل اختلاف دارد که طبق تفاهم‌نامه‌ای کل شکایات آژانس‌ها و مسافران در محل دفتر انجمن در ابتدا بررسی می‌شود سپس در صورت عدم رفع، به شورای حل اختلاف استان تهران ارجاع داده می‌شود. وی گفت: در حال حاضر ۵۵۰ آژانس مسافرتی عضو انجمن استان تهران هستند. اباذری که پیش از این نسبت به آمارهای موجود در زمینه تعداد مسافران ورودی و خروجی معترض بود، در این جلسه نیز نسبت به اظهار این مدل آمارها از سوی مجاری متعدد اعتراض کرد و افزود: این آمارهای نادرست منجر می‌شود تا این صنعت رونق نگیرد و در برخی مواقع اشکالات کار و تقسیم وظایف از سطح کلان تا خرد نیز مشخص نشود.
اباذری درباره مباحث مطروحه حول و حوش انجمن صنفی استان تهران و وابسته بودن این انجمن به بخش‌های دولتی یادآور شد: ما مطلقا مورد حمایت سیستم دولتی نبوده و نیستیم و در بسیاری از مواقع آنها را مورد اعتراض خود قرار دادیم. ما به بسیاری از مسائل از جمله تشکیل کمیته فنی در استان تهران و ترکیب آن معترضیم. باز هم تاکید دارم که حمایت نمی‌شویم؛ ولی تعامل با دولت داریم.
رفع ابهامات پس از گذشت ۸ سال
«فرامرزموسوی سعیدی» عضو اصلی هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران در نشست خبری که به منظور شفاف‌سازی فعالیت‌های این انجمن برگزار شد، درخصوص چرایی تشکیل این انجمن گفت: «به موجب ماده ۱۳۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران و براساس ضرورت و نیاز اعضا، هر صنف تشکیل می‌شود و در این راستا قانون‌گذار درصورت درخواست تعدادی از افراد هم‌صنف و نبود انجمن صنفی مشابه، با تشکیل آن طبق قانون موافقت می‌کند. با توجه به افزایش فزاینده تعداد دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در کشور و نیازهای خاص هر استان، تعدادی از دفاتر هر استان جهت ضرورت و همفکری و
هم‌اندیشی و رسیدگی به مشکلات و نیز احقاق حقوق صنفی خود، مبادرت به تاسیس انجمن صنفی در هر استان کردند و در این راستا انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران همچون انجمن­‌های استان­‌های دیگر با حضور نماینده محترم وزارت کار در تاریخ ۱۸/۱۱/۸۴ تشکیل و پس از تصویب اساس‌نامه، انتخابات اعضای هیات‌مدیره و بازرسان صورت پذیرفت.»
او با اشاره به ابهاماتی که درخصوص تاسیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران وجود دارد، تصریح کرد:‌ «ابهامات موجود مستند نیستند.»
سعیدی افزود: «با توجه به آنکه شاهد رشد روزافزون دفاتر خدمات مسافرتی هستیم، بدیهی است که از آن زمان این تفکر به‌وجود آمد که سیستم‌های متمرکز گردشگری بهتر است به‌صورت غیر متمرکز عمل کنند. از این رو این نیاز احساس شد که استان تهران یک انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی داشته باشد، این‌گونه بود که با اصرار برخی از دوستان تهران، این انجمن صنفی را تشکیل
دادیم.»