زیرساخت‌های توریسم زمستانی در زنجان فراهم نیست
دنیای اقتصاد- زنجان- اسدالله قربان زاده: توریسم زمستانی در بعضی از کشورها، رشته نوپایی در بخش گردشگری است که در دهه‌های اخیر با فراهم‌شدن امکانات اقامتی و تفریحی، در ارتفاعات کوه‌ها شکل گرفته است. کشورهای اروپای شمالی به دلیل موقعیت خاص کوهستانی، دامنه‌های برفگیر و چشم‌اندازهای زیبا و البته سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه پیشرو هستند و آن را پایه‌گذاری و معرفی کرده‌اند. ورزش‌های زمستانی هم متناسب با شرایط اقلیمی و مکانی، سهم مهمی در توسعه توریسم زمستانی داشته است. به سراغ یحیی رحمتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان رفته‌ایم و نظرات او را درباره این رشته از صنعت گردشگری در این استان جویا شده‌ایم:
- در بحث توریسم زمستانی استان زنجان چه جایگاهی دارد؟
هنوز زیرساخت‌ها و سایت ورزش‌های زمستانی و به تبع آن توریسم زمستانی فراهم نشده تا بتوانیم استانداردها و زیرساخت‌ها را برای برآوردن نیازها رعایت کنیم. البته نباید شرایط محیطی و اقلیمی هر منطقه را که می‌تواند بر نوع رشته‌های ورزشی اثر بگذارد، نادیده گرفت.
- به نظر شما برای توسعه این حوزه از صنعت چه تدبیری باید اندیشید؟
باید سایت‌های تخصصی برای جذب توریسم زمستانی را فراهم کنیم؛ هر چند به واسطه بارش‌های کم برف در زنجان طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری کمتری در این حوزه انجام گرفته است، اما بارش‌های اخیر نشان داد که زنجان پتانسیل تبدیل شدن به یکی از قطب‌های ورزش‌های زمستانی را دارد. در این رابطه پیست پاپایی به عنوان مرکز این بخش از صنعت توریسم در زنجان می‌تواند به امکانات و وسایل لازم مجهز شود. آنچه که به توریسم زمستانی رونق می‌دهد و زمینه توسعه آن را فراهم می‌کند، هماهنگی و سازگاری با طبیعت و فراهم آوردن امکانات رفاهی است.
- وضعیت پیست سایر استان‌ها را به لحاظ توریست‌پذیر بودن چطور می‌بینید؟
در کشور، پیست استان فارس مجهز به امکانات زیرساختی بوده و همین امر موجب شده تا در روزهای سرد سال گردشگران از کشورهای حاشیه خلیج فارس به این منطقه بیایند. البته پیست استان اردبیل هم شرایط لازم را دارد. به نظر می‌رسد مکان‌یابی مناسب پیست به تناسب ماندگاری طولانی مدت برف بسیار مهم است؛ چرا که آب شدن برف زمان بهره‌برداری و بازگشت سرمایه را محدود کرده و همین امر موجب می‌شود سرمایه‌گذاری در این بخش صورت نگیرد. در کشورهایی همچون اتریش، سوئیس، روسیه، فنلاند و غیره سرمایه‌گذاری مناسبی در این صنعت صورت گرفته است. سکونتگاه‌هایی که در مناطق برفی وجود دارد، خود زمینه آشنایی با فرهنگ‌های بومی و محلی را ایجاد کرده است. تجربه نشان داده هر چه امکانات این سکونتگاه‌ها یا توقفگاه‌ها بیشتر باشد، جهانگردان بیشتری جذب آن منطقه می‌شوند.
- چه موانعی را سد راه توسعه این صنعت در استان می‌بینید؟
با آنکه توریسم زمستانی یک نوع گردشگری گران قیمت به نظر می‌رسد، اما با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و افزایش روز به روز توریست‌ها، همه اقشار مردم خواهند توانست به این نوع گردشگری جذب شوند؛ اتفاقی که کاهش قیمت‌ها را موجب می‌شود. امروزه در کشورهای اتریش و فرانسه ورزش‌های زمستانی عامل مهم جذب توریسم در فصول سرد سال است.