گروه گردشگری- هفتمین نمایشگاه بین‌المللی خدمات و تجهیزات صنعت گردشگری و هتلداری ایران، صبح پنج‌شنبه 24 بهمن ماه با حضور مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در غیبت مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، افتتاح شد. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این نمایشگاه در سالن‌های شماره 7، 6 و 8 نمایشگاه بین‌المللی تهران و با حضور کشورهای مالزی، ایتالیا، عراق، قبرس و رومانی در سالن شماره 7، چین در سالن شماره 6 و کشورهای آلمان، بلژیک و اسپانیا در سالن شماره 8 برپا شده است.
در مراسم افتتاح این نمایشگاه، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ابراز امیدواری نسبت به خیزش جدید در حوزه گردشگری، گفت: اولویت سازمان در حوزه گردشگری، جذب و جلب گردشگران خارجی است. مسعود سلطانی‌فر فضای عمومی کشور را برای جذب گردشگران مساعد ارزیابی کرد و گفت: توسعه گردشگری، تعامل فرهنگی با سایر کشورها و بهبود روابط را در تمامی زمینه‌های اقتصادی و سیاسی به دنبال دارد.
وی در ادامه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور در زمینه گردشگری اشاره کرد و افزود: امیدواریم با توجه به سیاست‌های تشویقی و حمایتی دولت تدبیر و امید به‌زودی خیزش جدیدی در حوزه گردشگری رخ دهد. معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت افزایش تعامل فرهنگی با سایر کشورها برای معرفی غنای تاریخ و تمدن ایران اسلامی، ادامه داد: توجه ویژه رئیس جمهور به حوزه گردشگری و ارائه تسهیلات بیشتر به علاقه‌مندان سفر به ایران، نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات اثربخش است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این راستا گام‌های موثری برداشته است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری و حضور بخش خصوصی را در فرآیند توسعه گردشگری لازم ارزیابی کرد و گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی موجب افزایش تعامل و همکاری فعالان حوزه گردشگری می‌شود. سلطانی‌فر اولویت سازمان میراث فرهنگی در بخش گردشگری را جذب گردشگران خارجی دانست و گفت: لزوم توجه به گردشگری داخلی امری روشن است، اما اولویت سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری، جلب و جذب گردشگران خارجی است. وی از اشتغالزایی و ارزآوری به عنوان مزیت‌های حضور گردشگران خارجی در کشور یاد و اظهار کرد: ورود گردشگران خارجی علاوه‌بر منافع اقتصادی، موجب افزایش تعاملات فرهنگی کشور با سایر ملل می‌شود.
معاون رئیس‌جمهور، برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری را در تعامل و همکاری بخش‌های فعال در این حوزه مثبت دانست و افزود: با توجه به حضور تعداد زیادی از دست‌اندرکاران صنعت گردشگری کشورهای مختلف، این‌گونه نمایشگاه‌ها بستر مناسبی برای ایجاد ارتباط و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای توسعه گردشگری است.
مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از افتتاح نمایشگاه خدمات و تجهیزات صنعت گردشگری و هتلداری ایران به بازدید از این نمایشگاه پرداخت و با تعدادی از غرفه‌داران گفت‌وگو کرد.
اهداف نمایشگاه
همچنین به گزارش «ایلنا»، مدیر کل ارزیابی و توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معرفی داشته‌ها، امکانات و ظرفیت‌های کشور در ۲ حوزه گردشگری و هتلداری و آشنایی با آنها، شناسایی مشکلات، موانع و نقاط ضعف موجود در این دو حوزه، ترغیب و تشویق افراد، شرکت‌ها و موسسات برای ورود و فعالیت در این دو بخش را از اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد. خلدی‌نسب افزود: ایجاد زمینه‌های مناسب به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری و ایجاد اشتغال در کشور، فراهم کردن بسترهای لازم برای ورود گردشگر به کشور و یافتن راهکارهای لازم به‌منظور رفع موانع موجود از دیگر اهداف هفتمین نمایشگاه بین‌المللی خدمات و تجهیزات صنعت گردشگری و هتلداری ایران به شمار می‌آید.
شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه به مدت چهار روز، آخرین توانمندی‌ها و دستاوردهای خود را در انواع گروه‌های کالایی و خدمات گردشگری، خدمات گردشگری الکترونیکی، شرکت‌های خدمات مسافرتی هوایی، دریایی، زمینی، ریلی، خطوط هوایی، پایانه‌های مسافربری، گردشگری سلامت، ورزشی و زیارتی، اکوتوریسم، بانک‌ها، بیمه‌ها، سازمان‌های سیاحتی و گردشگری، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها، موزه‌ها و کاخ موزه‌ها، گروه‌های موسیقی محلی، صنایع دستی و نمادهای هویتی استان ها، سازمان‌ها و موسسات مرتبط با حفظ آثار باستانی و میراث فرهنگی به نمایش گذاشته‌اند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این نمایشگاه که در فضایی به مساحت ۱۳ هزارو۳۱۵ مترمربع برپا شده است، ۲۰۶ شرکت (۱۸۲ شرکت داخلی و ۲۴ شرکت خارجی) حضور دارند و این نمایشگاه تا یکشنبه ۲۷ بهمن ماه میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
به نظر می‌رسد براساس سیاست‌گذاری‌های اخیر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، این سازمان سعی در برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی دارد و درنظر دارد با بخش خصوصی نیز در این زمینه همکاری کند. با این وجود برخی کارشناسان در چگونگی کیفیت این نمایشگاه‌ها ابهاماتی را مطرح می‌کنند و معتقدند این‌گونه نمایشگاه‌ها بیش از هرچیز به ارائه و فروش پکیج‌های تورهای خروجی منجر می‌شود و کمتر به ورود گردشگر خارجی به کشور خواهد انجامید. به هر روی شاید از مقایسه نمایشگاه‌های خارجی با نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی بتوان به الگوهایی برای برگزاری نمایشگاه دست یافت و کاستی‌ها را جبران کرد.