مهدی داوری دولت‌آبادی اگر دوستی به شما پیشنهاد کرد روز تعطیل خود را در جانستون بگذرانید، تعجب نکنید که مگر می‌شود یک روزه سفری به کشوری دیگر داشت. جانستون همین‌جا است، در 30 کیلومتری تهران.
برای رفتن به جانستون باید از روستای آبنیک بگذرید، روستایی ییلاقی که از توابع رود قصران شهرستان شمیرانات است و در 12 کیلومتری فشم پس از روستاهای لالون و زایگان قرار دارد.
در راه جانستون، ابتدا مسیری زیبا در کوچه باغ‌های مصفای آبنیک را طی می‌کنید، پس از آن به رودخانه می‌رسید، در امتداد رودخانه و در کنار گیاهان گلپر همچنان راهپیمایی می‌کنید تا به جایی می‌رسید که به نظر می‌آید هیچ راهی برای عبور از آن نیست، دیواره‌هایی که دره را دربرگرفته‌اند و عبور از آن غیرممکن می‌نماید، اما در کنار رودخانه نیز پاکوبی برای گذر از این دره صعب‌العبور مشاهده می‌کنید، اینجا است که آمادگی بدنی‌تان به کار می‌آید و شما را در گذر از این مسیر صخره‌ای یاری می‌رساند. به تدریج در گذر از این دره ارتفاع می‌گیرید، تا به لبه گردنه می‌رسید. از اینجا تا جانستون دو ساعتی راه دارید و پس از آن به این دشت زیبا می‌رسید. جانستون در ارتفاع نزدیک به ۳۰۰۰ متری قرار گرفته‌است. اگر در بهار این دشت را به عنوان مقصد خود انتخاب کردید، لباس گرم را فراموش نکنید. در جانستون چند چشمه می‌جوشد که می‌توانید با آن گرد وخاک گذر از تنگه را از صورتتان بزدایید و چای با آب چشمه را به‌عنوان یک تجربه دلپذیر در سفر یک روزه‌تان نوش جان کنید. گشت و گذار در دشت و صرف غذا می‌تواند از دیگر بخش‌های جذاب سفر شما باشد. در گشت و گذار به این نکته توجه کنید که در نقطه پایانی دشت، غار بیوک آقای تبریزی قرار گرفته و می‌توانید از آن هم بازدید داشته باشید. این غار پنج متری را بیوک آقا در طول ۲۳ سال ساخته است و به عنوان پناهگاه توسط کوهنوردان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیوک آقا، علاوه بر دشت جانستون در تنگه لالون و سنگان نیز غارهای دست‌سازی را به عنوان پناهگاه با درفش و چکش خود ساخته است.