حسنا حاجیان * تا قبل از این اقامت برای کسانی که سفر خارجی می‌رفتند، رزرو هتل تنها محدود به هتل‌هایی می‌شد که آژانس‌ها با آنها قرارداد داشتند و اگر هم هتلی را خود می‌خواستند انتخاب کنند، به دلیل نبود تسهیلات آسان برای مبادلات مالی بین کشورها کار دشوار می شد. اما «زورق» این مشکل را حل کرد. «زورق» یک «استارت آپ» است. در کارآفرینی اصطلاح استارت آپ به کسب‌و‌کارهایی گفته می‌شود که بر اساس یک ایده خلاقانه بنا شده‌اند و دارای نوآوری در بازار یا محصول هستند.
وب‌سایت رزرواسیون هتل زورق در سال 1389 توسط کامران خوشی و منصور خزرائی‌‌منش به همراه چند تن از دوستانش راه‌اندازی شد. داشتن دفتری در امارات این امکان را به این تیم داده بود که بتواند امور مبادلات مالی بین‌المللی را تسریع کند و مزیت زورق نسبت به نمونه‌های پیشین این بود که تمامی مراحل رزرواسیون را ازصفر تا 100 به صورت آنلاین انجام می‌داد. برای تاسیس زورق، ابتدا لازم بود بازارسنجی صورت گیرد اما به دلایلی از جمله دسترسی نداشتن به آمار معتبر در داخل، این کار را به موسسه مشهورانگلیسی
به نام BMI سپردند.
نتایج تحقیقات این شرکت نشان داد که ایران یکی از بهترین بازارها برای سرمایه‌گذاری در این حوزه است. به این ترتیب توانستند نظر دو سرمایه‌گذار خارجی را نیز جذب کنند. مذاکرات بین‌المللی با مجموعه‌های بزرگ سرویس‌دهنده و هتل‌های دنیا از سال ۸۸ یعنی یک سال قبل از راه‌اندازی وب سایت آغاز شد.
برای طراحی سایت نیز به دلیل نبود تجربه کاری با این وسعت در ایران از برنامه‌نویسان خارجی استفاده شد و بالاخره وب‌سایت در سال ۸۹ بالا آمد. در کنار رزرواسیون آنلاین هتل، زورق یک تحریریه دارد که از همان ابتدا نگارش راهنماهای سفر را شروع کرده بود و با راه‌اندازی سایت راهنمای ۲۰ شهر دنیا به زبان فارسی روی آن قرار داده شد. هم اکنون تعداد این راهنماها به ۱۰۰ مورد می‌رسد. این راهنماها از انتخاب مطالب مجموعه‌های مشهوری نظیر Lonely planet، DK و Discovery و تلفیق آن با تجربیات شخصی سفرکننده‌های حرفه‌ای به وجود آمده‌اند. حوزه دیگری که زورق در آن پیشگام است، طراحی و ساخت تعدادی اپلیکیشن راهنمای سفر برای موبایل است که به طور رایگان می‌توان آنها را از سایت زورق یا گوگل دریافت کرد. زورق برنامه‌های زیادی برای توسعه فعالیت دارد. کسب‌و‌کاری که با چند نفر شروع شد و در حال حاضر نزدیک به ۴۰ نفر کارمند دارد.
*کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم