گروه گردشگری- به پایان سال نزدیک می‌شویم و شاید سرمان شلوغ‌تر از آن باشد که بخواهیم به فکر سفر کردن قبل از تحویل سال باشیم؛ اما در همین حال و هوای عیدانه و حین گشت زدن در شهر برای خرید عید، می‌توانیم دست کم به چند اثر تاریخی پایتخت نیز سری بزنیم. این هفته سه مسجد تهران را مرور می‌کنیم. مسجد امام خمینی (ره)

در ایستگاه مترو پانزده خرداد که پیاده شوید، به سمت در اصلی بازار بیایید، اما همچنان به سمت شرق پیش بروید، نگاهتان اگر به مغازه‌های سمت جنوبی خیابان باشد، لابه‌لای مغازه‌ها چشمتان به منظره بسیار زیبا می‌افتد. همان جا تامل کنید، درست حدس زده‌اید شما به مسجد امام خمینی رسیده‌اید. این مسجد به دستور فتحعلی شاه در میانه سال‌های ۱۲۱۲ تا ۱۲۵۰ هجری قمری به دست هنرمندان و استادان شیرازی ساخته و در طراحی و معماری آن از مسجد وکیل شیراز الهام گرفته شد. فرمان شاهانه در ساخت مسجد نام مسجد شاه را برای این بنا رقم زد. در زمان ناصرالدین شاه تغییراتی در مسجد صورت گرفت و گل دسته‌ها در دو طرف آن قرار گرفتند. در تاریخ یک مهر ۱۳۶۳ این مسجد با شماره ثبت ۱۶۶۷ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید. مسجد امام دارای چهار ایوان، سه شبستان اصلی در کنار گنبدخانه در ضلع جنوبی و حوض‌های مربعی در مرکز حیاط آن است.

مسجد جامع تهران (جامع عتیق)

در محله بازار و در نزدیک مسجد امام، بنایی قرار دارد که به آن مسجد جامع تهران می‌گویند و فاصله میان آن دو را نیز بین‌الحرمین می‌خوانند. درباره زمان احداث این مسجد، اطلاع دقیقی در دست نیست؛ اما گویا ساخت بخشی از آن به دوره شاه عباس دوم صفوی بازمی‌گردد و سازنده آن نیز فردی به نام رضی‌الدین بوده است. پس از پایتخت شدن تهران در دوره قاجاریه، بنای این مسجد هم مرمت و توسعه یافت. معماری مسجد جامع به سبک ابتدای دوره اسلامی است. برای رفتن به این مسجد می‌توانید از مسیرچارسوق بزرگ بهره بگیرید.

مسجد سیدعزیزالله

«نوشید جام آب و بگویید به صد نوا، لعن خدا به قاتل مظلوم کربلا. سنه ۱۳۲۷ یا ابا عبدا‌...الحسین علیه السلام». این عبارت بر دالان مسجد عزیزالله نصب شده است. اگر همچنان در بازار بزرگ و محله پانزده خرداد هستید، می‌توانید سری هم به مسجد سید عزیزالله بزنید. بر کاشی‌های مسجد نام سلطان صاحبقران، فتحعلی شاه حک شده است که نشان از زمان ساخت این مسجد دارد. کاشی‌های معرق در صحن و شبستان از دیگر ویژگی‌های مسجد سید عزیزالله است. این مسجد ۱۵۰۰ متری با دو باب حجره کناری آن از موقوفات حاج سید عزیزالله است.