دعوت تهران از گونترگراس
دبیر علمی جشنواره شعر فجر از احتمال حضور گونترگراس شاعر آلمانی برنده نوبل ادبیات در هشتمین جشنواره شعر فجر خبر داد و گفت: تلاش داریم از ۱۰ شاعر شناخته شده پنج قاره دنیا برای حضور در جشنواره شعر فجر دعوت به عمل آوریم.
عبدالجبار کاکایی دبیر علمی هشتمین جشنواره شعر فجر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به تشکیل کمیته بین‌الملل جشنواره متشکل از موسی بیدج‌، شاهرخ تندرو صالح و محسن کریمی راهجردی گفت: در نخستین جلسه این کمیته قرار بر این شد که ۱۰ شاعر از پنج قاره‌ جهان به هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر دعوت شوند، همچنین برخی کشورها همچون کشورهای عربی‌، کشورهای اروپای شرقی همچون هند و پاکستان‌، فرانسه، آمریکا و آلمان در اولویت دعوت شاعر قرار دارند.
وی با بیان این مطلب که تلاش خواهد شد که چهره‌های مطرح و تاثیرگذار شعر جهان به این جشنواره دعوت شوند، گفت:‌ در این جلسه بر دعوت از گونترگراس شاعر آلمانی شاعر نوبلیست نیز تاکید شد.
سفر شاعران خارجی به شیراز
کاکایی تصریح کرد: بخش بین‌الملل جشنواره شعر فجر در واقع در هشتمین دوره با توجه به بضاعت جشنواره، دعوت از میهمانان خارجی خواهد بود که در سه شب اختتامیه جشنواره در دهه سوم اردیبهشت به شعرخوانی خواهند پرداخت‌، همچنین در نظر داریم در قالب سفری به شیراز زمینه آشنایی این شاعران با شعر معاصر ایران و شاعران ایرانی را نیز فراهم کنیم.
ملاک و معیاری برای داوران انتخاب نخواهیم کرد
کاکایی در پاسخ به این پرسش که ملاک‌ها و معیارهای داوری آثار در این دوره جشنواره مشخص شده است، یا خیر گفت:‌ ما معیار و ملاکی به داوران تحمیل نخواهیم کرد، ملاک همان نظر داور است، کمیته‌های داوری نیز به‌زودی از شاعران همه طیف‌های ادبی ایران انتخاب خواهد شد، این داوران پس از رونمایی سایت جشنواره در هفته آینده، و اعلام فراخوان انتخاب و کار خود را آغاز خواهند کرد.
برگزاری اختتامیه در سه شب
وی از برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره در سه شب خبر داد و گفت: مراسم اختتامیه قطعا در سه شب‌، در دهه سوم اردیبهشت‌ماه و در تهران برگزار می‌شود.