گروه گردشگری- رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا در روزهای پایانی سال 92 با اشاره به نظارت پلیس بر تورهای گردشگری، از برخورد شدید نیروهایش در صورت مشاهده موارد خلاف شئون اسلامی در تورها خبر داد. سرهنگ محمدمسعود زاهدیان تاکید کرد: پلیس امنیت اخلاقی با موارد خلاف قوانین و مقررات عرفی جامعه در تورهای گردشگری به شدت برخورد می‌کند و در این راستا رده‌های مختلف توجیه شده‌اند.
اما مدیرکل نظارت و ارزیابی معاونت گردشگری در واکنش به این اظهارات و طی گفت‌وگویی با «ایسنا»، تصریح کرد که گردشگر‌، اراذل و اوباش نیست که با او برخورد فیزیکی شود. عبدالناصر میرچی علاوه‌بر اینکه تاکید دارد باید با مفهوم واقعی و علمی تور آشنا شویم و با آن آشتی کنیم، معتقد است که گروه‌های گردشگر‌، اساسا برای انبساط خاطر و فرح‌بخشی شکل می‌گیرد تا غبار خستگی زندگی و کار را بتکاند.
او همچنین تاکید کرد: با این موضوع که به گردشگری، جریانی شاد اطلاق می‌شود، نمی‌توان جنگید‌؛ ولی ما تا زمانی این شادی را تجویز می‌کنیم که به هنجارها و عرف‌ جامعه لطمه نزند. مدیرکل نظارت و ارزیابی معاونت گردشگری با دفاع از مواضع گردشگران واقعی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه‌ نظارت، به «ایسنا» گفت: اتفاقا ما هم دنبال این هستیم که آب را به مسیر درست برگردانیم و اتفاقا از نیروی انتظامی خواهش می‌کنیم با ناهنجاری‌ها، بالاترین سطح برخورد را داشته باشند؛ ولی یک خواهش دیگرمان این است که توجه کنند، گردشگری مقوله‌ای حساس و فرهنگی است که حتی برخورد با آن باید حامل ارزش‌های فرهنگی باشد تا اصل موضوع گردشگری دچار رنجش و تحریف نشود.
میرچی اظهار کرد: فکر می‌کنم نیروی انتظامی واقف است که درباره‌ این موضوع فرهنگی باید کاراکتری دیگر از خود نشان دهد. او تاکید کرد: اگر در توری اتفاقات ناهنجار رخ داد‌، باید دانست که گردشگران آن تور‌، اراذل و اوباش نیستند که با آنها برخورد فیزیکی شود؛ چه بسا در آن تور، اشخاصی با دانش و سطح اجتماعی و فرهنگی بالا حضور داشته باشند که اتفاقا رفتار ناهنجار هم نداشته‌اند. بنابراین باید نگاه‌مان را در این مدل برخورد تغییر دهیم و گردشگر را به چشم اراذل و اوباش نبینیم.
میرچی در عین حال گفت: ما به قدرت نیروی انتظامی در برخورد با هر تخلفی که به حوزه کاری‌شان مربوط می‌شود‌، قائلیم؛ ولی هنر لازم در برخورد و اعمال قدرت هم باید به‌کار گرفته شود. او همچنین در پاسخ به اظهارات رئیس پلیس امنیت ناجا که معتقد است، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وظایف خود را نسبت به تورهای گردشگری به‌خوبی انجام نداده است‌، گفت: به قطع و یقین می‌گویم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دوره جدید و پس از یک فاصله‌ بسیار عمیق در چهار - پنج سال گذشته در تولیت صنعت گردشگری، در ایفای وظایف و تکالیف خود قاطع‌تر خواهد بود.
مدیرکل نظارت و ارزیابی معاونت گردشگری ادامه داد: براساس سیاست‌های تفویض‌شده‌، کار نظارت از طریق استان‌ها انجام می‌شود. میرچی همچنین اظهار کرد: منطقا ما نمی‌توانیم همراه با هر توری که اجرا می‌شود یک ناظر بفرستیم‌، علاوه‌بر اینکه بضاعت آن را نداریم، حضور ناظر در تور برای مسافر احساس ناامنی به‌وجود می‌آورد و این ابهام را ایجاد می‌کند که سازمان و ارگانهای ناظر، به مردم اعتماد ندارند و برای آنها بپا گذاشته‌اند، پس ما اصل را بر برائت می‌گذاریم.
وی با طرح این پرسش که سازمان چه برخورد اولیه‌ای می‌تواند با تورها و گردشگران داشته باشد؟ گفت: ما زمانی می‌توانیم با گردشگران برخورد کنیم که موارد تخلفی توسط توریا سایرین گزارش شده باشد، در شرایطی که این تخلف‌ها گزارش شود و ما هم برخوردی نکنیم، آن‌وقت می‌توانند از سازمان گله کنند.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، طی سال‌های اخیر عدم وجود هماهنگی بین ارگان‌های نظارتی در این حوزه باعث شده است که در وظایف این ارگان‌ها تداخل رخ دهد. نهادمند کردن و قانون‌گذاری در این زمینه می‌تواند کمک‌حالی برای گردشگری باشد.
گرچه هم‌اکنون نیز قوانینی در این حوزه وجود دارد، اما از برخی رفتارهای فراقانونی می‌توان به این نتیجه رسید که سایه عدم شفافیت قوانین هنوز بر سر گردشگری سنگینی می‌کند.